ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 دي 1401     |     کد : 200015

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خبر داد

انجام فعالیت‌های اقناعی در برخورد با فرقه‌ها

 مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که جزو استان‌هایی هستیم که فرقه‌های بسیاری در آن فعالیت دارند، اظهار کرد: در این رابطه فعالیت‌های اقناعی و روشنگری را آغاز کرده‌ایم.

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که جزو استان‌هایی هستیم که فرقه‌های بسیاری در آن فعالیت دارند، اظهار کرد: در این رابطه فعالیت‌های اقناعی و روشنگری را آغاز کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام سید محمود حسینی، یکشنبه 11 دیماه، در نشست خبری با تاکید بر این‌که هر چند جزو استان‌های تلفیقی نیستیم و تعداد اهل سنت در استان کمتر از ۶۰ هزار نفر است، اما از لحاظ فرقه‌ای، شرایط استان به مراتب پیچیده‌تر از استان‌های تلفیقی است، گفت: برخی فرقه‌ها مثل عرفان حلقه فعالیت بیشتری در سطح استان دارند و می‌توان گفت بعد از تهران، آذربایجان‌شرقی به ویژه تبریز، بیشترین درگیری را با این مسئله دارد.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این‌که در رابطه با بهائیت جزو استان‌های پنج الی ششم هستیم، افزود: مسیحیت تبشیری نیز مدتی است در سطح کشور به ویژه در استان فعال بوده و با توجه به همجواری با کشور آذربایجان و دوره‌هایی که در آنجا برگزار می‌شود، بیشتر مورد حمایت قرار دارد و این فرقه با مهربانی و نمایش حسن نیت به میان افراد نفوذ کرده و در خاتمه انجیلی هدیه داده و نهایتا افکار و اعتقاداتشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که تاکنون با قضیه فرقه‌ها صرفاً برخورد قهری انجام شده بود که ما در این امر مداخله نداریم، اما با پاسخگویی و روشنگری به قضیه ورود کرده‌ایم، یادآور شد: اخیراً کلینیک معنوی واقع در خیابان دو کمال تبریز را افتتاح کردیم که کار آن صرفا پاسخگویی به سوالات مبتلایان و کمک به آن‌هاست تا در فضایی واقع‌بینانه و روشنگرانه و به دور از قضایای امنیتی به شبهاتشان پاسخ داده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر این‌که مسیحیت تبشیری غالبا روی زخم‌های ما و مشکلات جامعه دست گذاشته است، خاطرنشان کرد: این گروه به عنوان مثال در برخی روستاها ورود کرده و اکثریت جمعیت را به سمت مسیحیت تبشیری ترغیب می‌کنند که در قدم اول با کمک اقتصادی و محبت ورود کرده و سپس افکار و اعتقاداتشان را مورد هدف قرار می‌دهند و در جریان اغتشاشات اخیر هم گاه دعوت به حضور کردند. 

وی با اشاره به این‌که مبلغان مسیحیت تبشیری، تحت عنوان شبان اطلاق می‌شود که آموزش دیده بوده و پله پله جلو می‌روند، خاطرنشان کرد: در این رابطه با بحث اقناع ورود کرده‌ایم و با بیش از ۶۰ نفر از گرایندگان به فرقه که ۹ نفرشان شبان بودند، جلسه‌ای برگزار کردیم و اکثریت آنان قانع شده و اعلان بازگشت دادند؛ در این رابطه تلاش می‌کنیم مبتلایان را در محیطی به دور از برخورد قهری، اقناع کرده و بدون این‌که مشکل امنیتی برای فرد مبتلا پیش آید، مشکلات وی را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اهل حق نیز در استان وجود داشته، اما معتقدم اهل حقی که در استان زندگی می‌کنند، بهترین نوع اهل حق در سطح کشور و دنیا بوده و کاملا متفاوت‌اند، افزود: اهل حقی که در استان ما زندگی می‌کنند بر عقاید مذهب برحق شیعه معتقد بوده و صرفا نامشان "اهل حق" است و فقط گاه تعدادی از این گروه استفاده کرده و نفرات را جدا می‌کنند.

حسینی با تاکید بر این‌که برای هر موضوع و فرقه‌ای، استاد متخصص داشته و طی همکاری با دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش، معلمان را با افکار این فرقه آشنا می‌کنیم تا بتوانند بازخورد بهتری دریافت کنند، خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی اساتید فرقه‌ها نیز جمع‌آوری شده و شناسایی شدند تا متناسب با آن، اساتیدی در راستای پاسخگویی و روشنگری تربیت شوند؛ اقدامات امنیتی در جای خود اما سعی کردیم در کلینیک معنوی این موضوع را از مباحث امنیتی جدا کنیم تا مبتلایان به راحتی بتوانند اعلام شبهه کرده و مشکلشان رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر این‌که بیشترین فعالیت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان بر روی مباحث مذهبی و فرهنگی متمرکز است، افزود: البته در حوزه مسائل اجتماعی نیز به ویژه در چند سال اخیر فعالیت‌های زیادی از طریق تشکل‌ها انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که اداره کل تبلیغات اسلامی استان تنها با روحانیت و هیئات مذهبی طرف نبوده و دامنه‌ی فعالیت‌هایش گسترده‌تر و فعال‌تر است، ادامه داد: با ایجاد بنیاد هدایت در سطح کشور، شبکه امامت تشکیل یافته و روحانیون در مناطق مختلف استان در قالب این شبکه فعالیت‌های تبلیغی-فرهنگی انجام می‌دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان این‌که با مدیریت اداره کل، امام روستا و امام محله در مساجد محوری استان حضور داشته و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اعم از رسیدگی به مشکلات محله، نیازمندی محله، مسایل فرهنگی، معیشتی و..‌. انجام می‌دهند که شاید بتوان گفت این طرح برگرفته از فرمایش حاج قاسم باشد که تاکید داشتند امام جماعت تنها امام مسجد نبوده، بلکه نسبت به محله‌، وظایفی دارد که مصداق آن را در بحران کرونا و طرح‌های مواسات و همدلی دیدیم.

وی با اشاره به اثرگذاری طرح امام محله و نتایج حضور روحانیون در محلات، تاکید کرد: بیش از ۱۷ میلیارد تومان به واسطه یکی از ائمه محله در حاشیه شهر تبریز، طی دو سال گذشته در امور خیریه و اجتماعی محله صرف شده است که شامل رسیدگی به مشکلات خانواده‌ها، مباحث معیشتی، جهیزیه و... بوده و نشانگر موفقیت و ضرورت طرح است.

وی با بیان این‌که روحانیون در سکونتگاه‌های غیررسمی نیز ورود کرده و در حوزه اجتماعی و فرهنگی در راستای حل مشکلات گام برمی‌دارند، اضافه کرد: ۱۷ پایگاه اجتماعی در محلات تبریز فعال بوده و در سایر شهرستان‌ها نیز چنین پایگاه‌هایی فعالیت‌ دارند که به دلیل نیازمندی برخی مناطق، خواستار افزایش تعداد پایگاه‌ها شده‌ایم.

حسینی با تاکید بر این‌که حداقل حمایت را از امام محله و روستا داریم، خاطرنشان کرد: در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی مبلغان را به نقاط مختلف استان و همچنین کارخانجات و مدارس اعزام می‌کنیم که این امر به صورت مردمی حمایت می‌شود، چراکه ما در این رابطه فقط وظیفه ساماندهی و اعزام داریم.

وی با اشاره به این‌که ۸۰ روحانی مستقر در روستاها و حدود ۴۰ نفر به عنوان امام محله و پایگاه‌های اجتماعی حضور دارند، اظهار کرد: برای هیچ کدام از مبلغان اعزامی هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و صرفا برای ۱۲۰ امام روستا و محله مبلغ ناچیزی در حد هزینه ایاب و ذهاب و سایر امورات داده می‌شود، چراکه در محل مستقر هستند. باید در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار روحانی مستقر داشته باشیم، اما میزان اعتبارات اداره کل بسیار پایین بوده و چنین امکانی نداریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای توانمند سازی روحانیون در قالب طرح امین، خاطرنشان کرد: در این دوره‌ها، شیوه‌های رفتار موثر با نوجوان و شناخت خصوصیات این قشر تبیین می‌شود.

وی با بیان این‌که در سطح استان ۶۰۰۰ معمم در حوزه فعالیت دینی و تبلیغی فعالیت دارند، اضافه کرد: در مناسبت‌هایی مثل ماه محرم نیز حدود ۵۰۰۰ مبلغ به سطح استان اعزام می‌شود، اما در سایر مناسبت‌ها این رقم پایین‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که در مدارس نیز گفتمان‌های دینی برگزار کرده و متناسب با هر موضوع، متخصص مربوطه را اعزام می‌کنیم، یادآور شد: شش باب دبیرستان علوم و معارف اسلامی در سطح استان فعالیت دارد که دو مورد آن در تبریز مستقر بوده و مابقی در شهرستان‌ها فعالیت دارد.

حسینی با بیان این‌که تشکل‌های دینی از اصلی‌ترین مجموعه های اداره کل تبلیغات اسلامی استان است، خاطرنشان کرد: ۶۰۰۰ هیئت دینی در سطح استان فعال بوده که ۲۰۰۰ مورد آن در تبریز است؛ همچنین ۲۰۰۰ دسته عزاداری شاه حسین گویان در سطح استان داریم که صرفا در ایام محرم فعالیت داشته و ظرفیت بسیار خوبی است که تلاش می‌کنیم ساماندهی شوند.

وی با بیان این‌که ۲۰۰۰ انجمن اسلامی در سطح استان فعالیت دارد که در ادارات، کارخانجات  اصناف و... مستقر هستند، افزود: ۱۰۰ کانون فرهنگی تبلیغی نیز به صورت مردمی در استان دایر است که گاه بیش از یک اداره و حتی اداره کل فعالیت دارند.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۶۷۰۰ مداح شناسنامه دار در سطح استان فعالیت دارند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ بانوی مبلغ نیز در سطح استان داریم که دارای تحصیلات حوزوی هستند، این آمار جدا از خانم جلسه‌ای‌های سنتی است؛ همچنین حدود ۶۵۰ تشکل قرآنی در استان فعال بوده که شامل ۸۵ موسسه قرآنی و ۵۷۰ خانه قرآنی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان این‌که طی تفاهم نامه‌ای با نیروهای مسلح اجرای طرح آموزش یار را در برنامه داریم و دوره‌های توانمندسازی برای نفرات معرفی شده برگزار می‌کنیم، ادامه داد: در رابطه با ساماندهی فعالیت‌های قرآنی نیز اقدامات خوبی انجام شده و مجمع اساتید و پیشکسوتان قرآنی استان به طور مرتب برگزار شده و مسائل قرانی استان در آن مطرح می‌شود.

وی با بیان این‌که هر سال آزمون تخصصی حفظ با اعطای مدرک نیز برگزار می‌شود که طی آن مدرک حفظ تا مقطع دکتری در حوزه علوم قرآنی برای فرد صادر می‌شود، افزود: طی کردن این مراحل بسیار سخت بوده و تاکنون تنها آقای رسول آزمایش موفق به دریافت مدرک دکتری در سطح استان شده و بیش از ۴۰ نفر نیز موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس شده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که در رابطه با نهضت پیشرفت بانوان نیز فعالیت‌های بسیاری داریم که در قالب آن نفرات توانمند جذب می‌شود، ادامه داد: طرح دختران حاج قاسم نیز روند خوبی دارد و اکنون این طرح در ۱۷ شهرستان تشکیل یافته و همچنین طرح رفیقانه گروه‌های دوستی نیز در برنامه قرار دارد.

‌حسینی با بیان این‌که ۴۰۰۰ دانش‌آموز از سراسر کشور برای جشنواره برهان اثر فرستاده بودند، گفت: پویش‌های مختلفی اجرا کرده و در فضای مجازی نیز کانال‌هایی بسیاری داریم که نسبت به تبلیغات دینی اقدام می‌کنیم و تلاش داریم در مسائل اجتماعی ورود موفقی داشته باشیم، چراکه در این رابطه تصدی‌گری نکرده و فقط تشکل‌ها و گروه‌های مردمی را راهبری می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که احداث پروژه مجتمع فرهنگی-تبلیغی نیز در دستور کار قرار دارد که مراحل اولیه آن طی شده و درصورت جذب اعتبار، در قالب پنج طبقه احداث خواهد شد، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی از بدو تاسیس و طی چند مرحله نسبت به مقتضیات زمان در وظایف خود بازنگری کرده و در حوزه‌های مربوطه عملکرد قابل دفاعی داشته است.


نوشته شده در   دوشنبه 12 دي 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode