ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 تير 1388     |     کد : 3433

تغذيه تکميلي كودكان شيرخوار را چگونه و از چه زماني آغاز كنيم؟

كارشناس مسئول بهداشت خانواده شهرستان ميبد، گفت: تغذيه شير خواران از دغدغه‌هاي والدين است كه تا شش ماهگي شير مادر بهترين و کاملترين غذا براي شيرخوار به شمار مي‌رود و همه نيازهاي تغذيه‌اي شيرخوار را تأمين مي‌کند و تنها به مصرف قطره ويتامين A + D يا مولتي ويتامين نياز است...

كارشناس مسئول بهداشت خانواده شهرستان ميبد، گفت: تغذيه شير خواران از دغدغه‌هاي والدين است كه تا شش ماهگي شير مادر بهترين و کاملترين غذا براي شيرخوار به شمار مي‌رود و همه نيازهاي تغذيه‌اي شيرخوار را تأمين مي‌کند و تنها به مصرف قطره ويتامين A + D يا مولتي ويتامين نياز است.

افسانه ياسايي، در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: بعد از شش ماهگي نيازهاي غذايي شير خوار به تنهايي با شير مادر بر آورده نمي‌شود بنابراين علاوه بر شير مادر، تغذيه کودک با غذاهاي نيمه جامد هم بايد آغاز شود.

وي، افزود: غذاي کمکي با فرني آغاز مي‌شود سپس با غذاهاي مناسبي چون حريره بادام و پوره سيب زميني و سوپ ادامه مي‌يابد.

ياسايي گفت: براي تنوع بخشي به غذاي کودک بايد هر چند روز يکبار مواد تشکيل دهنده سوپ را با موادي چون جو، بلغور، گندم و رشته فرنگي تغيير داد، افزودن يک قاشق مرباخوري کره يا روغن مايع به سوپ کودک هم مفيد است.

وي، افزود: در 9 ماهگي مي‌توان حبوبات را از جمله عدس و ماش با هضم آسانتربه سوپ کودک اضافه کرد. آب ميوه بايد از اواخر اين ماه به کودک داد.

ياسايي، توصيه كرد: تا قبل از يک سالگي براي پيشگيري از بروز آلرژي بايد از دادن عسل، کيوي، انواع توت، توت فرنگي، تمشک، خربزه، آلبالو و گيلاس به کودک خودداري شود.

وي، افزود: دادن پنير، سفيده تخم مرغ، شکلات، ميگو، فلفل و ادويه جات، ترشي‌ها، نمک، نوشابه‌هاي گازدار، لپه و نخود، اسفناج و کلم و آبميوه‌هاي صنعتي نيز در اين زمان توصيه نمي‌شود.

كارشناس مسول بهداشت خانواده شهرستان ميبد، با اشاره به نكاتي در مورد تغذيه تكميلي كودكان گفت: غذا را از مقدار کم (يک قاشق مربا خوري) شروع کرده بتدريج بر مقدار و تنوع آن بيفزاييد و براي دادن غذاي کمکي، از قاشق و ظرف مناسب كودك استفاده کنيد.

به گفته ياسايي، در شروع تغذيه تکميلي غذا بايد رقيق و سپس به تدريج غلظت آن افزايش يابد.

وي، تاكيد كرد: با افزايش تدريجي غلظت غذا شيرخوار کم کم خوردن غذاي غليظ و حتي جويدن را ياد مي‌گيرد.

كارشناس مسول بهداشت خانواده شهرستان ميبد، به مادران جوان توصيه كرد كه غذاي شير خوار مغز پخت و ملايم باشد و با استفاده از مخلوط کن و صاف کردن غذاي کودک، فرآيند تغذيه کودک را مشکل و وقت گيرتر و امکان آلودگي غذا را بيشتر نکنند و اين عمل ياد گيري کودک شما را نيز براي استفاده از غذاي معمول خانواده به تأخير مي‌اندازد.

ياسايي، گفت: در شروع غذاي تكميلي بايد از يک نوع غذاي استفاده و سپس بتدريج موادي را به آن اضافه شود و از تهيه غذاي جديد چند ماده‌اي پرهيز شود، بين اضافه کردن مواد غذايي مختلف حدود يک هفته فاصله باشد تا اگر کودک نسبت به غذايي حساسيت نشان داد بتوان نسبت به حذف آن اقدام شود.

وي با تاكيد بر صرف حوصله حين غذا دادن به شير خوار افزود: اگر کودک به غذاي خاصي بي ميل بود در دادن آن پافشاري نکنيد، مي توانيد آنرا حذف و پس از يک تا دو هفته مجدد شروع کنيد.

ياسايي، افزود: پس از چند ماه از شروع تغذيه تکميلي، تنوع را در وعده‌هاي غذايي کودک رعايت کنيد، زيرا تکرار يک نوع غذا در وعده هاي متوالي کودک را از آن رويگردان مي‌کند، از اين رو توصيه مي‌شود غذاي کودک خانگي و براي تهيه آن از مواد غذايي تازه استفاده شود.

كارشناس مسول بهداشت خانواده شهرستان ميبد، دادن آبميوه تازه و خانگي به شيرخوار را الزامي برشمرد و افزود: البته نبايد جايگزين وعده غذاي کودک شود، بايد توجه داشت که تا پايان 12 ماهگي، غذاي اصلي شيرخوار هنوز شير مادر است، بنابر اين بايد تغذيه با شير مادر به طور مکرر و بر حسب تقاضا و تمايل شير خوار در تمام مدت شبانه روز ادامه يابد.

ياسايي، گفت: پس از چند ماه از شروع تغذيه تکميلي، تنوع را در وعده هاي غذايي کودک رعايت کنيد، زيرا تکرار يک نوع غذا در وعده هاي متوالي کودک را از آن روگردان مي کند.

وي در پايان توصيه كرد: راهنماي تغذيه پشت کارت رشد کودک خود را مطالعه كرده و از اطلاعات موجود در آن استفاده كنيد.

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 4 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode