ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 خرداد 1390     |     کد : 20462

امام خميني (ره) در ساختارسازي نظام، جايگاه ويژه‌اي را براي زنان قائل شد

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، امام خميني (ره) در ساختارسازي نظام جايگاه ويژه‌اي را براي زنان قائل شدند.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، امام خميني (ره) در ساختارسازي نظام جايگاه ويژه‌اي را براي زنان قائل شدند.

نيره قوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: انديشه‌ها و تفكرات اما خميني (ره) در رابطه با زنان برگرفته از اصول اسلامي است؛ امام (ره) معتقد بود كه زنان برابر با مردان و حتي جلوتر از آنها در انقلاب سهيم بودند.

وي افزود: منطق امام خميني (ره) در برخورد با زنان به دور از افراط و تفريط و تجددهايي است كه بستر‌ساز ظلم به زنان است؛ نگاه عميقي درباور امام (ره) نسبت به هويت بخشي به زندگي فردي و خانوادگي زنان وجود داشت؛ ايشان هميشه اولويت زنان را در ارتباط با نقش انسان‌سازي آنها كه همان نقش انبياست، مي‌دانستند.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي با بيان اينكه در اسلام هيچ مانعي براي حضور زنان در عرصه اجتماع وجود ندارد، گفت: انديشه امام خميني (ره) نيز اين‌گونه است، ايشان باور دارند كه زنان بايد در عرصه‌هاي مختلف شركت داشته باشند؛ وقتي به صدر اسلام مي‌نگريم حضور زنان در خانواده و نقش انسان‌سازي آنها در تربيت فرزندان اولويت نخست بود همچنين زنان نمونه‌اي مانند حضرت زهرا (س) هر زمان كه لازم بود نقش پر‌رنگي را در عرصه اجتماع ايفا مي‌كردند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: آيت‌الله مطهري بيان مي‌كند "در آستانه پيروزي انقلاب توصيه‌هايي در رابطه با حضور زنان در عرصه انقلاب و تظاهرات مطرح مي‌شد اما امام (ره) حضور زنان را در عرصه انقلاب و تظاهرات واجب مي‌دانستند " اين تفكر نشان مي‌داد كه در اسلام به زن و مرد با يك نگاه انساني نگريسته مي‌شود.

قوي با اشاره به اينكه بعد از پيروزي انقلاب، امام خميني (ره) در ساختارسازي نظام جايگاه ويژه‌اي را براي زنان قائل شدند، گفت: در تدوين قانون اساسي امام (ره) تأكيد داشتند تا بحث زنان فراموش نشود و شاهد هستيم كه انديشه ايشان در قانون اساسي عملياتي شده است.

وي بيان كرد: در قانون اساسي انقلاب اسلامي زنان همانند مردان داراي حقوق هستند و در برخي از بندها تفاوت‌هايي ميان زن و مرد وجود دارد كه دليل آن اين است كه كه اسلام در برخي موارد تكاليفي را از عهده زنان برداشته است و اين تفاوت‌ها به معناي تبعيض نيست بلكه بستر‌ساز اجراي عدالت است.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي در رابطه با مشاركت سياسي زنان، عنوان كرد: امام (ره) معتقد بودند زن بايد در سرنوشت خود دخالت داشته باشد و همان‌طوري كه مردها بايد در امور سياسي دخالت كنند و جامعه خودشان را حفظ كنند، زن‌ها هم بايد جامعه را حفظ كنند.

قوي تصريح كرد: در نگاه امام‌خميني(ره) زنان به عنوان بخش بزرگ و مهمي از جامعه بايد آگاهانه و مسئولانه در عرصه اجتماعي و سياسي حضور داشته و نسبت به خطاها، عكس‌العمل نشان دهند؛ امام خميني (ره) با بهره‌گيري از معارف اسلامي و آموزه‌هاي قرآني و برخوردار از نگاه انساني به زن، باعث بالفعل شدن استعدادهاي بالقوه آنها شدند و از اين طريق با ترويج نگاه انساني به زن و برطرف ساختن موانع مشاركت آنها در جامعه پرداختند.
انتهاي پيام/



نوشته شده در   جمعه 13 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode