ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 خرداد 1388     |     کد : 3187

آثار ازدواج(2)

تمکين : نتيجه رياست مرد بر خانواده اين است که در اختلاف سليقه ها زن بايد نظر شوهر را بپذيرد البته مرد نبايد از اختيار خود سوء استفاده کند ...

13 – آثارر ياست شوهر بر خانواده را شرح دهيد ؟

1 – تمکين : نتيجه رياست مرد بر خانواده اين است که در اختلاف سليقه ها زن بايد نظر شوهر را بپذيرد البته مرد نبايد از اختيار خود سوء استفاده کند .

2 – تعيين مسکن خانواده : محل سکونت خانواده را مرد تعيين ميکند و زن تابع اراده اوست . ليکن زن و شوهر مي توانند هنگام عقد يا پس از آن محل سکونت را با توافق يکديگر انتخاب کنند و يا تعيين آن را به زن واگذار کنند .

3 – مخالفت شوهر با شغل زن : شوهر مي تواند زن خود را از کاري که با مصالح خانوادگي يا حيثيت زن يا شوهر سازگاري نداشته باشد منع کند .

4 – ولايت بر فرزندان : نگاهداري و تربيت فرزندان يک  خانواده : وظيفه پدر و مادر است اما تا زمانيکه فرزندان به سن قانوني نرسيده باشند اداره دارايي آنها با پدر است و مادر هيچگونه اختياري در اين مورد ندارد .

5 – نام خانوداگي : از زمانيکه همه مردم داراي شناسنامه شدند ، دختري که ازدواج مي کند مي تواند نام خانوادگي شوهر را به تنهايي يا در کنار نام خانوادگي خود به کار ببرد .

6 – تابعيت : هرگاه زن ايراني بخواهد با مردي خارجي ازدواج کند ، اولا نبايد موانعي را که براي ازدواج بر شمرديم داشته باشد و ثانيا بايد اجازه مخصوصي تحت عنوان « پروانه زناشويي » از وزارت کشور بگيرد .

14 – مهر را تعريف کنيد ؟

مهر يا صداق عبارت از مالي است که به سبب وقوع عقد نکاح شوهر به مالکيت زن در مي آورد يا پرداخت آن را به محض مطالبه زن بر عهده ( ذمه ) خود مي پذيرد . هر چند در عمل مطالبه مهر در دوران ازدواج مرسوم نيست ليکن با توجه به اينکه در قوانين ما ، حقوق و تکاليف زن و شوهر يکسان نيست و طبق قانون اختيار طلاق در دست شوهر است وجود مهريه لازم بوده و به عنوان تضمين بقاي ازدواج براي زن محسوب مي شود .

 

15 – مشخصات مهر را نام ببريد؟

1 – مهر بايد ارزش مالي داشته و قابل تملک نيز باشد .

2 – مهر بايد معلوم و معين باشد يعني زن و مرد به آن آگاهي داشته باشند .

3 – زن و مرد بايد با توافق يکديگر مقدار مهر را تعيين کنند .

4 – اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تاديه مهر در مدت معين نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحيح ولي شرط باطل است .

5 – به محض وقوع عقد زن مالک مهر مي شود و مي تواند هرگونه تصرفي که بخواهد در آن بنمايد و در صورتي که در قباله ازدواج عبارت « عندالمطالبه » در مواردي که مهر پول يا طلاست قيد شود زن مي تواند هرگاه که بخواهد آن را مطالبه نمايد .

 

16 – حق حبس را شرح دهيد ؟

به مجرد عقد ، زن مالک مهر ميشود و مي تواند آن را از شوهر مطالبه کند و در صورت امتناع شوهر حتي مي تواند با رجوع به دادگاه به طريق قانوني مهريه خود را طلب کند به عنوان ضمانت اجراي اين حق ، قانون به زن حق داده تا زماني که مهر خود را رديافت نکرده از تمکين خودداري نمايد اين حق به حق حبس معروف است .

 

17 – شروط « حق حبس » را شرح دهيد ؟

شرط اول : مهر زن بايد حال باشد يعني مدت دار نباشد و به مجرد عقد قابل وصول باشد بنابراين اگر مدت دار باشد حق حبس ندارد .

شرط دوم : در صورتي که زن قبل از دريافت مهر از شوهر تمکين کند ، حق حبس او ساقط مي شود منتهي حق مطالبه مهر او از بين نمي رود .

شرط سوم : فرق نمي کند که شوهر ثروتمند باشد يا نباشد در هر صورت زن حق حبس دارد .

شرط چهارم : در صورتيکه زن از حق حبس خود استفاده کند و از همسرش تا وصول مهر تمکين نکند و از انجام وطايف زناشويي خودداري کند ناشزه محسوب نمي شود و مستحق نفقه نيز هست .

 

18 – مهر المسمي را تعريف کنيد ؟

مهري است که در سند ازدواج ثبت شده است و مهر بايد ماليت داشته باشد و معلوم و معين باشد و غير عقلايي و غير شرعي هم باشد .

 

19 – مهر المثل را تعريف کنيد ؟

در صورتيکه زن و شوهري ضمن عقد ميزان و نوع مهر به توافق نرسند و يا مهري معين کنند که فاقد اوصاف شرعي و قانوني باشد ، در صورت انحلال نکاح ، قانون مدني زن را مستحق مهرالمثل مي داند . براي تعيين مهر المثل بايد وضعيت زن از حيث شرافت خانوادگي و ساير صفات از جمله وضعيت فردي و تحصيلات وي نسبت به کساني که از نظر اجتماعي همشان او هستند در نظر گرفته شود .

 

20 – مهر المتعه را تعريف کنيد ؟

اگر مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر پيش از تعيين مهر و پيش از آميزش ، بخواهد زن خود را طلاق دهد ، زن مستحق مهرالمتعه است براي تعيين مهر المتعه حال مرد از حيث غنا و فقر ملاحظه مي شود .

 

21 – نفقه چيست ؟

نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البيت که به طور متعارف متناسب با وضعيت زن باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم يا احتياج او بواسطه مرض يا نقصان اعضاء .

  

22 – ميزان نفقه چگونه تعيين مي شود ؟

از نظر قانوني ، نفقه زن متناسب با وضعيت زن تعيين شده و توانايي مالي مرد در نظر گرفته نمي شود هر چند قانون ايران فقط شوهر را عهده دار تامين نيازهاي زندگي مي شناسد . ليکن توجه به تحولات اجتماعي و اقتصادي امروزي حتي نقش زن و مرد در خانواده تغيير کرده است . در اکثر جوامع زن نيز مانند مرد ، در بيرون از خانه و يا در مزرعه و يا در خانه به فعاليت مي پردازد و به زندگي اقتصادي خانواده بين زن و مرد تعادل بيشتري پيدا کرده است .

 

 23 – تکليف شوهر به دادن نفقه زن اختياري است يا قانوني ؟ توضيح دهيد ؟

تکليف شوهر به دادن نفقه زن ، يک تکليف قانوني است بنابراين در صورتيکه شوهر از پرداخت نفقه زن عليرغم داشتن استطاعت مالي خودداري کند ، زن مي تواند از او شکايت کند . در صورتيکه زن با شوهر سازگاري داشته باشد و مرد هم توانايي مالي داشته باشد و مرد هم توانايي مالي داشته باشد ولي نفقه زن را ندهد ، زن مي تواند شکايت کند و دادگاه با توجه به وضعيت زن ميزان نفقه را معين کرده و شوهر را محکوم به پرداخت آن مي کند .

 

24 – نفقه زن و فرزندان در صورت  ورشکستگي شوهر مقدم بر  طلب کاران است .

 

25-  ناشز کيست ؟

شوهري که حق ناشي از نکاح را  که براي زوجه حاصل شده ايفا نکند ناشز گويند . اين حقوق عبارت است از دادن نفقه و کسوه و حسن سلوک .

 

26 – آيا بردن جهيزيه به خانه شوهر يک وظيفه قانوني است ؟

از نظر حقوقي زن اجباري در تهيه و بردن جهيزيه به خانه شوهر ندارد و شوهر پس از ازدواج مالک جهيزيه نمي شود بلکه به طور متعارف مي تواند از اين وسايل استفاده کند و از منافع آن بهره مند شود .

 


نوشته شده در   سه شنبه 26 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode