ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1388     |     کد : 2410

پروفسور حمید مولانا

سيد حميد مولانا در ۶ اسفند۱۳۱۵ شمسى در خانواده اى روحانى در تبريز متولد شد. سالهاي اول دوره ابتدايي را در شهر تبريز و سالهاي ‏بعدي را در تهران گذراند. مولانا پس از پايان تحصيلات متوسطه به دانشگاه تهران راه مى يابد و در رشته اقتصاد مشغول به تحصيل مى شود. ‏مصادف با حادثه تلخ از دست دادن پدر و مادر در سانحه رانندگي در سال ۱۳۳۷سيد حميد توانست از دانشگاه «نورت وسترن» شيكاگو كه يكى ‏از دانشگاه هاى برجسته آمريكاست، بورس تحصيلى دريافت كند...

سيد حميد مولانا در ۶ اسفند۱۳۱۵ شمسى در خانواده اى روحانى در تبريز متولد شد. سالهاي اول دوره ابتدايي را در شهر تبريز و سالهاي ‏بعدي را در تهران گذراند. مولانا پس از پايان تحصيلات متوسطه به دانشگاه تهران راه مى يابد و در رشته اقتصاد مشغول به تحصيل مى شود. ‏مصادف با حادثه تلخ از دست دادن پدر و مادر در سانحه رانندگي در سال ۱۳۳۷سيد حميد توانست از دانشگاه «نورت وسترن» شيكاگو كه يكى ‏از دانشگاه هاى برجسته آمريكاست، بورس تحصيلى دريافت كند. و موفق شد دكتراي خود را در رشته هاى علوم سياسى و بين المللى و ‏اقتصاد و ارتباطات از اين دانشگاه دريافت كند. مولانا اكنون نيز عضو هيأت علمى دانشگاه امريكن واشنگتن است. ‏ حميد مولانا در رشته ارتباطات تنها ايرانى با بالاترين درجه آكادميك اين رشته است وسال هاست دررسانه ها و اخبار حوزه ارتباطات ،او را با ‏پيشوند و پسوند پروفسور معرفى مى كنند.‏

 خاطرات كودكي : او از دوران كودكى حمله متفقين را به عنوان يك خاطره فراموش نشدنى به خاطر دارد:«غم انگيزترين روزهاى من در تبريز حمله متفقين در جنگ ‏جهانى دوم به ايران و اشغال تبريز از سوى قواى شوروى بود» پدر سيد حميد نيز در اين دوران به طور موقت بازداشت مى شود و با اين اتفاق ‏خانواده تصميم به مهاجرت به تهران مى گيرد.‏

 اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : حميد مولانا دريك خانواده روحاني به دنيا آمده و رشد و نمو كرده است .[مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ] خاندان مولانا خاندانى معروف در فقاهت ومجاهدت شناخته شده اند وحميد مولانا نيز نگره دينى اش را وامدار خانواده است. وى مؤثرترين فرد در ‏شكل گيرى اين نگره را نيز پدربزرگش مى داند: «اول و بالاتر از همه پدر بزرگ من آيت الله العظمى سيد محمد مولانا»؛ «من درس اوليه جامعه و ‏دولت وشكاف ميان اين دو در ممالك اسلامى را از او آموختم».

 تحصيلات رسمي و حرفه اي : كلاس اول تا سوم ابتدايى را در دبستان سعدى در تبريز،كلاس چهارم را در دبيرستان رضوى تهران و پنجم ابتدايى تا هشتم متوسطه را در ‏دبستان و دبيرستان تعليمات اسلامى جعفرى در تهران خواند. با گرفتن مدرك سيكل رشته طبيعى آن زمان را انتخاب كرد و وارد دبيرستان مروى ‏تهران شد. مولانا پس از پايان تحصيلات متوسطه به دانشگاه تهران راه مى يابد و در رشته اقتصاد مشغول به تحصيل مى شود. ۶ ماه بعد از فوت ‏والدين،سيد حميد توانست در سال ۱۳۳۷ از دانشگاه «نورت وسترن» شيكاگو كه يكى از دانشگاه هاى برجسته آمريكاست، بورس تحصيلى ‏دريافت كند. حميد مولانا مدرك ليسانس و فوق ليسانس را در رشته روزنامه نگارى و با گرايش هاى اقتصاد و سياست از دانشكده مشهور ‏روزنامه نگارى نورت وسترن موسوم به مديل دريافت كرد و با اين كه امكان تحصيل دكترا در«برنامه مطالعات خاورميانه»دانشگاه هاروارد برايش ‏فراهم شد، به خواست استادانش در نورت وسترن با اعطاى بورس بهترى، دكتراى خود را در رشته هاى علوم سياسى و بين المللى و اقتصاد و ‏ارتباطات از اين دانشگاه دريافت كرد: «اين يكى از بزرگ ترين تصميمات من و مؤثرترين عامل تدريس و تحقيق من در رشته «روابط بين المللى و ‏ارتباطات جهانى» بود». مولانا پس از پايان تحصيلات و با اخذ بالاترين مقام آكادميك(پروفسورى)از دانشگاه نورت وسترن در آذرماه ۱۳۴۲ به ايران ‏آمد [روزنامه ايران] بدين ترتيب او اولين دكتراي اين رشته را در ايران و نخستين دانشجوي خارجي درآمريكا بود كه دوره دكتري اين رشته را درآن كشور به پايان رسانيده است . [مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص6 ]

 خاطرات و وقايع تحصيل : مولانا پس از پايان تحصيلات متوسطه به دانشگاه تهران راه مى يابد و در رشته اقتصاد مشغول به تحصيل مى شود. بعد از يك سال و قبولي ‏سردبيري نشريه كيهان فرهنگي است كه به ناگهان حميد مولانا پدر و مادر خود را در يك حادثه رانندگى از دست مى دهد .‏ مصادف با اين حادثه تلخ در سال ۱۳۳۷و ۶ ماه بعد از فوت والدين،سيد حميد توانست از دانشگاه «نورت وسترن» شيكاگو كه يكى از ‏دانشگاه هاى برجسته آمريكاست، بورس تحصيلى دريافت كند

 فعاليتهاي ضمن تحصيل : آغاز فعاليت هاى مطبوعاتى حميد مولانا در دبيرستان مروي تهران درسن 17 سالگي و دردوران تحصيل وي شروع شد كاردر نشريه «دانش آموزان» بوده است كه براى محصلان دبيرستان هاى آن ‏زمان منتشر مى شد. . و نيز در ايام تحصيل در دانشگاه تهران است كه از كيهان پيشنهاد سردبيرى نشريه «كيهان فرهنگى» را كه در آن زمان ‏تازه تأسيس شده بود به مولانا مى دهند و او يك سال نيز اين مسئوليت را بر عهده داشته است. بعد از آن به روزنامه كيهان انتقال مى يابد و ‏مسئول صفحه اقتصادى آن روزنامه مى شود.‏

 استادان و مربيان : مهمترين استاد حميد مولانا ،‌پدر بزرگش بود . حميد هرروز كنار درس ايشان مي نشست و تما شا مي كرد . مولانا نقل مي كند كه هيچ كس به اندازه پدر بزرگوارش روي وي تاثير و نقود نداشته است . ازديگر استادان حميدي مي توان به آقاي ساعي (دبيرشيمي ) ،‌آقاي رهنما (دبير فيزيك ) ،‌آقاي دكتر صفا (دبيرتاريخ ) و آقاي طاهري (دبير خوشنويسي ) كه دردوران دبيرستان از آنها كسب فيض كرده است اشاره كرده است .[مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ]

 هم دوره اي ها و همكاران : پروفسور «لويز گودمن»، رئيس دانشكده خدمات بين المللى دانشگاه آمريكن در معرفى حميد مولانا دركنفرانس بزرگداشت وي سخن مى گفت ‏از آن جمله اين كه: « فهرست آثار و انتشارات اين دانشمند ايرانى و دنياى اسلامى در واقع يك جلد كتاب مى شود و او يكى از پربارترين ‏استادان دانشگاه هاى آمريكا ست. پروفسور «ژوزف پلتون»، رئيس انستيتوى مطالعات و تحقيقات عالى ارتباطات فضايى آمريكا و استاد ‏دانشگاه هاى كالرادو و جرج واشنگتن و يكى از همكاران قديمى حميد مولانانيز در مقاله و سخنرانى كه به اين كنفرانس ارائه كرد، رهبرى علمى ‏مولانا را در بسيج دانشمندان رشته هاى روابط بين الملل و ارتباطات مورد تحسين و قدردانى قرار داد و از تأثير آثار تئوريك و نظرى او در ‏پيش بينى وضع كنونى ارتباطات جهانى و روابط بين الملل بويژه در حوزه فناورى ها و ماهواره ها سخن گفت.‏

 وقايع ميانسالي : حميد مولانا مفهوم كارگروهي و نظم درعمل راازآغاز دوره نوجواني به خوبي دريافته و به كار بسته است . [مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ]

 مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سردبير نشريه «كيهان فرهنگى» در ۱۳۳۴، مسئول صفحه اقتصادى روزنامه كيهان۱۳۳۵ عزيمت به امريكا و ادامه تحصيل. او به محض بازگشت ‏به ايران در آذر سال 1342پيشنهاد سردبيرى روزنامه كيهان را پذيرفت، اما در مدت كوتاهى در اعتراض به بازداشت و تبعيد امام خمينى(ره)،از ‏سردبيرى كيهان استعفا كرد و به آمريكا بازگشت: «چون اختناق در ايران در آن زمان به حد اعلاى خود رسيده بود و من در مدت چند هفته اى كه ‏در ايران براى عنوان سردبيرى كيهان دعوت شده بودم چندين بار براى بازجويى به ساواك خوانده شده و تحت فشار دستگاه و نظام بودم،پس از ‏سه ماه و نيم سكوت در ايران،به عنوان اعتراض براى بازداشت امام خمينى(ره) و خفقان موجود در مملكت استعفا داده و خاك ايران را براى ‏هميشه ترك كردم و اين آغاز تدريس و استادى من در آمريكا بود».‏ ـ رئيس دانشكده روابط بين الملل ـ رئيس كنگره بين المللى ارتباطات نوين آمريكا [روزنامه ايران] حميد مولانا ابتدا سردبيرروزنامه كيهان بود سپس به آمريكا رفته و درآنجا علاوه بر تدريس ،‌درسمت استاد برنامه ريز ،‌مسئوليت مستقيم ايجاد چند دانشكده ارتباطات درآمريكا و چند كشور ديگر را برعهده گرفت . وي بعد از آن رييس بخش برنامه هاي عالي ارتباطات بين المللي گرديد . او همچنين رييس انجمن بين المللي پژوهش درعلوم ارتباطات و رسانه ها گرديده و آثار بسياري را عرضه كرده است . [مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ]

 فعاليتهاي آموزشي : او۴۰ سال است به عنوان استادى دانشگاه امريكن واشنگتن به كار تدريس و تحقيق مشغول است، مولانا اكنون نيز عضو هيأت علمى دانشگاه ‏امريكن واشنگتن است. در اين سال ها البته اوارتباطات خود را با فضاى داخلى ايران قطع نكرده و بويژه بعد از انقلاب اسلامى،حضور پررنگ ترى ‏در ايران داشته و در بسيارى از كنفرانس هاى داخلى مرتبط با حوزه كارى اش يعنى ارتباطات، حضور فعال داشته است.‏ مولانا، استاد روابط بين الملل، يكى از بنيانگذاران و پيشكسوتان رشته هاى ارتباطات و روابط بين الملل در سطح جهانى است. او ۴۰ سال است ‏كه در عنوان استادى در دانشگاه هاى آمريكا تدريس كرده و در بسيارى از دانشگاه هاى مهم دنيا به عنوان استاد ميهمان حضور داشته است.‏

 مراكزي كه فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : حميد مولانا ۳۷ سال پيش (1347) رشته ارتباطات بين الملل و بخش مطالعات عالى ارتباطات جهانى را - كه يكى از قديمى ترين برنامه درسى ارتباطات ‏در دانشگاه امريكن است- در واشنگتن تأسيس كرده و در طول اين مدت، رياست آن را به عهده داشته است.پروفسور مولانا درتأسيس و توسعه ‏برنامه هاى ارتباطات جهانى بسيارى از دانشگاه هاى جهان سهيم بوده و بسيارى از كشورها از جمله چين، استراليا، انگلستان، اسپانيا، هند، ‏مصر و مالزى از الگويى كه او ۳۷ سال قبل در دانشگاه امريكن پايه گذارى كرد، اقتباس كرده اند.‏

 ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : مولانا دربرنامه هاي روزمره خود به غايت پرحوصله ، دقيق ،‌منظم و منطقي است . او با آنكه بيش از چهاردهه درغرب زندگي كرده است ، اما هنوز هم ايراني ترين انساني است كه درآن سوي مرزها ، آرمانها و اصول ايراني را پاس مي دارد .[مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ]

 شاگردان : پروفسور «كريستين چين» استاد روابط بين الملل در دانشگاه امريكن و يكى از دانشجويان سابق مولانا هم از تأثير ديدگاه فلسفى و اسلامى ‏مولانا در معرفت شناختى رشته هاى سياسى و اقتصادى وارتباطات دنياى غرب صحبت كرد: «بيش از ۱۵۰دانشمند در رشته هاى روابط ‏بين الملل و ارتباطات در دنيا دوره دكتراى خود را زير نظر و راهنمايى پروفسور مولانا تمام كرده و هزاران دانشجو از گوشه وكنار دنيا در مقطع ‏كارشناسى و كارشناسى ارشد از دروس او بهره مند شده اند. پروفسور مولانا درتأسيس و توسعه برنامه هاى ارتباطات جهانى بسيارى از ‏دانشگاه هاى جهان سهيم بوده و بسيارى از كشورها از جمله چين، استراليا، انگلستان، اسپانيا، هند، مصر و مالزى از الگويى كه او ۳۷ سال ‏قبل در دانشگاه امريكن پايه گذارى كرد، اقتباس كرده اند. »‏[ روزنامه ايران]

 همفكران فرد : پرفسور هربرت شيلر ،‌پرفسور جورج گربنر ازجمله همفكران مولانا مي باشند كه آثار مشتركي نيز به اتفاق هم منتشر نموده اند . [مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ]

 آرا و گرايشهاي خاص : مولانا براين باور است مانبايد اشتباهات گذشته را تكرار كنيم . مزيت تاريخ تمدن اسلامي برساير تمدن ها و اديان اين است كه ما بيش از هرتمدن ديگري تجربيات سياسي ،‌اقتصادي و علمي داريم و اديان ديگر اين را ندارند و اگر هم داشته باشند ، خيلي محدود بوده است . كه خوشبختانه بيداري هايي دردنياي اسلام بوجود آمده و نويدهاي خوش را داده است . [مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ] اودرباره واژه ارتباطات نيز ديدگاه جالبى دارد. او معتقد است ترجمه فارسى اين واژه به صورت «ارتباط» يا «ارتباطات» معنى اصلى و مفهوم كلى ‏آن را در زبان مقصد در برندارد، زيرا مفهوم ريشه لاتينى اين واژه دربردارنده نقاط اشتراك دو نفر يا دو شىء است، حال آن كه مفهوم واژه «ارتباط» ‏در فارسى حاوى اين بعد اشتراكى نيست. مولانا درباره نگاه پيوند خورده اش در علم ارتباطات با مبناى معرفت دينى داراى تئورى هاى بسيار ‏تأمل برانگيز است. «در يك قرن اخير دانش ارتباطات و اطلاعات در غرب در چند مسير اصلى شكل گرفته است كه جريان و روند آنها را مى توان ‏به اين ترتيب طبقه بندى و خلاصه كرد: روش رياضى و سايبرنتيك، روش سياسى و جامعه شناسى، روش مردم شناسى و زبان شناسى، ‏روش روانشناسى و فردى، روش اقتصاد سياسى، روش حقوقى، روش ادبيات و فرهنگ، روش فلسفه و پديده شناسى، روش بيولوژيك و ژنتيك ‏و روش روزنامه نگارى و. . . نمونه اين گونه روش ها را مى توان در آثار افرادى مانند كلاد شنون، وارن ديور، نوربرت وينر، هارولد لاسول، رابرت ‏پارك، كارل هاولند، ادوارد هال، نوام چامسكى، هارولد اينس، مارشال مگ لوهان، ژان فرانسوا ليوتارد، ژاك الول، يورگان هابرماس، والتر ليپمن و ‏ديگران مشاهده كرد. روش جامعه شناسى ارتباطات با نظريه هاى ماكس وبر، جامعه شناس آلمانى در مورد اخلاق و روحيات مسيحيت ‏پروتستان و تأثير آن در توسعه نظام سرمايه دارى و تجددگرايى (مدرنيته) آغشته شد و نظريه هاى متداول امروزى ارتباطات و توسعه و غيره را به ‏وجود آورد. بسيارى از روش هاى ارتباطات در تقويت ملى گرايى (ناسيوناليسم) و سوداگرايى و مصرف گرايى و دنياگرايى رواج پيدا كرد. آنچه ‏مى تواند اين خطوط عمودى روش ها را به صورت موازى در آورد و به هم وصل كند و خطوط موازى ارتباطات را از طريق دواير مختلف ريشه بندى ‏كرده و وحدت بخشد، مفهوم و عامل جهان بينى است. عامل جهان بينى در روش هاى متداول ارتباطات غرب نيمه پنهان است. دين به معناى ‏راه زندگى، به معناى وحدت خالق و مخلوق و طبيعت، به معناى معنويات - ماديات همان جهان بينى است كه ما در اسلام داريم. در اسلام، علم ‏و هنر دو طرف يك سكه هستند - سكه ارتباطات. ارتباطات از ديدگاه دين، هنر، شعر، معمارى، نقاشى، نويسندگى، عرفان و فلسفه كاملاً با ‏ديدگاه امروزى ارتباطات و علم آن در غرب فرق مى كند. ديدگاه ارتباطات از جنبه قرآن كريم، مثنوى مولانا، آثار غزالى، ابن سينا، رازى، فارابى و . ‏‏. . نظريه هاى متداول امروزى ارتباطات را در غرب در اقليت و انزوا قرار مى دهد، زيرا تمدن ادامه توسعه و تكامل ابزار آلات و جوانب فيزيكى ‏انسان است در حالى كه فرهنگ و ارتباطات با سؤالات معنوى و غيرمادى بشر سروكار دارد. پيش تر رشته ارتباطات به اهميت فرهنگ به عنوان ‏يك مفهوم اجتماعى پى برد، اما پژوهشگران و محققان ارتباطات در حال حاضر اغلب از يك منظر معرفت شناسانه قوم مدار، به فرهنگ و دين ‏مى نگرند. با اين وضع تفاهم بين فرهنگى حاصل نخواهد شد، مگر اين كه رويكردهاى نظرى به اين رشته، اهميت مكاتب فكرى ديگر را به ‏رسميت بشناسد. بنابراين نياز به شناخت فرهنگ و دين، در سطوح موضوعى، ماهوى و همين طور معرفت شناختى وجود دارد».[روزنامه ايران]‏

 جوائز و نشانها : درفروردين ماه 1381 بزرگداشتي براي تجليل ازخدمات پرفسور حميد مولانا درشيرنئواورلئان درآمريكا تشكيل شد و درحضور بيش ازدو هزار تن از دانشمندان جهان ، از خدمات علمي وي تقديربه عمل آمد . [مهدي پروين زاد ،‌گفتگو با پرفسور حميد مولانا ، كيهان فرهنگي ،‌سال نوزدهم . تير1381 ، پياپي 189، ص9 ] بزرگداشت او در دانشگاه آمريكن. در كنفرانسى كه به مناسبت بزرگداشت علمى پروفسور حميد مولانا در دانشگاه آمريكن در واشنگتن تشكيل ‏شد، آثار نيم قرن اين دانشمند ايرانى مورد نقد و بحث قرار گرفت و از خدمات فرهنگى و آكادميك وى در سطح جهانى تجليل به عمل آمد. ‏شركت كنندگان اين كنفرانس از استادان علوم روابط بين الملل و ارتباطات و بسيارى از شاگردان سابق و دانشجويان پروفسور مولانا بودند كه ‏اكنون در مراكز مهم علمى جهان از جمله دانشگاه ها ومراكز تحقيقاتى آمريكا تدريس و پژوهش مى كنند و مشاغل مهم ملى و بين المللى را ‏در كشور خويش به دست آورده اند. مقاله ها و سخنرانى هاى ارائه شده در اين كنفرانس بر محور آثار و افكار و انديشه هاى حميدمولانا و درباره ‏خدمات آموزشى و پژوهشى او در آمريكا و ديگر نقاط دنيا بود. [روزنامه ايران]

 چگونگي عرضه آثار : ـ نگارش مقالات بسيار در حوزه ارتباطات نوين ،رسانه و مطبوعات در نشريات معتبر جهانى ـ تأليف كتب بسيار مرجع در حوزه مطالعات عالى ارتباطات جهانى و ارتباطات نوين ـ ترجمه چند اثر به فارسى از جمله: ‏«ارتباطات جهانى در حال گذر: پايان چند گونگى»، انتشارات سروش ۱۳۸۵ و «الگوى مطبوعات و رسانه هاى اجتماعى»، انتشارات پژوهشكده ‏فرهنگ و انديشه اسلامى ۱۳۸۲ 

 

 سايت زندگينامه مشاهير

 

 

 


نوشته شده در   سه شنبه 1 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode