ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 18 شهريور 1390     |     کد : 25085

غول چوبخوار دنياي حشرات

سوسك تايتان با نام علمي (Titanus giganteus) به عنوان درازترين سوسك شناخته شده جنگل‌هاي باراني آمازون و همچنين يكي از درازترين گونه‌ها در دنياي حشرات به حساب مي‌آيد. اين سوسك بزرگ جثه با طولي كه تا حدود 167 ميلي‌متر نيز اندازه‌گيري شده است، به خانواده سوسك‌هاي شاخك دراز Cerambycidae تعلق دارد.

جام جم آنلاين: سوسك تايتان با نام علمي (Titanus giganteus) به عنوان درازترين سوسك شناخته شده جنگل‌هاي باراني آمازون و همچنين يكي از درازترين گونه‌ها در دنياي حشرات به حساب مي‌آيد. اين سوسك بزرگ جثه با طولي كه تا حدود 167 ميلي‌متر نيز اندازه‌گيري شده است، به خانواده سوسك‌هاي شاخك دراز Cerambycidae تعلق دارد.

سوسك‌هاي اين خانواده با طولي بين 10 تا 80ميلي‌متر داراي بدني استوانه‌اي شكل و شاخك‌هاي بلندي با بندهاي مشخص هستند كه بعضا طول شاخك از طول بدن نيز تجاوز مي‌كند.

خانواده بزرگ سوسك‌هاي شاخك دراز كه چنين تايتانيك چوبخواري را در خود جاي داده است به راسته سخت بالپ‌وشان( قاب بالان) تعلق دارد كه به لحاظ تعداد گونه، بزرگ‌ترين راسته حشرات هستند و با 276 هزار و 700 گونه، معادل 10 درصد كل گونه‌هاي حشرات دنيا را شامل مي‌شوند.

شايع است كه سوسك تايتان با آرواره‌هايش مي‌تواند مدادي را به دو نيم كند و گوشت تن انسان را نيز ببرد، اما جاي نگراني نيست، چون اين حشره خطري براي انسان ندارد. سوسك‌هاي بالغ براي دفاع از خودشان هنگام خطر صداي فش فش در مي‌آورند.

بيشتر عمر اين حشره از سن لاروي تا شفيرگي در ميان چوب درختان و تغذيه از آن مي‌گذرد و هنگامي كه بالغ شد، ديگر تغذيه نمي‌كند و صرفا براي يافتن جفت به چرخ زدن مي‌پردازد.

سوسك تايتان يكي از ستارگان محبوب و مورد توجه كلكسيونرهاي حشرات و گردشگران طبيعت به حساب مي‌آيد كه به واسطه حضور در جنگل‌هاي باراني كشورهايي نظير ونزوئلا، كلمبيا، اكوادور، پرو، گينه‌ها و شمال مركزي برزيل به عنوان يك صنعت روستايي و منبع درآمد محلي مطرح است.

روش كار روستاييان به اين ترتيب است كه با روشن كردن لامپ‌هاي فلوئورسنت در كنار يك تور، سوسك‌هاي نر بخت برگشته‌اي را كه جذب نور مي‌شوند، به دام مي‌اندازند. ديده شده است كه برخي سوسك‌هاي بزرگ و زيبا به توريست ‌هايي كه به كار جمع‌آوري اين قبيل سوسك‌ها اشتغال دارند، تا مبلغ 500 دلار نيز فروخته مي‌شوند. آژانس‌هاي گردشگري از اين سوسك به عنوان جاذبه زيست گردشگري و تبليغ در آگهي‌هاي خود استفاده مي‌كنند.

مهريار ميرنيا
جام‌جم


نوشته شده در   جمعه 18 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode