ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 خرداد 1388     |     کد : 2847

درمان ديابت با اوكاليپتوس

يكي از محققان كشورمان موفق شده است براي اولين بار در ايران با جداسازي ماده مؤثره گياه اوكاليپتوس، از اين عصاره براي درمان ديابت بهره ببرد...

 يكي از محققان كشورمان موفق شده است براي اولين بار در ايران با جداسازي ماده مؤثره گياه اوكاليپتوس، از اين عصاره براي درمان ديابت بهره ببرد

دكتر سيدمحمود فرش‌پور، عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم‌سازي‌ رازي كه پس از بررسي ۴٣ گونه مختلف اوكاليپتوس، موفق به شناسايي و جداسازي ماده مؤثره اين گياه شده است، در توضيح دستاورد خود به همشهري مي‌گويد: طي تحقيقات انجام شده با تزريق عضلاني ماده مؤثره اوكاليپتوس به موش‌هاي مبتلا به ديابت موفق شديم قندخون آنها را تا حدود ٨٠‌درصد كاهش دهيم.

طبق اين يافته‌ها، اوكاليپتوس علاوه بر خاصيت ضدعفوني‌كنندگي همچون يك آنتي‌بيوتيك عمل مي‌كند و در درمان بيماري‌هايي نظير روماتيسم، برونشيت و آسم‌هاي مزمن مؤثر است.

اين گياه همچنين داراي خاصيت دور‌كردن پشه‌هاي آنوفل (عامل بيماري مالاريا) در مناطق كشت شده است و به همين دليل از اين گياه در تهيه پمادهاي ضدگزيدگي حشرات نيز استفاده مي‌شود.

وي مي‌گويد كه تحقيق روي كاربرد دارويي گياه اوكاليپتوس، لاواند( استوخودوس)، ميخك و گزنه را از سال‌١٣٧۵ با انجام طرح‌هاي مختلف در مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم‌سازي‌ رازي آغاز كرده است.

اوكاليپتوس يك گياه ايراني نيست بلكه نوعي گياه وارداتي است كه حدود سال‌١٣۵١ از استراليا، مغرب و هندوستان به ايران آورده و در قسمت‌هاي مختلف كشور كشت شد.

ما در تحقيقات خود گونه‌هاي مختلف اين گياه را كه در استان‌هاي فارس، شيراز و مازندران رويش داشت، مورد بررسي قرار داديم و ماده دارويي مؤثره اين گياه را كه اوكاليپتول يا سينئول ٨ -١ است، شناسايي و از ديگر تركيبات گياه جدا كرديم.

دكتر فرش پور با ذكر اين نكته كه عرب‌ها در قسمت‌هايي از استراليا هنگام كمبود آب، ريشه‌هاي اين درخت را كه آب را در خود ذخيره مي‌كند، جدا مي‌كنند و براي رفع تشنگي مي‌جوند، مي‌گويد: اوكاليپتوس گياه مفيدي است كه حساسيت زيادي نسبت به سرما دارد و توانسته خود را با آب و هواي مناطق ايران وفق دهد.

اين دكتراي شيمي در مورد درصد ماده مؤثره و اسانس موجود در گونه‌هاي مختلف اوكاليپتوس كشت شده در ايران در مقايسه با گونه‌هايي كه در آفريقاي مركزي و استراليا وجود دارد، مي‌گويد: درصد اسانس و مواد مؤثره گونه‌هاي كشت شده در ايران در بسياري از موارد بيشتر از گونه‌هاي موجود در ديگر كشورهاست.

در مناطقي كه اين درخت كاشته مي‌شود، پشه آنوفل كه عامل بيماري مالارياست از منطقه دور مي‌شود و حتي از اوكاليپتول در تهيه پمادهاي جلوگيري‌كننده از نيش حشرات و به ويژه پشه استفاده مي‌شود.

به‌دليل خواص بسيار اين گياه در تركيه جنگلي مملو از درختان اوكاليپتوس ايجاد كرده‌اند و در اين محل زنبورعسل پرورش مي‌دهند چون عسل سياه رنگي كه از اين درختان به دست مي‌آيد، خواص دارويي بسيار زيادي دارد.

 


نوشته شده در   يکشنبه 10 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode