شهود دو قسم است: كاذب؛ صادق. شهود كاذب: گاهي انسان با مثال متّصل و هواي نفس خود يا با تمثّلات شيطاني ارتباط مييابد، چنان كه چيزي را در رؤياي كاذب ميبيند. به سخن ديگر، مشهود انسان در اين حالت، خاطرات نفساني يا القائات شيطاني متمثّل شده درون اوست. چنين شهودي، حق و صدق نيست، چون اين علم حضوري با شهود منسوجات وهم و خيال پديد ميآيد و با واقع پيوندي ندارد. شهود صادق: گاهي انسان با حقايق عيني (مانند مثال منفصل) رابطه برقرار ميكند و آن را مييابد؛ يعني در درون اين انسان، تمثّلات مَلَكي يا رحماني متمثّل ميشود. چون متعلّق اين شهودْ القائات مَلَكي يا رحماني است، صادق است.
تفسير انسان به انسان، ص95 .