ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 خرداد 1402     |     کد : 201154

یک استاد دانشگاه:

نفوذ کلمه امام(ره) نشان از شخصیت برجسته و عرفانی ایشان است

یک استاد دانشگاه با بیان این‌که نفوذ کلمه امام(ره) نشان از شخصیت برجسته، اخلاقی و عرفانی و ابعاد وجودی ایشان است که یک انسان خودساخته بود، گفت:

ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه با بیان این‌که نفوذ کلمه امام(ره) نشان از شخصیت برجسته، اخلاقی و عرفانی و ابعاد وجودی ایشان است که یک انسان خودساخته بود، گفت: امروز شاید همه عظمت و اقتدار و پیشرفت‌های ایران اسلامی در منطقه مدیون تفکر روی پای خود ایستادن، زیر چتر هیچ ابرقدرتی نرفتن و احیای ایرانیت و اسلامیت امام(ره) است.

عزیز جوانپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امام(ره) در آغاز و شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش مهم و اساسی داشت، اظهار کرد: ایشان، رهبر انقلاب و آغازگر حرکت انقلابی در سال ۴۲ بود و در مقابل رژیم ستم شاهی و کارهایی که رژیم شاه در مقابل اسلام زدایی می‌کرد، به خصوص بعد از کودتای ۲۸ مرداد و افزایش وابستگی به آمریکا و قدرت‌های غربی، ترویج ایران باستان به عنوان جریان ایران شهری ازجمله جشن‌های ۵۰۰ ساله شاهنشاهی، انقلاب سفید، احیای کاپیتالاسیون و هزاران کار دیگری که شاه انجام می‌داد و مردم ایران هر روز فقیرتر می‌شدند و فاصله طبقاتی افزایش می‌یافت، ایستاد.

وی افزود: محدودیت‌هایی که برای علما و مبارزان احیای دین اعمال می‌شد، ارتباطی که شاه با رژیم اشغالگر صهیونیستی داشت و سایر کارهای رژیم پهلوی همگی جمع شدند تا در نهایت به حرکت امام(ره) و سپس قیام ۱۵ خردادماه منتهی شد و قطعا نقطه آغاز انقلاب از حرکت امام(ره) در ۱۵ خرداد بود.

وی با اشاره به تربیت شاگردانی در نجف و قم توسط امام(ره) در آن دوران، اظهار کرد: امام(ره) کتاب‌هایی چون تئوری ولایت فقیه را در حوزه علمیه نجف منتشر کرد که زیربنای حکومت اسلامی در تشیع بود. برخی کارهای فرهنگی و حرکت‌های عظیمی که در هیات‌های حسینی سازماندهی شد همگی به ثمره تشکیل انقلاب اسلامی رسید.

جوانپور خاطرنشان کرد: امام(ره) در تدوین قانون اساسی، همه پرسی و تدوین اساس جمهوری اسلامی به عنوان بنیانگزار انقلاب، نقش اساسی داشت و امروز ساختار جمهوری اسلامی بر اساس تفکر و اندیشه‌های بزرگ ایشان شکل گرفته که وصیتنامه ایشان را هم به عنوان یک منشور در اختیار داریم‌.

وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) یک شخصیت تکلیف مدار بود، افزود: ایشان به جریانات سیاسی کشور، تاریخ معاصر و شکست‌های روحانیت در جنبش مشروطه اطلاع داشت و دقیقا آسیب‌های گذشته و دلایل شکست مشروطه را می‌دانست و نسبت به توطئه غربی‌ها در کشور و هدف از سلطه آن‌ها شناخت داشت. ایشان نتیجه مبارزات گذشته را مطالعه و آسیب شناسی کرده بود.

وی تاکید کرد: امام(ره) به عنوان یک انسان خودساخته، تکلیف مدار و مرجع دینی خواست تا به تکلیف خود عمل کند و به این نقطه رسید که باید اعتراض و حرکتی داشته باشد وگرنه در عمل وظیفه دینی و شرعی خود کوتاهی کرده است. در این راه که آغاز کرد، خستگی ناپذیر بود و فرصت را غنیمت شمرد و با تربیت شاگردانش، حرکتش را جوری پیش برد تا مردم را همراه خود سازد زیرا هدایت یک انقلاب بدون مردم امکان پذیر نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر مردم در صحنه نبودند، انقلاب‌ منحرف می‌شد.  

وی با اشاره به شناخت نسل جدید از امام(ره)، گفت: نسل جدیدی که بعد از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، الان به مرحله بلوغ رسیده و به خصوص جوانانی که باید عصر جدید انقلاب و نظام را اداره کنند، قطعا بایستی نسبت به امام(ره) شناخته داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شاید یکی از آسیب‌هایی که امروز جامعه ما را تهدید می‌کند، عدم آشنایی جوانان با آرمان‌های اولیه انقلاب و امام خمینی(ره) و دلیل قیام ایشان است؛ به طوری که امروز تلاش‌های بسیاری برای تطهیر دوران پهلوی و تخریب اندیشه‌های امام(ره) و روحانیت انجام می‌گیرد.

جوانپور تاکید کرد: نسل انقلابی، حاصل همان شناخت از امام(ره) بود و جوانان آن دوران به خوبی ایشان را شناختند و امام(ره) همیشه به عنوان الگو و رهبر در ذهن انقلابیون بوده است. اگر امروز برای شناخت ابعاد شخصیتی امام(ره) به نسل جوان کوتاهی شود، ثمره آن آسیب به آینده انقلاب و نظام ما خواهد بود.

وی افزود: دلیل قیام امام (ره) و این‌که ایشان چه کسی بود، نگاه ایشان به دنیا که مقید به اخلاقیات و فقط به دنبال عمل به تکلیف و اعتلای تشیع بود تا احکام دینی را در جامعه گسترش دهد و معارف اهل بیت(ع) را در جامعه جاری سازد، همگی باید برای نسل جدید گفته شود.

وی ادامه داد: امام(ره) این نظام را بر اساس ایده‌ها و آرمان‌های خودباوری شکل داد و به مردم و جوانان اهدا کرد. ایشان به مردم گفتند که باید در مقابل دشمنان با قدرت برخورد کرد و مقابل کسانی که اسلام و ایران را نمی‌خواهند، ایستاد و از اسلام دفاع کرد.

این استاد دانشگاه گفت: امام(ره) ساده زیست بود و چیزی از دنیا برای خود نگه نداشت و دنبال ریاست نبود. ایشان مقید به اخلاقیات و ارتباط با خدا بود، خدا را در همه کارها در نظر می‌گرفت. عارف، اندیشمند، بصیر و آگاه به مسائل مختلف بود.

وی افزود: امام(ره) معتقد به عزت و عظمت مسلمانان و یکپارچگی ملت مسلمان در دنیا بود و امروز جوانان باید نسبت به تمامی ابعاد ایشان شناخت داشته باشند.


نوشته شده در   يکشنبه 14 خرداد 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode