ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 ارديبهشت 1402     |     کد : 200847

یک استاد حوزه علمیه:

صله رحم یکی از آداب مهم عید سعید فطر است

استاد حوزه علمیه صادقیه تبریز در تشریح آداب و رسوم مربوط به عید فطر، صله رحم را یکی از آداب مهم این عید بزرگ مسلمانان عنوان کرد.

ایسنا/آذربایجان شرقی استاد حوزه علمیه صادقیه تبریز در تشریح آداب و رسوم مربوط به عید فطر، صله رحم را یکی از آداب مهم این عید بزرگ مسلمانان عنوان کرد.

فریبا سلطان‌علی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این خبر، گفت: عید فطر، عید مشترک مسلمان جهان است که در تمامی نقاط کشور و به خصوص آذربایجان شرقی در این روز، نماز عید فطر اقامه شده و زکات فطریه پرداخت می‌شود.

وی افزود: فطریه برای کمک به ایتام پرداخت می‌شود که این امر شرط قبولی روزه داری است. هر فرد برای این‌که روزه داری و عباداتش در طول ماه مبارک رمضان قبول درگاه حق باشد باید این زکات را پرداخت کند.

وی با بیان این‌که یکی از سنت‌های عید فطر، صله رحم است، گفت: دین مبین اسلام سفارش بسیاری بر صله رحم و ارتباط با اطرافیان و آشنایان دارد و شدیدا با قطع ارتباط با اقوام مخالفت کرده است.

سلطان‌علی‌زاده با بیان این‌که خداوند متعال، پاداش فراوانی برای کسانی که صله رحم را به جا می‌آورند، قرار داده است، ادامه داد: رسول خدا (ص) می‌فرمایند این شش حاجت، شش خصلت می‌خواهد؛ اولا اگر می‌خواهی خدا تو را دوست بدارد از او بترس و از گناه پرهیز کن، اگر می‌خواهی مردم تو را دوست بدارند به آن‌ها خوبی و نیکی کن و به آنچه در دست آن‌ها است طمع نکن و چشم نینداز، اگر می‌خواهی داراییت فراوان شود زکات بده، اگر می‌خواهی بدنت سالم بماند صدقه بده، اگر می‌خواهی عمرت طولانی شود صله رحم کن و اگر می‌خواهی خدا تو را با من مشحور کند سجده را برای خدا طولانی کن.

وی تاکید کرد: خداوند متعال از صله کننده نسبت به خویشان راضی و خشنود می‌شود. باید در این روز به اقوام خود و به خصوص کهنسالان، خردسالان و ایتام سر زد و در صورت امکان از آن‌ها دستگیری کرد.

وی با بیان این‌که هیچ مسلمانی حق شانه خالی کردن از این واجبات دین اسلام را ندارد، اظهار کرد: صله رحم و سرکشی یکی از واجبات دین اسلام است. اگر بین خویشان، اختلاف یا کدورتی ایجاد شده باید به برکت عید سعید فطر که روز پاداش و شادی مسلمانان است، از تقصیر دیگران گذشت تا خدا از آن‌ها بگذرد.

این استاد حوزه علمیه افزود: چنانچه اقوام در جای دور دستی هستند که امکان سرکشی نیست باید از طریق تماس تلفنی یا پیامک به فریضه الهی عمل کرد و خداوند وعده داده است به کسانی که صله رحم می‌کنند عمر طولانی و رزق وسیع عنایت می‌کند.

وی تاکید کرد: صله رحم با یک سلام، پیامک و یا ارسال نامه مکتوب و الکترونیکی هم ممکن است پس چرا باید خود را از انجام این فریضه محروم کنیم در حالی که می‌توان با صرف کمترین هزینه و وقت صله رحم کرد.

وی ادامه داد: نباید با صله رحم سخت برخورد کرد و بایستی از بردن هدیه‌های سنگین و توقع هدیه سنگین پرهیز داشت که این امور، مقدمه ترک صله رحم است.

سلطان‌علی‌زاده گفت: دید و بازدید و رفت و آمدها باید ساده و به قصد قربت باشد نه به قصد به رخ کشیدن اموال و ثروت و در این بازدیدها باید خدا را در نظر گرفت تا مزد دو چندان شود.


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 1 ارديبهشت 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode