ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 خرداد 1390     |     کد : 20134

مهمان شقایق های دریایی شوید..

همزیستی جانوران در طبیعت، از زیبا ترین اشکال تلاش برای بقا در زیستگاه های گوناگون است. بستر دریا ها و اقیانوس ها نیز زیستگاه مناسبی برای جانوران هم زیست محسوب می شود.((دلقک ماهی)) و ((شقایق دریایی)) نمونه جانورانی هستند که در بستر دریا ها با یکدیگر زندگی می کنند و هر دو از این رابطه سود می برند. در علم اکولوژی به این نوع رابطه ((همزیستی _ هم یاری)) می گويند.

 همزیستی جانوران در طبیعت، از زیبا ترین اشکال تلاش برای بقا در زیستگاه های گوناگون است. بستر دریا ها و اقیانوس ها نیز زیستگاه مناسبی برای جانوران هم زیست محسوب می شود.((دلقک ماهی)) و ((شقایق دریایی)) نمونه جانورانی هستند که در بستر دریا ها با یکدیگر زندگی می کنند و هر دو از این رابطه سود می برند. در علم اکولوژی به این نوع رابطه ((همزیستی _ هم یاری)) می گویند.
شقایق دریایی جانوری شکارچی است که غالبا در صخره های مرجانی دریا ها و اقیانوسها یافت می شود.اغلب آنها به وسیله ی پاهای چسبنده به بستر محل زیستشان می چسبند. برخی از گونه های شقایق دریایی به جای پاهای چسبنده، بخشی برای ذخیره ی گاز در بدنشان دارند که به کمک آن، قادر به شنا و تغییر عمق در آب هستند. بازو های شقایق دریایی به سم و تار های حساس مجهز است. در صورت تماس طعمه با تار های حساس مجهز است.در صورت تماس طعمه با تار های حساس و شناسایی آن، بازو ها طعمه را به دام می اندازند و با استفاده از ماده سمی آن را بی حس می کنند. سم این جانورسیستم عصبی طعمه را مختل می کند، از این رو نوعی((نوروتوکسین))است.آنها غالبا از ماهیان کوچک، میگوها و مواد غذایی حاصل از فتو سنتز جلبکهای ساکن صخره های مرجانی تغذیه می کنند.شقایقهای دریایی،بسته به شرایط محیط آبی و روشنایی محیط، انواع متفاوت و رنگهای متنوعی دارند.
دلقک ماهی، نوعی ماهی آب شور است. تاکنون 28 گونه از این ماهی در آبهای جهان شناسایی شده اند که از آن میان، وجود دو گونه از آن در آبهای خلیج فارس گزارش شده است. به دلیل شکل خاص شنا، بالا و پایین پریدن و تند حرکت کردن، به آن دلقک ماهی می گویند. این ماهی کوچک و جست و خیز کننده عموما در کف اقیانوسها یا جزایر  مرجانی و در آبهای گرم مناطق گرمسیری زندگی می کند و از شقایق دریایی به عنوان خانه اش بهره می گیرد. یکی از خصوصیات جالب توجه آن، توانایی تغییر جنسیت است. بدین صورت که از جنس نر قادر به تبدیل شدن به جنس ماده است و برعکس. به این قبیل موجودات با این ویژگی((هرمافرودیت)) (Hermaphrodite)  می گویند.
دلقک ماهی هم می تواند طعمه میزبانش باشد، ولی از آنجا که سطح بدن دلقک ماهی از ماده ای لزج پوشیده شده است و ترکیبات تشکیل دهنده ی این ماده، برعکس موکوس سطح بدن سایر ماهیان، بیشتر از ماده قندی است تا پروتئین، شقایق دریایی، دلقک ماهی را به عنوان طعمه شناسایی نمی کند و این ماهی از سم میزبان خود در امان است. در صورتی که این ماده لزج از بین برود، امکان گزیده شدن از جانب شقایق دریایی و مرگ دلقک ماهی وجود دارد. حرکات خاص و منحصر به فرد این ماهی پر جنب و جوش نیز عامل دیگری است که سبب می شود، در نظر شقایق دریایی به جای طعمه، مهمانی سودمند در نظر گرفته شود.
شقایق دریایی و دلقک ماهی در کنار هم زندگی می کنند و به یکدیگر یاری می رسانند. شقایق دریایی ازدلقک ماهی در برابر خطرات و دشمنانش حفاظت می کند.دلقک ماهی ها تخمهایشان را در میان بازو های شقایق دریایی نگه داری می کنند، زیرا مکان امنی است.هم چنین، دلقک ماهیها از برخی از طعمه هایی که به وسیله ی شقایقها به دام افتاده است و خورده نشده اند، از جمله پلانکتونهای جانوری و گیاهی، جلبکها ، نرم تنان ، سخت پوستان ، تغذیه می کنند. در عوض، دلقک ماهی به عنوان طعمه ای برای سایر ماهیان که غذای شقایقها هستند، آنها را به سمت شقایق دریایی جذب می کند.


نوشته شده در   پنجشنبه 5 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode