ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 اسفند 1401     |     کد : 200377

توسط انتشارات سمت؛

کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» منتشر شد

کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» نوشته سید یحیی صفوی توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت) منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» نوشته سید یحیی صفوی توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت) منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» تألیف سید یحیی صفوی به‌تازگی توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) و همکاری مرکز آینده پژوهی جهان اسلام منتشر و راهی بازار نشر شده است.

در تصویری ژئوپلیتیکی از نظام قدرت در قرن بیست‌ویکم، جهان در مرحله گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد. جهان اسلام، یکی از بازیگران نظام قدرت جهانی است که در حال بازآرایی قدرت خود در قرن جدید است. این سازه عظیم قدرت، به برکت انقلاب کبیر اسلامی ایران، به خودباوری و خودآگاهی رسیده، برای تعیین سرنوشت خود، در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر شرق و غرب به مبارزه برخاسته است.

کتاب ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام، که حاصل بیش از دو دهه تحقیق و تدریس نویسنده در زمینه علوم ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی است، به تبیین و تحلیل عوامل ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک جوامع اسلامی، به عنوان یک امّت واحده و یک سازه فرهنگی و تمدنی بزرگ می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«کتاب حاضر که حاصل بیش از ۲۰ سال تدریس و تفکر اینجانب و ۱۵ سال تحقیقات مرکز آینده پژوهی جهان اسلام است به منظور تبیین بسترهای وحدت و همگرایی امت اسلام و تولید ادبیات ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیک در موضوع جهان اسلام به رشته تحریر درآمده است. در این اثر علمی برای نخستین بار ماهیت و ابعاد موضوعات و مسائل استراتژیک و ژئوپلیتیکی پهنه جغرافیایی جهان اسلام، تبیین و تحلیل شده است. در جای جای اثر، تلاش شده تا با رویکردی انتقادی، آرا و نظریات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک تبیین کننده مسائل عام جهانی و نظریات خاص درباره جهان اسلام مورد بازاندیشی و تحلیل راهبردی قرار گیرد.»

فصل اول این کتاب به مفهوم شناسی، مرور سیر اندیشه و نظریه‌های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی اختصاص یافته، ضمن ارائه تعاریف اصلی، تعریف علمی نگارنده از مفاهیم بنیادی مانند مفهوم ژئوپلیتیک نیز ارائه شده است.

در فصل دوم، جغرافیای سیاسی جهان اسلام و مباحث مرتبط با آن ارائه و تحلیل شده است. بحث و بررسی پیرامون موقعیت، گستره، اقوام و مذاهب، فزاینده دولت – ملت سازی، تطور اندیشه سیاسی، تاریخ سیاسی و الگوهای نظام سیاسی در جوامع اسلامی از مهمترین مباحث این فصل به شمار می‌رود.

در فصل سوم به مباحث اصلی ژئوپلیتیک جهان اسلام پرداخته شده است. عوامل ثابت و متغیر ژئوپلیتیکی جهان اسلام، جایگاه جهان اسلام در ژئوپلیتیک و نظریه‌های ژئوپلیتیکی، مبانی، ساختار و منابع قدرت در جهان اسلام، ژئوپلیتیک منابع، همگرایی و واگرایی در جهان اسلام و نهادها و سازمان‌های مبتنی بر همگرایی یا وحدت جهان اسلام از جمله مباحث این فصل به شمار می‌روند.

فصل چهارم به بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام اختصاص یافته است. بر این اساس در این فصل ریشه‌های جغرافیایی تنش و منازعه در جهان اسلام، نظریات تبیین کننده تنش بین دولت‌ها، گونه شناسی بحران‌های جهان اسلام و بحران‌های ژئوپلیتیکی در جهان اسلام بررسی و تحلیل شده‌اند.

در فصل پنجم به ژئواکونومی جهان اسلام پرداخته شده است. مفهوم و تاریخچه ژئواکونومی و جایگاه آن در سیاست خارجی و نظام بین الملل، کشورهای اسلامی و مقوله اقتصاد، ظرفیت‌های ژئواکونومیک جهان اسلام، روابط اقتصادی جهان اسلام، موانع همکاری‌های اقتصادی کشورهای اسلامی و ضرورت بازتعریف نقش اقتصادی جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی از موضوعات این فصل به شمار می‌روند.

فصل ششم به ویژگی‌های ژئواستراتژیک جهان اسلام پرداخته است. تحلیل موقعیت ژئواستراتژیک جهان اسلام متناسب با رقابت‌های ژئواستراتژیک در جهان، استراتژی نفت، تهدیدهای ژئواستراتژیک غرب و شرق نسبت به جهان اسلام، مباحث محور مقاومت و تأثیرات ژئواستراتژیک آن در جهان اسلام و تحلیل نگاه ژئواستراتژیک بازیگران جهانی به جهان اسلام (با تأکید بر غرب آسیا) ازجمله مباحث این فصل به شمار می‌رود.

در فصل هفتم جایگاه و اهمیت کشور ایران و روابط آن در رابطه با جهان اسلام تبیین شده است. تحلیل قلمروهای ژئوپلیتیکی ایران در جهان اسلام، قلمرو ایران فرهنگی و تمدنی شیعی، رابطه ایران و قدرت‌های اسلامی ازجمله مباحث این فصل به شمار می‌رود.

این کتاب با قیمت ۱۵۳ هزار تومان عرضه شده است.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 3 اسفند 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode