ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 دي 1401     |     کد : 200016

احمدرضا اخوت پاسخ داد:

چگونه جمع‌های دوستانه توحیدی می‌شود

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به چگونگی توحیدی شدن ساختار جمع‌های دوستانه گفت:

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به چگونگی توحیدی شدن ساختار جمع‌های دوستانه گفت: در این ساختار کارها و حرف‌های لهو و لعب نیست، چون حرف‌های لهو زمینه ورود شیطان را به آن جمع وارد می‌کند و آن‌ها را به تدریح ضعیف و مستعد شنیدن حرف مستکبر می‌کند. انسان وقتی ضعیف شد به طور طبیعی از مستکبر تبعیت می‌کند.
احمدرضا اخوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، هجدهمین جلسه از سلسله ‌جلسات دوره «توحید در مراتب رشد» ویژه مربیان، فعالان فرهنگی، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه دهم به بالای مساجد، دهم دی‌ماه با سخنرانی احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با محوریت سوره ابراهیم(ع) برگزار شد.

وی با بیان اینکه هیچ دوره‌ای از زندگی انسان نیست که از رزق بی‌بهره باشد، گفت: دوره‌هایی است که انسان علاوه بر خودش می‌تواند، رزقی هم برای دیگران تدارک ببیند، خیلی مهم است که انسان رزق‌رسان شود و رزقش انتقال مطالب باشد.

اخوت ادامه داد: می‌توانیم ساختار را طوری طراحی کنیم که هر کسی وارد آن می‌شود موحد بیرون بیاید، از یک خانه ساده تا مسجد و مدرسه و ... اگر طبق این ساختار و سیستم عمل کند، اینطور می‌شود. اولین موردش بحث نعمت و دومی هم استغفار بود.

اشتراکات و تفاوت‌های ساختار شیطان و استغفار
مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به اشتراکات و تفاوت‌های ساختار شیطان و استغفار بیان کرد: شیطان و استغفار یکسری اشتراکات دارند، ورود هر دو مراتبی دارد، ساختار مبتنی بر شیطان و استغفار وجه تمایز و اشتراک دارند، هر دو عینیت دارند، هر دو زمان دارند و یک زمانی برایشان بهتر و زمانی بدتر است، مکان هم دارند، هر دو هم قابلیت رخنه دارند و در تمام وجوه زندگی هم هستند. شیطان غلط‌انداز و استغفار مبتنی بر صدق است، شیطان رو به سقوط است. استغفار هم‌جهت با خدا و شیطان مقابل خداست، استغفار معیار و میزان دارد ولی آن یکی باری به هر جهت است، ثبات داشتن و عدم ثبات نیز دیگر تفاوت است.

وی افزود: در محیط‌های زندگی خیلی خطاها را می‌بینیم، بلافاصله امکان دارد آن را به شیطان نسبت دهیم. شما می‌توانید بگویید چون نمود حق نیست پس نمود شیطان است، اما نمی‌توانید انتسابش دهید که این آدم شیطانی شده، خیلی وقت‌ها ما به سمت معارف اینگونه‌ای وارد می‌شویم و خیلی هم جزئی و مصداقی بررسی می‌کنیم. این ادبیاتی درست می‌کند که ممکن است تیغ و تیز باشد و آدم را به سمت و سویی بکشاند که دیگران را در معرض اتهام قرار دهد.

حاکم بودن اصل «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» در جامعه اسلامی
اخوت اظهار کرد: در جامعه اسلامی اصل «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» حاکم است که مانع قرار دادن کسی در معرض اتهام است. بین فهم و عمل و ارائه و انتساب دادن فاصله خیلی زیادی وجود دارد. خیلی مهم است که آدم‌ها را از جهنمشان نجات دهیم نه اینکه آن‌ها را به این سمت بکشانیم به این دلیل یکی از معارف بزرگ اهل بیت(ع) سِر است، اینکه آدم اهل سر باشد یعنی می‌داند که این کار شیطان است و با خودش قرار می‌گذارد که بساط آن را به هم بزند بدون اینکه به کسی اتهام بزند. وقتی دو نفر می‌خواهند غیبت کنند خب این کار شیطان است، ولی در دلت باشد، تا آنجایی که می‌شود باید آن‌ها را آگاه کرد و نجات داد. ما واسطه امر خدا هستیم و امردهنده نیستیم، چون به ما گفتند این کار را انجام می‌دهیم، شما به هر کسی هر چیزی می‌گویید یعنی به او نسبتی را می‌دهید.

اتحاد شوم مستکبران و شیطان
وی با بیان اینکه در رابطه با شیطان آیات بسیار صریحی داریم، به آیه ۱۹ سوره ابراهیم «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ؛ آيا در نيافته‏‌اى كه خدا آسمانها و زمين را به حق آفريده اگر بخواهد شما را مى‌برد و خلق تازه‏‌اى مى‌آورد» اشاره کرد و گفت: این «أَلَمْ تَرَ»ها نوعاً حکم نظام‌سازی دارد، چون خطابش به صورت مستقیم به پیامبر(ص) است. اولین بحث راجع به خلق آسمان‌ها و زمین به حق است، یعنی اینکه هر عنصری و هر مؤلفه‌ای در آسمان‌هاست، صفت‌های خدا را فریاد می‌زند، یعنی اصلاً با حق به وجود آمده است. انسان امکان تمرد دارد یعنی می‌تواند حق بودن عالم را نفی کند. انسان به خاطر اختیاری که دارد می‌تواند بگوید نه و این همان نفی است، چقدر انبیاء برای هدایت انسان آمدند و انسان‌ها هم قبول نکردند، خدا چرا این امکان را گذاشته؟ به خاطر وجود اختیار، چون خاصیت اختیار این است، در این نظام اختیار، مستکبران و شیطان ظاهر می‌شوند، پیوسته این اتحاد شوم با هم وجود دارد. هیچ کسی غیر از خدا نمی‌تواند امر و نهی کند و هر کسی جای خدا نشست و امر و نهی کرد مستکبر است، حتی اگر من پدر شدم و به فرزندم از خودم امر و نهی کردم این می‌شود استکبار. مستکبر یعنی کسی که حکم و امر بر مبنای غیر خدا می‌دهد.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت اظهار کرد: کار شیطان، بسترسازی و زمینه‌چینی است. یعنی مثلاً مستکبر را خیلی قشنگ و قوی جلوه می‌دهد. احساس می‌کنی اگر طرفدار مستکبر نباشد، دودمانش از بین می‌رود. حکم غیر خدا برای فرد مهم‌تر از حکم خدا می‌شود. یعنی می‌تواند غیر خدا را ترجیح دهد. «وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ؛ و چون كار از كار گذشت [و داورى صورت گرفت] شيطان مى‏‌گويد در حقيقت ‏خدا به شما وعده داد وعده راست»، (ابراهیم/۱۴). شیطان فقط می‌تواند انسان را به راه غیر خدا دعوت کند. طبع انسان فقط با دعوت راه می‌افتد یعنی انسان بهشت هم که می‌خواهد برود با دعوت می‌رود، اگر مردم را به «خوبی» دعوت نکنیم، شیطان آن‌ها را دعوت به بدی می‌کند، طبع انسان اینگونه است که دوست دارد کسی به او دعوتنامه دهد. نوعاً امر و نهی‌ها در گفت‌وگوها ظهور پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: مستکبر می‌تواند امر و نهی کند، یعنی کار امر و نهی را به عهده دارد و البته ممکن است اگر شما از او تبعیت نکنید، شما را بکشد و مجازات کند. منظور از شیطان هم همه عوامل بیرونی منحرف‌کننده انسان غیر از نفسش است و حتماً مرتبط با ابلیس است. نوعاً هم مثل انسان عقل به خرج می‌دهد و کارهایش صورت خردمندی دارد و اینطور نیست که خیلی دور از واقع باشد. برخی مرزهایش خیلی مرزهای تنگی است. عملیات فریب استفاده می‌کند. مثل سراب است و سراب را به جای آب نشان می‌دهد. کار فرد ضعیف پیروی از امر و نهی‌های مستکبر است. شیطان هم روی ضعیف و هم مستکبر کار می‌کند.

اخوت با اشاره به چگونگی موحد شدن ساختار جمع‌های دوستانه اظهار کرد: فکر کنیم یک جمع دوستانه‌ای داریم، ما می‌خواهیم این ساختار ضد شیطان باشد. اگر ساختاری ضد شیطان شد به طور طبیعی انسان را به سمت توحید سوق می‌دهد. شیطان مساوی با شرک و ضد شیطان مساوی با توحید است. شما از این قاعده پیروی می‌کنید تا تبدیل به ساختار توحیدی شود. مراتب نفوذ توحید عملی از توحید نظری به مراتب بیشتر است. در جمع‌های دوستانه قرارهای علم‌آموزی گذاشته شود، مثلاً خیلی بد است که به من بگویند دو روایت از امام عسکری(ع)، امام باقر(ع) و ... بگو ولی من بلد نباشم. نمی‌گویم فقط روایت بخوانید، گلستان، بوستان، کلیله و دمنه، لیلی و مجنون و ... بخوانید، علم‌آموزی کنید. ادبیاتتان را درست کنید، نوشتن خط خوب را یاد بگیرید. در جمع‌های رفقا فهرست کنید و ببینید چه کارهایی می‌توانید انجام دهید. اگر چنین جمعی درست شود و خودش را حفظ کند خدا نوری به او می‌تاباند شبیه نوری که به اصحاب کهف تاباند. در این ساختار کارها و حرف‌های لهو و لعب نیست چون حرف‌های لهو در جمع، افراد را به لهو و لعب کشیده زمینه ورود شیطان را به آن جمع وارد می‌کند و آن‌ها را به تدریح ضعیف و مستعد شنیدن حرف مستکبر می‌کند. مستکبر هم شاخ و دم ندارد و ممکن است همان صفحه گوگل شما باشد، انسان وقتی ضعیف شد به طور طبیعی از مستکبر تبعیت می‌کند. جامعه‌ای قوی است که می‌تواند زیر بار مستکبر نرود.

وی با بیان اینکه خانه مهم‌ترین ساختار اجتماعی است که شیطان برای اینکه آن جامعه بزرگ را هدف بگیرد از این ساختار استفاده می‌کند، گفت: هیچ نهادی به اندازه خانواده نفع و ضرر برای جامعه ندارد. اگر می‌بینید جامعه به قهقرا می‌رود به خاطر خانواده‌اش است نه به خاطر نظام آموزشی‌اش. خانواده وقتی درست باشد نوعاً فرزندان تبدیل به موجودات ضد ضربه می‌شوند. اگر کسی بتواند خانه‌اش را از شیطان دور کند یعنی سنگ بنای جامعه را درست می‌کند نه فقط خانه خودش را. شیطان به انسان‌ها در خانه‌هایشان کارورزی یاد می‌دهد که چطور آدم بدی باشند و بعد بیایند و در جامعه بدی را انجام دهند. خانه برای شیطان محل تمرین است.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت بیان کرد: برای جلسه بعد روی همین بحث شیطان قدری می‌مانیم، دوستان در جمع‌هایشان بررسی کنند که چطور می‌توانند شیطان را بیشتر دور کنند. به قاعده جمع‌سازی‌هایی که منجر به این می‌شود که شیطان نتواند نفوذ کند. در مورد کلمه طیبه هم فکر کنید و اینکه بایستی دیگران را به خیر و خوبی دعوت کنیم.

خبر گزاری ایکنا


نوشته شده در   دوشنبه 12 دي 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode