ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 تير 1388     |     کد : 3528

رابطه کودک دیابتی و تلویزیون

در کنار این موضوع که برای ما به اثبات رسیده تماشای بیش از حد تلویزیون موجب بروز چاقی..

در کنار این موضوع که برای ما به اثبات رسیده تماشای بیش از حد تلویزیون موجب بروز چاقی در بچه‌ها و دور ماندن آنها از فعالیت‌های مفید روزانه‌شان می‌شود و با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت تماشای تلویزیون به افزایش دیابت، خصوصا در بچه‌ها نیز منجر می‌گردد.

به علاوه کنترل دیابت در بچه‌هایی که وقت بیشتری را نسبت به بقیه افراد به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، مشکل‌تر می‌باشد.

حتما می‌دانید که دیابت در بچه‌ها و نوجوانان به طور معمول از نوع یك یا همان نوع وابسته به انسولین است و بیشتر پزشكان و پژوهشگران معتقدند كه هر چه كاهش فعالیت بدنی بچه‌ها بیشتر شود، احتمال عدم كنترل قند خون هم بالاتر می‌‌رود. این ارتباط بسیار قوی‌ است، به طوری كه هر چه ساعات نشستن پای تلویزیون بیشتر باشد، سطح قند خون كودك دیابتی هم بالاتر می‌رود.

با توجه به اهمیت بیماری دیابت در بچه‌ها، به نظر می‌رسد باید به هر شكل ممكن كنترل قند خون در این كودكان را بهبود بخشید.

طبق آمار، تنها در كشور نروژ 25 هزار كودك و نوجوان به این بیماری مبتلا هستند. این رقم در سطح جهان به حدود 30 میلیون نفر می‌‌رسد. دكتر فرانسیس كوفمن، یكی از اساتید بیمارستان كودكان لس‌آنجلس هم در تأیید یافته‌های این مطالعه بزرگ نروژ می‌گوید: "ما مدت‌هاست كه خاموش ‌كردن تلویزیون را به عنوان یك درمان كم‌هزینه به خانواده كودكان دیابتی توصیه می‌كنیم.

ما معتقدیم افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود كنترل دیابت حتی در كودكان و نوجوانان و مبتلایان به نوع یك دیابت می‌شود. به همین دلیل حتی در بیمارستان خودمان یك تیم بسكتبال نوجوانان تشكیل داده‌ایم تا از این طریق بتوانیم فعالیت بدنی آنها را افزایش دهیم."

توصیه ما به خانواده‌های ایرانی نیز تاکید بر همین موضوع است که تماشای طولانی‌مدت تلویزیون و بی‌‌حركت‌ شدن در جلوی گیرنده‌ها، برای این كودكان بسیار مضر است و خانواده‌ها باید با این پدیده مضر مقابله كنند.

 

دکتر فاطمه فرهمند فوق ‌تخصص گوارش کودکان

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 8 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode