ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 تير 1388     |     کد : 3742

از عامل اضطراب‌زا فرار نكنيد!

بروز اضطراب مي‌تواند علل و انواع گوناگون داشته باشد اما در هر حال زندگي فرد را دچار اختلال و مشكل مي‌كند...

بروز اضطراب مي‌تواند علل و انواع گوناگون داشته باشد اما در هر حال زندگي فرد را دچار اختلال و مشكل مي‌كند.

برخي از انواع اضطراب‌ها علل و عوامل مشخصي دارند و برخي از آنها علت آشكاري ندارند.

به گفته محققان، گاهي اوقات ممكن است اين اضطراب بسيار شديد باشد تا جايي كه زندگي عادي فرد را با مشكل مواجه كند.

قطعا شدت و علت بروز اضطراب در روش‌هاي به كار گرفته براي کاهش آن تاثيرگذار است، اما متخصصان با انتشار مقاله‌اي در مجله آنلاين "سايكولوژي امروز" اعلام كردند كه چند روش عمومي وجود دارد که مي‌توان در تمام موارد براي تخفيف اضطراب، آنها را بکار برد. البته بايد به خاطر داشت كه اين روش‌هاي عمومي شايد به تنهايي قادر به کنترل اضطراب‌هاي شديد نباشند.

يكي از معمول‌ترين راه‌ها براي كاهش اضطراب استفاده از تكنيك «relaxation» (آرامش ورزي) است.

اين تكنيك روشي بسيار عالي براي کنترل اضطراب است. از اين روش عمدتا در جريان روان درماني انواع اضطراب‌ها، وسواس‌ها و ساير اختلالات رواني يا ذهني استفاده مي‌شود. اما افراد مي‌توانند با يادگيري اين تكنيك بدون قرار گرفتن در جلسات روان درماني، آرامش روزمره خود را تامين کنند.

استفاده طولاني مدت از اين روش سبب حفظ آرامش روزمره در زندگي فرد شده و موجب مي‌شود فرد کنترل بيشتري روي علائم اضطرابي خود داشته باشد. در اين روش به فرد آموزش داده مي‌شود به انبساط و شل کردن عضلات خود بپردازد. انقباض عضلات يکي از علائم اساسي اضطراب است و احساس چنين علائمي متقابلا شدت اضطراب فرد را افزايش مي‌دهد.

يكي ديگر از شيوه هاي متداول كاهش اضطراب كنترل تنفس است.

تحقيقات نشان مي‌دهد كه افراد در حالتهاي اضطرابي تنفس درستي ندارند. دم و بازدم آنها معمولا به صورت سطحي انجام مي‌پذيرد و خود اين شيوه نادرست موجب مي‌شود فرد دي‌اکسيد کربن خود را به طور کامل تخليه نکرده و اکسيژن کافي جايگزين آن نکند. به اين ترتيب سطح اضطراب معمولا افزايش مي‌يابد. با استفاده از اين روش فرد ياد مي‌گيرد دم و بازدم خود را به آرامي و با كنترل آگاهانه و ارادي انجام دهد.

نكته سوم از بين بردن افکار منفي براي کاهش اضطراب است. اغلب در جريان اضطراب هجوم افکار منفي ذهن فرد را دربرمي‌گيرد و اين جريان تاثير مخربي روي ذهن فرد و آرامش او دارد. براي کاهش اضطراب بهتر است فرد به اين دسته از افکار خود توجه و آنها را شناسايي کرده و افکار مناسبي را جايگزين آنها كند.

يكي ديگر از راهكارهاي مهم براي كاهش اضطراب، فعاليت كردن است. در زمانهايي که احساس نگراني و اضطراب داريد بهتر است به کار و فعاليتي مشغول شويد. ذهن انسان در يک لحظه نمي‌تواند به چند موضوع متفاوت فکر کند. کاري پيدا کنيد که برايتان سرگرم کننده باشد و مشغول شويد. اين عمل باعث خواهد شد راحت‌تر با افکار اضطراب‌زا مبارزه کنيد. در واقع خواهيد توانست ذهن خود را از درگير شدن با افکار منفي منحرف کنيد و به کارهاي ديگري بپردازيد. در اين ميان بايد تذكر داد كه نقش فعاليتهاي منظم ورزشي براي کاهش اضطراب اثبات شده و بسيار مفيد است.

ورزش کردن باعث خواهد شد که شما در مواجهه با شرايط اضطراب‌زا خونسردي و آرامش بيشتري داشته باشيد. ورزش تاثيرات فيزيولوژيکي بر بدن دارد که اين تاثيرات فيزيولوژيک فراهم کننده آرامش در افراد هستند.

محققان درعين حال توصيه مي‌كنند كه از عامل اضطراب‌زا فرار نکنيد.

فرار از چيزي که موجب اضطراب شما مي‌شود شايد به طور موقتي شما را از تحمل اضطراب آسوده كند، ولي راه حل کاملا نامناسبي است که باعث مي‌شود ريشه اضطراب در شما باقي بماند و در مراحل بعدي نيز از رويارويي با آن هراس داشته باشيد. به اين جهت تلاش کنيد عاملي را که موجب اضطراب شما مي‌شود شناسايي کنيد و حتي‌الامکان با آن روبه رو شده و آنها را براي خود حل كنيد. براي اين منظور مي توانيد از متخصص و مشاور ماهر كمك بگيريد.

از جمله موارد ديگري كه مي‌تواند به كاهش اضطراب كمك كنند اين است كه عزت نفس و اعتماد به نفس خود را بالا ببريد، در کارهاي خود برنامه ريزي داشته باشيد و از افراد آرام الگوبرداري كنيد.

اگر با وجود بكار بردن روش‌هاي بالا بازهم احساس كرديد كه نمي توانيد اضطراب خود را تا حد مناسب كاهش دهيد و هنوز با مشكل مواجه هستيد مي‌توانيد از روشهاي روان درماني و دارو درماني براي کاهش اضطراب استفاده كنيد كه البته حتما بايد با مشورت پزشك صورت گيرد.  

 

 


نوشته شده در   شنبه 20 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode