ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 خرداد 1388     |     کد : 3328

اگر فرزندتان در درس ریاضی ضعیف است ...

بسیاری از اولیا برای كمك به كودك خود در آموختن ریاضیات ، سعی می كنند به روشهای گوناگون متوصل شوند تا مفاهیم پیچیده ی ریاضی را به او بیاموزند ...

بسیاری از اولیا برای كمك به كودك خود در آموختن ریاضیات ، سعی می كنند به روشهای گوناگون متوصل شوند تا مفاهیم پیچیده ی ریاضی را به او بیاموزند . برای اینكه كودك بهترین كمك را دریافت كند ، باید هدف را ایجاد اشتیاق هرچه بیشتر در نظر گرفت و سعی كرد تا آنجا كه ممكن است فشار را كاهش داد . انگیزه ی یادگیری را با نشان دادن كاربرد گسترده ریاضی در زندگی روزمره و اینكه خود اولیا احساس منفی خود را از ریاضی به كودك القا نكنند ، می توان قوی تر ساخت .

سعی كنید احساس شخصی شما نسبت به ریاضی ، شناخت كودك را از دنیای اعداد و محاسبات تحت تاثیر قرار ندهد. زمان روش های آزار دهنده ای برای آموزش مفاهیم ریاضی سپری شده و نگاه جدید سعی در هر چه بیشتر كاربردی تر ساختن این آموزش دارد تا آموخته های كودكان با جهان واقعیت سازگارتر باشد .

با كاربرد روزمره ریاضی در زندگی ، كودك به اهمیت این مهارت پی خواهد برد. مثلا به هنگام پرداخت صورت حساب خرید یا اندازه گیری متراژ منزل یا محاسبه وزن مواد غذایی در آشپزی ، می توان كودك را به كمك طلبید . با توضیح شغل های

مختلف مثل مهندسان ، دارو سازان و ستاره شناسان ، دید گاه او به كاربرد ریاضی گسترده تر خواهد شد .

با صدای بلند حساب كردن در منزل یا فروشگاه ، كه روند محاسبه را به كودك نشان می دهد نیز روش موثری است . مثلا ، وقتی كودك از شما تقاضای شیرینی می كند با گفتن اینكه " خوب ، اگر از این پنج شیرینی یكی را تو بخوری و یكی هم خواهرت بخورد برای من و پدرت چند تا باقی می ماند؟ " از او بخواهید كه او هم با صدای بلند حسابش را به شما بگوید . مهمتر از جواب درست یا نادرست او ، روالی است كه او برای رسیدن به جواب استفاده می كند .

بسته به علاقه كودك و البته نظر معلم او ، گاهی و نه همیشه ، ماشین حساب و نرم افزار های رایانه ای برای ایجاد هیجان نسبت به مفاهیم ریاضی و محاسبات مفید خواهد بود .

یك ساعت عقربه ای برای كودك تهیه كنید . گاهی از او سئوالاتی در مورد زمان بپرسید . مثلا : " اگر برادرت ساعت 4 بیاید ، چند دقیقه ی دیگر باید منتظر باشیم ؟"

از كودك بخواهید وزن اشیا ، لوازم منزل ، كتاب و ... را حدس بزند . خود شما هم حدس بزنید و بعد با ترازو تعیین كنید كه كدام یك نزدیكتر حدس زده است . یك روش دیگر جمع زدن اندازه ی قد یا وزن اعضای خانواده است تا معلوم شود در مجموع قد یا وزن خانواده شما چقدر است .این روش برای تمرین جمع اعداد سه یا دو رقمی مناسب است .

بازی های خرید و فروش با مقدار های مختلف پول كودك را با مفهو م پول و محاسبه آن آشنا می كند . بازی هایی مثل مونو پولی ،هنوز برای بسیاری از اولیا و كودكان جالب است . یك بازی دیگر هم پیشنهاد می شود: با كمك یك تاس اعداد ، اعضای خانواده عددی را بین یك وشش بدست می آورند و برابر آن سكه معینی -مثلا یك تومانی - دریافت می كنند ، وقتی مجموع سكه ها به رقمی قابل تعویض رسید ، آنرا با اسكناس یا سكه ی پر ارزش تر ، معاوضه می كنند . وقتی بودجه فرضی تمام شد ، كسی كه بیشترین میزان پول را بدست آورده است ، برنده می شود . در مثالی دیگر، می توان كودك را با بودجه ای معین برای خرید لوازم یك وعده غذا به حساب دعوت كرد و دید كه چطور بودجه بندی را می آموزد و آیا حدس های او قابل انجام است؟ و اگر چنین بود بر همان اساس خرید انجام بشود .

یك روش برای آشنایی وی با مفهوم حجم ، وزن و نسبت این است كه با كمك ظروف اندازه گیری از او بخواهید مقادیر برنج ، حبوبات یا مایعات را برای تهیه ی غذا پیمانه كند .

گاهی اولیا نگران توان یادگیری فرزندشان هستند . در این شرایط ، معلمان بهترین داوری را عرضه می كنند زیرا امكان مقایسه كودك را در كنار همكلاسان دیگر و شرایط مختلف مدرسه دارند . علائمی مانند مشكل در یاد آوری ارقام ، اشتباه نوشتن اعداد مثلا 7 با 8 یا 3 با 2 ، كلافه شدن و بیقراری هنگام كار با ارقام ، ناتوانی در دنبال كردن دستور العمل های ساده ریاضی ، ناتوانی در درك مفاهیم ذهنی مثل بزرگتر و كوچكتر یا قبل و بعد یا كم سن تر و مسن تر و اضطراب بالا در مورد تكالیف ریاضی كه اگر همه یا اغلب شان در یك كودك دیده شود باید با معلم كودك صحبت نمود . چون قبل از آنكه تشخیص اختلال یادگیری مطرح شود باید این احتمال كه شاید كودك تحت فشار زیاد تر از حد توان است یا نیازمند تمرین هایی مانند آنچه در بالا ذكر شد است ، رد شود . سرانجام ممكن است اولیا و معلم ، به این نتیجه برسند كه كمك روانپزشكی برای كودك لازم است .

 

منبع:www.parswoman.com

  


نوشته شده در   يکشنبه 31 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode