ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 خرداد 1388     |     کد : 3016

طولاني‌ترين خورشيدگرفتگي قرن آخر تير رخ مي‌دهد

دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران از وقوع طولاني ترين خورشيد گرفتگي قرن در روز 31 تيرماه امسال خبر داد....

 دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران از وقوع طولاني ترين خورشيد گرفتگي قرن در روز 31 تيرماه امسال خبر داد.

 اسدالله قمري نژاد روز شنبه در گفت وگو با ايرنا با بيان اينکه گرفتگی کامل در کشور چين قابل مشاهده خواهد بود، افزود: شروع اين خورشيد گرفتگي از کشور هند شروع مي شود و در اطراف جزاير جنوبي ژاپن به پايان مي رسد.

وي گفت:" اين پديده طولاني ترين گرفت قرن به شمار مي آيد و مدت زمان گرفت آن در طولاني ترين زمان شش دقيقه و 30 ثانيه خواهد بود و براي کساني به چين مسافرت مي کنند بهترين زمان براي رصد پنج دقيقه و 30 ثانيه خواهد بود."

به گفته قمري نژاد اين گرفت در نزديکي شهر شانگهاي است و در خود اين شهر گرفت کامل صورت مي گيرد.

وي در خصوص اينکه آيا اين پديده در کشور ما قابل رويت است يا خير گفت: "اين پديده حتي به صورت جزيي هم در ايران مشاهده نخواهد شد."

دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران تصريح کرد :"از آنجا که اين گرفت طولاني ترين خورشيد گرفتگي است از اهميت ويژه اي براي منجمان برخوردار است."

وي اظهار داشت:" از آنجا که در طول ساليان گذشته چنين گرفتي نداشته ايم براي بررسي اهميت اين گرفت به لحاظ علمي چند گروه حرفه اي و آماتوري براي رصد عازم کشورهاي چين و هند خواهند شد."

قمري نژاد افزود: "نظير چنين گرفتي را طي صد سال آينده نخواهيم داشت. وي به برگزاري دو نشست در اواخر خرداد ماه در تهران براي علاقمندان به دريافت آخرين اطلاعات و مهندسي گرفت اشاره کرد."

به گفته دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران، علافمندان براي حضور در اين تور مي توانند به انجمن نجوم ايران و شاخه هاي آماتوري انجمن نجوم ايران مراجعه نمايند. هزينه هاي اين سفر تحقيقاتي به عهده خود افراد است.

وي در پايان ابراز اميدواري کرد:" شرايط جوي به گونه اي باشد که گروههاي اعزامي بتوانند به درستي کار خود را انجام داده و با دست پر بازگردند."

عضو تيم طراح پروژه صلح ستارگان نيز در اين خصوص گفت:" اين رخداد بزرگ که در نوع خود پديده شگفت انگيزي محسوب مي شود در نقاط مختلف آسيا و اقيانوس آرام ، هند و چين به مدت شش دقيقه و 39 ثانيه و به صورت متغير ديده مي شود."

کاظم کوکرم افزود :" اين خورشيد گرفتگي در مرکز و نيمه شرقي ايران مقارن با طلوع خورشيد و به صورت جزئي ديده مي شود و با چشم غير مسلح محسوس نيست. "

وي در خصوص اينکه احتمال خورشيد گرفتگي کلي در سالهاي آتي گفت: "در روز 30 اسفند سال 1412 يک خورشيد گرفتگي کامل در ايران خواهيم داشت؛ بطوري که سايه ماه در ايران از روي تخت جمشيد نيز عبور خواهد کرد."

کوکرم گفت :" در 15 ژانويه سال 2010 نيز شاهد يک خورشيد گرفتگي حلقوي در ايران خواهيم بود."

 


نوشته شده در   سه شنبه 19 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode