ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 تير 1388     |     کد : 3395

جایگاه ارتباط والدین در اسلام

نگاه رسانه‏ای به جایگاه والدین در اسلام برای ترسیم شایسته این جایگاه برای برنامه‏سازان ضروری است. از این رو، به سفارش اسلام در مورد والدین نظری می‏افکنیم...

 نگاه رسانه‏ای به جایگاه والدین در اسلام برای ترسیم شایسته این جایگاه برای برنامه‏سازان ضروری است. از این رو، به سفارش اسلام در مورد والدین نظری می‏افکنیم.

قرآن در مورد والدین چنین دستور می‏دهد:

وَ قَضی رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْسانًا إِمّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریمًا وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَّبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی صَغیرًا. (اسراء: 23 و 24)

و پروردگارت فرمان داده است: جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو یا هر دوی آنها به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا نداشته و بر آنها فریاد مزن و گفتار سنجیده و لطیف و بزرگوارانه به آنها بگو و بال‏های تواضع خویش را خاضعانه در برابر آنان فرود آر و بگو: پروردگارا، همان گونه که مرا در کودکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده.

در این آیه شریفه، چندین نکته مهم در رفتار با والدین سفارش شده و جایگاه آنان تبیین گشته است. پس ضرورت دارد با توجه به این موارد، در تهیه و انتخاب برنامه‏ها به این موارد توجه شود:

1. جایگاه احترام به والدین پس از بندگی خداست. بنابراین، پس از عبادت خدا باید به والدین احسان کرد. تبیین این جایگاه عالی برای والدین در برنامه‏های گوناگون مسئولیت مهمی است که قرآن از برنامه‏سازان می‏طلبد.

2. به والدین احسان کنید. احسان چیزی بیشتر از اطاعت و احترام است که همه آنها را در بر دارد و بیش از آن را می‏طلبد.

3. به هر دو باید یکسان احسان شود و فرزند در احسان به هیچ کدام نباید کوتاهی کند.

4. فرزندان باید مواظب باشند، که کوچک‏ترین لرزش غم‏آلودی در قلب والدین پدیدار نگردد. این مطلب را قرآن با انتخاب یک نمونه بیان می‏کند و می‏فرماید: «به آن دو اف نگو.»امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: «اگر خداوند کلمه‏ای کمتر از اف سراغ داشت،از گفتن آن نهی می‏فرمود».

از این تعبیر کوتاه می‏توان به انبوهی از وظایف و ظرایف آگاه شد که رعایت آنها در ایجاد ارتباط کلامی و عاطفی با والدین ضرورت دارد. در ارائه الگوهای کلامی میان فرزندان و پدر و مادر باید به این مطالب توجه داشت و این نکته‏ها را به مخاطب القا کرد.

5. خداوند در ادامه آیه فرموده است: «آنان را از خود با خشونت مران». از این آیه می‏توان فهمید که نشان دادن هر گونه رابطه خشونت‏آمیز فرزندان با پدر و مادر، مخالف دستور خداست. پس همان گونه که در انتخاب یا سانسور کردن فیلم‏های خارجی و... به مطالب و روابط جنسی و شهوت‏آلود حساسیت نشان داده می‏شود، باید در ترجمه یا ارائه صحنه‏ها و کلمات خشن و توهین‏آمیز نسبت به پدر و مادر همان حساسیت اعمال شود. کاری که متأسفانه آن چنان که در شأن این موضوع است، رعایت نشده است. افزون بر کلام خشونت‏آمیز و موهن، از نگاه تند به پدر و مادر نیز نهی شده است.

امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید:

مَنْ نَظَرَ الی اَبَوَیةِ نَظَرَ ماقتٍ و هُما ظالمانِ لَهُ، لَمْ یَقْبَلِ اللهُ لَهُ صلاةٌ.

هر کس به پدر و مادرش با چشم خشم آلود نگاه کند، در حالی که پدر و مادر به او ستم کرده‏اند، خداوند نماز چنین فرزندی را هرگز نمی‏پذیرد.

در این حدیث شریف، جایگاه بلند پدر و مادر روشن شده است.

یکی از مسائل مهمی که سبب می‏شود در برنامه‏ها،صحنه‏های نامطلوب میان فرزند و والدین به تصویر کشیده شود، رعایت نکردن حقوق فرزندان از طرف والدین و ستم آنان به فرزندان است که چنین تصویرهایی آثار تربیتی نامطلوبی در خانواده و فرزندان بر جای می‏گذارد.وقتی ستم برخی والدین در رسانه به تصویر کشیده می‏شود و واکنش طبیعی فرزندان در فرهنگ‏های مختلف را نشان می‏دهیم، در این لحظه، بیننده جوان یا نوجوان،حق را به فرزند می‏دهد و همان احساس نفرت شخصیت ستم‏دیده نسبت به ستم‏کار را پیدا می‏کند. این حس خودآگاه یا ناخودآگاه، به رابطه وی با والدین خودش نیز منتقل می‏شود و او به سراغ صحنه‏های زندگی خویش برمی‏گردد که در آنها والدین به او ستم کرده‏اند. آن گاه فرایند حس کینه، نفرت، انتقام‏جویی و تقلید از رفتار و شخصیت داستان، او را به سوی رفتارهای خشن، اعتراض‏آمیز و ناپسند می‏کشاند. بدین ترتیب تماشای صحنه‏هایی که برای هشدار به والدین به تصویر کشیده شده است؛ نتیجه بر عکس می‏دهد و به خشونت‏جویی فرزندان می‏انجامد.

برخلاف فرهنگ‏های مختلف در دنیا که با برنامه‏ها و آثار خویش، اعتراض بر والدین ستم‏کار را روا می‏دارند، حضرت صادق علیه‏السلام این عمل را هرگز روا نمی‏دارد و آن را بی‏معرفتی در مقابل خدمات جانی و مالی و عاطفی پدر و مادر می‏شمارد.

آموزه‏های اسلامی، شورش فرزندان علیه والدین و گسست رابطه عمیق والدین و فرزندان را به دلیل یک رفتار حتی ستم‏کارانه والدین جایز نمی‏دانند و آن را عامل پذیرفته نشدن دایمی نماز فرزند می‏شمارند.

این عمق نگرش امام علیه‏السلام اگر در برنامه در نظر گرفته شود، در حفظ و تعمیق روابط خانوادگی آشکار خواهد شد. چون نگاه‏های ما سطحی است، راه‏حل‏های ما نیز سطحی است و در نتیجه، آثارش نیز زودگذر و گاه خنثی است. می‏بینیم که با وجود ساخت و پخش برنامه‏های بسیار پرحجم در مورد مسائل و روابط خانوادگی و تربیتی، مشکلات اجتماعی مانند: طلاق، فرار دختران از خانه و... رو به رشد است.

با نگاهی تحلیلی به همین حدیث مشخص می‏شود که چرا نگاه خشمگینانه به والدین حتی پس از ستم آنها نارواست. شاید یکی از نکته‏ها این باشد که رابطه عمیق و طولانی بین والدین و فرزندان، آن قدر مهم و اساسی است که حتی با وجود ستمگری والدین، گسستن این رابطه درست نیست؛ زیرا این گسست به افتادن فرزند در ورطه ستمگری سهمگین‏تر و سنگین‏تر شیّادان اجتماعی و سودجویان به ظاهر مهربان می‏انجامد.

6. سخن گفتن محترمانه، لطیف و فاخر در برابر پدر و مادر، دستور خداست که فرزندان باید آن را رعایت کنند: «و قُل لهما قولاً کریما؛ با کلام تکریم‏آمیز و بزرگوارانه با والدین حرف بزن».

آنچه بزرگ از کوچک‏تر توقع دارد، احترام و تکریم و بزرگداشت است و آنچه نیاز کوچک به بزرگ است، محبت، دل‏سوزی و شفقت است. از این رو، بر اساس نیازهای حقیقی هر طیفی،اسلام دستورهای ویژه‏ای صادر کرده است. در مورد فرزندان و زنان به محبت، انفاق، دل‏سوزی و رسیدگی بسیار تأکید می‏کند و در مورد بزرگان، به بزرگداشت،اطاعت‏پذیری جهت رشد و احترام پای می‏فشارد. در این آیه شریفه،پس از نهی از هرگونه خشونت و بی‏احترامی به والدین، به ایجاد رابطه کلامی احترام‏آمیز دستور می‏دهد.

فرزندان موظف هستند که در سخن گفتن با والدین به گونه‏ای عمل کنند که تکریم والدین در کلام آنان موج زند. مردی از رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم پرسید: حق پدر بر فرزند چیست؟ حضرت فرمود: «او را به اسم صدا نزند (یعنی او را با کنایه یا کنیه احترام‏آمیز صدا کند) و جلوتر از پدر راه نرود و بالاتر از پدر ننشیند و موجب دشنام به پدرش نگردد (یعنی کاری نکند که مردم به پدر او دشنام دهند)».

این حدیث شریف از نام بردن والدین بدون احترام نهی کرده است.

با تأمل در خطاب‏هایی که در قرآن از فرزندان نسبت به پدران نقل شده است، در می‏یابیم که بزرگان دینی با همان احترامی که با خدا حرف می‏زدند، با والدین خود سخن می‏گویند، برایشان دعا می‏کنند و بخشش می‏طلبند.

حضرت یوسف علیه‏السلام ، والدین خود را بر روی تخت نشاند: «وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَی الْعَرْشِ.» (یوسف:100) و نام پدر خود را بر نام خود مقدم داشت: «یا أَبَتِ إِنّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَبًا». (یوسف:4)

حضرت اسماعیل علیه‏السلام در مقابل کشته شدن به دست پدر تسلیم بود: «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُوءْمَرُ سَتَجِدُنی إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرینَ» (صافات: 102)

7. خداوند پس از آن همه دستور باز می‏فرماید: «واخفض لهما جناح الذل من الرحمة؛ یعنی بال ذلت خویش را برای پدر و مادرت از روی شفقت و دل‏سوزی فروتنانه بگستران». در این دستور قرآنی به خودشکنی ذلت‏بار و مشتاقانه دستور داده شده است؛ تواضعی که جز خدا کسی شایسته نثار چنین فروتنی نیست. در این آیه، والدین بدون در نظر گرفتن هیچ‏گونه صفتی به طور مطلق، شایسته این تکریم‏ها دانسته شده‏اند؛ یعنی اگر چه خوب نباشند، باز باید همه مفاد آیه درباره آنان عملی شود.این سخن از آن روست که هیچ صفت و شرطی برای والدین مورد سفارش بیان نشده است و به هیچ شرطی جز عبادت الهی تخصیص نیافته‏اند. اطاعت از والدین جز آنجا که با پیروی از خدا تضاد پیدا می‏کند، واجب است. از نظر اسلام، هر چه فرزند، فروتنانه به والدین خود خدمت کند، باز نمی‏تواند حق آنان را ادا کند.

«روزی مردی مشغول طواف بود و مادرش را نیز بر دوش گرفته بود و طواف می‏داد. در همان حال، چشمش به رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم افتاد. عرض کرد: یا رسول الله! آیا من با این کار، حق مادرم را انجام دادم؟ پیامبر فرمود: نه، حتی یکی از ناله‏های او را هنگام وضع حمل جبران نکرده‏ای».

پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم در راستای عمل به این آیه، خاطرات زیبایی به یادگار گذارده‏اند. «ابو طفیل گوید: کودک بودم که دیدم زنی نزد رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم آمد. آن حضرت عبای خودش را برای او گستراند و زن روی آن نشست. پرسیدم: او کیست؟ گفتند: این زن، پیامبر را در کودکی را شیر داده است».

از عمرو بن سائب نیز روایت شده است که روزی پیامبر نشسته بود که پدر رضاعی‏اش آمد. حضرت یکی از پیراهن‏های خود را برای او پهن کرد و او را بر آن نشاند. آن گاه مادر رضاعی‏اش آمد. حضرت گوشه‏ای دیگر از پیراهن را باز کرد و او را بر آن جای داد. سپس برادرش آمد. حضرت از جای برخاست و او را در کنار خویش نشاند.

به تصویر کشیدن صحنه‏هایی از این دست و با این مفهوم‏ها می‏تواند بدون هیچ آثار منفی، ارزش این مطلب مورد تأکید دین را انتقال دهد.

ائمه علیهم‏السلام در رعایت احترام والدین به نکته‏هایی توجه می‏فرمودند که فوق‏العاده برای ما آموزنده است. امام سجاد علیه‏السلام نسبت به مادرش بی‏اندازه نیکی واحسان می‏کرد، ولی از غذا خوردن با وی خودداری می‏ورزید. یاران آن حضرت، پی در پی از این موضوع جویا می‏شدند و می‏پرسیدند: شما از نیکوترین و اصیل‏ترین مردم هستید و نسبت به مادر بیش از همه به نیکی رفتار می‏کنید. پس چگونه است که از غذا خوردن با او (از یک ظرف) پرهیز دارید؟ امام علیه‏السلام پاسخ داد: بیم دارم به لقمه‏ای دست ببرم که او زودتر متوجه آن شده باشد و به همین جهت از من برنجد.

با تحلیل نکته موجود در این حکایت در می‏یابیم که امام مراقب است حتی اندک دلگیری در قلب مادر نسبت به او پدیدار نگردد و یا ضعیف‏ترین حالت روانی ناراحت‏آمیز در قلب مادرش به وجود نیاید.

«روزی زنی به خدمت پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم آمد و گفت: ای رسول خدا! مادرم به اندازه‏ای پیر و ناتوان شده است که قدرت حرکت ندارد. من او را شست و شو می‏دهم و غذا به وی می‏خورانم. آیا با این عمل، حق مادرم را ادا کرده‏ام؟ حضرت فرمود: خیر. او این عمل را در حالی انجام می‏داد که دوست می‏داشت تو زنده بمانی، ولی تو آرزو داری که هر چه زودتر از دستش راحت و آسوده شوی».

نکته جالب توجه در سخن پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم تفاوت داشتن خدمت مشتاقانه و خیرخواهانه با خدمت از روی اجبار و بدون شوق و انگیزه است. در آیه شریفه نیز این نکته وجود دارد که بال شکستگی متواضعانه فرزند باید از روی رحمت و رغبت و عشق باشد؛ عشقی که از معرفت به حق والدین و قدرشناسی فرزند ریشه گرفته باشد. از نظر روان‏شناسی نیز خدمت و احترام مشتاقانه و آکنده از محبت و بلکه رغبت در اثرگذاری با خدمت‏های بی‏روح مثل خدمات اداری، پزشکی و پرستاری و... که به جبر پول یا قانون صورت می‏گیرد، بسیار متفاوت است. روح خدمت در اشتیاق و نیت آن است؛ که پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم فرمود: «نیت المؤمن خیرٌ من عمله»، به همین دلیل، نیت آکنده از محبت خدا با نیت خالی از حب الهی، زمین تا آسمان فرق دارد. قدرت به تصویر کشیدن و انتقال چنین ظرافت‏های تربیتی-اخلاقی را هنر اسلامی می‏گویند.

8. آخرین نکته، دعا برای والدین است که قرآن می‏فرماید: «وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی صَغیرًا؛ بگو: پروردگارا آن دو را مورد رحمت قرار بده همان‏گونه که مرا در کودکی پرورش دادند». (اسراء:24)

در این آیه، با کلمه «قل»، به دعا دستور داده شده است؛ یعنی دعا برای پدر و مادر دستور قرآن است. نمونه‏های دعا نیز در قرآن برای الگوگیری بیان شده است.در این دعا، به طلب رحمت برای والدین دستور داده شده و علت آن نیز در قالب دعا بیان گشته است که چون آنان تو را در کودکی پرورش داده‏اند، تو نیز در بزرگسالی بر آنان رحم کن.

القای روحیه طلب دعا و خیرخواهی معنوی و مادی برای والدین در رسانه بسیار لازم است و جای خالی آن احساس می‏شود. جایگاه خطیر تلویزیون وقتی با اهمیت جایگاه والدین در دیدگاه اسلامی ترکیب شود، بر حساسیت و سنگینی تکلیف برنامه‏سازان مسئول و متعهد می‏افزاید.

سیره زیبای بزرگان دین در این موضوع بسیار اهمیت دارد. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم در همین مورد فرموده است:

یُقالُ لِلْبارِّ بوالدَیْهِ اِعْمَلْ ماشِئْتَ فَاِنّی سَأَستَغْفِرُ لَکَ وَ یُقالُ لِعاقٍّ لِوالِدَیْهِ اِعْمَل ما شِئْتَ فَاِنّی لا أغفرُ لَکَ.

به نیکوکار به والدین‏اش گفته می‏شود: هر چه خواهی بکن که تو را به زودی خواهم بخشید و به عاق والدین گفته می‏شود: هر چه می‏خواهی بکن که تو را نخواهم بخشید.

 

سیدستار مهدی‏زاده

  

 


نوشته شده در   سه شنبه 2 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode