ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 آذر 1401     |     کد : 199822

حجت‌الاسلام‌ رفیعی تبیین کرد

شاخصه‌های خانواده موفق قرآنی

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه تشکیل خانواده موفق از مهم‌ترین اهداف اسلام است، گفت:

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه تشکیل خانواده موفق از مهم‌ترین اهداف اسلام است، گفت: خیراندیشی، پیگیری فعالیت‌های خیرخواهانه، کمک به همنوعان، محبت، تغافل و کسب رضایت از جمله شاخصه‌های خانواده موفق قرآنی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته  ۱۲ آذرماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه در اسلام هیچ بنایی محبوب‌تر از بنیان خانواده نیست، اظهار کرد: قرآن کریم در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرمایند «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ از نشانه‌های الهی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود.»

وی با تأکید بر اینکه امروز دشمن تمام همتش را بر فروپاشی نظام خانواده متمرکز کرده است، ادامه داد: تمدن مادی‌گرای غربی، خانواده غربی را کاملا در معرض خطر قرار داده است و اکنون به‌دنبال اجرای همین رویکرد در سرزمین‌های اسلامی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن ارائه تقسیم‌بندی از نظام خانواده، به انواع خانواده‌های پیوسته، گسسته و گسیخته اشاره کرد و گفت: تشکیل خانواده موفق از مهم‌ترین اهداف اسلام است و قرآن کریم نیز در بیان مصادیقی از خانواده موفق از خانواده حضرت زکریا سخن به میان آورده است؛ خیراندیشی، پیگیری فعالیت‌های خیرخواهانه و کمک به همنوعان از جمله شاخصه‌های خانواده قرآنی است.

وی خانواده حضرت ابراهیم و همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل(ع) را از دیگر نمونه‌های قرآنی خانواده موفق توصیف کرد و افزود: خانواده مولی‌الموحدین علی(ع) و حضرت زهرا(س) گل سرسبد خانواده قرآنی است که در آیات سوره انسان اشاره شده است.

رفیعی در ادامه ضمن انتقاد از گسترش طلاق در جامعه با تأکید بر اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حاکم بر جامعه معلول خانواده‌های طلاق و از هم فروپاشیده است، تصریح کرد: بخش کثیری از اغتشاشگران حوادث اخیر کشور و حس خشونت شکل‌ گرفته در میان آنها، معلول ناهنجاری‌هایی از جمله مشکل خانوادگی و ضعف معنویت است.
غرب با تولید سریال به‌دنبال تخریب کانون گرم خانواده است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه با تأکید بر اینکه جامعه با خانواده شکل می‌گیرد، اظهار کرد: غرب با هجمه رسانه‌ای و تولید آثار سینمایی و سریال به‌دنبال تخریب کانون گرم خانواده است و به‌ صراحت توصیه به خیانت و روابط نادرست می‌کند.

وی اصل اخلاق و معنویت را بنیان خانواده ایمانی و مهم‌ترین عامل شکل‌گیری خانواده موفق و استواری آن توصیف کرد و یادآور شد: اخلاق و دین باید نخستین ملاک گزینش همسر و تشکیل خانواده باشد؛ ثروت نقش چندانی در تحکیم بنیان خانواده ندارد و نسبت آمار طلاق در خانواده‌های ثروتمند، بیشتر از خانواده‌های فقیر است.

رفیعی بر جایگاه مهم اصل محبت در استواری خانواده اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی همسر و بی‌توجهی پدر و مادر از عوامل مهم انحراف اعضای خانواده است؛ اظهار محبت و ابراز احساسات زیبا، مقوم پایه‌های خانواده و بهترین هدیه همسران نسبت به یکدیگر است.

وی با اشاره به اهمیت کسب رضایت در تحکیم بنیان خانواده، ادامه داد: پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند «الْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ الْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ» انسان باایمان به ميل و رغبت خانواده‌اش غذا می‌خورد، ولى منافق، ميل و رغبت خود را به خانواده‌اش تحميل می‌کند. کسب رضایت، هنرمندی زن و مرد در استخراج اوامر رضایت یکدیگر است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اصل کلیدی تغافل را از پایه‌های تحکیم و موفقیت خانواده برشمرد و با بیان اینکه تغافل، دانسته نادیده‌ گرفتن خطاهای دیگران است، بیان کرد: تغافل و عبور از سخنان و رفتارهای ناپسند و نادیده‌ گرفتن آنها توسط زن و شوهر اصل کلیدی در تحکیم‌بخشی بنیان خانواده است.

رفیعی در پایان تجلی حس تقدیر نسبت به همسر، فرزند و پدر و مادر را از اصول خانواده موفق توصیف کرد و یادآور شد: مبتنی بر سیره زندگی اهل‌ بیت(ع)، فقدان سه عنصر دروغ، خیانت و مخالفت آثار مهمی بر ادامه زندگی موفق دارد.


نوشته شده در   دوشنبه 14 آذر 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode