ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 ارديبهشت 1388     |     کد : 2504

نحوه پيروزى امام زمان عليه السلام بر سلاحهاى ويرانگر

سؤال: در موقع ظهور امام زمان عليه السلام بطورى كه از ترقى كنونى بشر در صنعت و تكنيك ملاحظه مى‏شود،دنيا مجهز به سلاحهاى بسيار مهيب و خطرناك خواهد بود.

نحوه پيروزى امام زمان عليه السلام بر سلاحهاى ويرانگر

 

سؤال:

در موقع ظهور امام زمان عليه السلام بطورى كه از ترقى كنونى بشر در صنعت و تكنيك ملاحظه مى‏شود،دنيا مجهز به سلاحهاى بسيار مهيب و خطرناك خواهد بود.

آن حضرت در برابر اين سلاحهاى مخوف،چگونه مانند جدش با شمشير قيام خواهد كرد؟و چگونه با سلاحهاى قديم،مثل شمشير و غيره با ارتش‏هاى دنياى آن روز جهاد مى‏نمايد؟و آيا مى‏شود تصور كرد كه كسى بتواند به وسيله شمشير با بمبهاى ئيدروژنى و امثال آن،جنگ و نبرد كند؟

 

جواب:

اولا:مقصود از خروج با شمشير،ماموريت‏به جهاد و توسل به اسلحه براى اعلاء كلمه حق است.

بنابر اين قيام با شمشير،كنايه از قيام با اسلحه و پيكار و جهاد و تعيين نوع ماموريت آن حضرت است و اينكه آن حضرت مامور به مصالحه با كفار نيست.

بديهى است‏با هر اسلحه‏اى كه لازم باشد،آن حضرت و اصحابش با كفار و ستمگران جهاد مى‏نمايند و از هرگونه اسلحه‏اى كه در زمان ظهور آن حضرت متداول باشد،و به استعمال آن حاجت داشته باشند، استفاده مى‏نمايند.

ثانيا:از كجا كه در زمان ظهور آن حضرت،اين اسلحه‏هاى مهيب در اختيار بشر باقى باشد،زيرا ممكن است كه در اثر حوادث و آشوبها و انقلابات شديد و جنگهاى خانمانسوز جهانى،كه پيش از ظهور آن حضرت واقع مى‏شود دو ثلث‏بشر نابود شود،اين اسلحه‏هاى جهنمى معدوم گردد و شايد كسى باقى نماند كه بتواند از اين اسلحه‏ها استفاده كند،يا آنها را تهيه نمايد و اين احتمال هم كاملا بجا و قابل توجه است.

يكى از امورى كه در احاديث از آن خبر داده شده و اوضاع كنونى آن را ممكن الوقوع نشان مى‏دهد، جنگهاى جهانگيرى است كه در اثر آن،بيشتر نقاط زمين از سكنه خالى مى‏گردد و شهرها ويران مى‏شود،وصدها ميليون بشر را رهسپار ديار عدم مى‏سازد.

تا يك قرن پيش،وقوع چنين جنگهايى بسيار بعيد به نظر مى‏رسيد،زيرا با آن اسلحه‏هاى سابق و با نبودن وسايل ارتباط جمعى بين شهرها و كشورها،اگر جنگى واقع مى‏شد،اولا پيش از آنكه خبرش به كشورهاى همسايه و يا دورتر برسد و دامنه جنگ گسترش يابد،آن جنگ به پايان مى‏رسيد،و ثانيا در آن زمانها،تعيين غالب از مغلوب،خاتمه يافتن جنگ،تسلط يكى از دو طرف يا از بين رفتن طرفين، متوقف بر كشتارهاى عمومى و استعمال بمب و غيره نبود.

اما در عصر حاضر بطورى كه همه پيش بينى مى‏نمايند با وسائل ارتباطى كه همه عالم را به منزله يك شهر و يك محله نموده،و با اسلحه‏ها و تجهيزاتى كه در دست زمامداران بى ايمان است و هيچ وسيله‏اى براى كنترل خشم و شهوت و جاه پرستى آنها نيست،اگر جنگ شروع شود،علاوه بر آنكه غالب از مغلوب تشخيص داده نمى‏شود و طرفين از بين مى‏روند،اكثر ملل و سكنه كره زمين ممكن است در ظرف چند ساعت فانى و نابود شوند.

پس اگر در احاديث‏شريفه فرموده‏اند:ظاهر نمى‏شود مهدى عليه السلام مگر آنكه ثلث مردم كشته شوند و ثلث آنها بميرند و ثلث آنان باقى بمانند.و فرموده‏اند:اين ظهور واقع نخواهد شد،تا وقتى دو ثلث مردم از بين بروند (1) نبايد تعجب كرد،بلكه بايد آن را نشانه علوم بى‏پايان‏حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه طاهرين عليهم السلام و آگاهى آنها از آينده و اطلاعشان بر مغيبات به اذن و تعليم خدا دانست و از معجزات و كراماتشان به شمار آورد.

«فهم موضع سره و لجا امره و عيبة علمه،و موئل حكمه و كهوف كتبه،و جبال دينه‏» (2) .

«و لا يدخل الجنة الا من عرفهم و عرفوه و لا يدخل النار الا من انكرهم و انكروه‏» (3)

جعلنا الله من محبيهم و خدام شيعتهم.

 

حضرت آيت الله صافى گلپايگانى

-------------------------------------

پی نوشتها

1-رجوع شود به منتخب الاثر،ف 6،ب 5،ص 452 و 453.

2-نهج البلاغه خطبه 2.

 3-نهج البلاغة خطبه 3.

 


نوشته شده در   جمعه 11 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode