ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 29 فروردين 1403
چهارشنبه 29 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 آذر 1401     |     کد : 199805

آیت‌الله جوادی آملی:

فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت

 آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع تقلید قم در دیدار استاد فلسفه اسلامی دانشگاه جاکارتا گفت:

 آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع تقلید قم در دیدار استاد فلسفه اسلامی دانشگاه جاکارتا گفت: چون اصل فلسفه، جهان‌بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، معرفت نفس جزء مسائل فلسفه است؛ من چه کسی هستم، از کجا آمده‌ام، به کجا می‌روم و ره توشه من چیست و مبدأ را که هو الاول است، فلسفه تعیین می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا به نقل از روابط عمومی المصطفی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، در دیدار پرفسور مولیادی کارتانگارا، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه جاکارتای اندونزی با بیان اینکه یک ضلع انسان نظام فاعلی است، گفت: ضلع اول؛ یک نظام داخلی است که آن را عالمانه و محققانه آفرید. ضلع دوم؛ یک نظام غایی است که هدفمند آفرید، یاوه و بیهوده نیست و ضلع سوم؛ «توحید» است.

ایشان خاطرنشان کرد: همه موجودات دارای این سه ضلع هستند، ولی نظام فاعلی و نظام غایی را از بشر امروز جدا نمودند بنابراین سؤالاتی مانند اینکه «چه کسی آفرید؟» و «برای چه آفرید؟» بی پاسخ مانده است بنابراین نه تنها مشکل خود، بلکه مشکل دیگران را نیز نمی‌تواند پاسخ دهد.

این مفسر قرآن در پاسخ به سؤال پروفسور مولیادی کارتانگارا درباره اهمیت فلسفه در جهان معاصر، اظهار کرد: چون اصل فلسفه، جهان‌بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، معرفت نفس جزء مسائل فلسفه است؛ من چه کسی هستم، از کجا آمده‌ام، به کجا می‌روم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارد و مبدأ را که هو الاول است، فلسفه تعیین می‌کند.

ایشان عنوان کرد: معاد را که هو الآخر است فلسفه تعیین می‌کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست؟ فلسفه تعیین می‌کند، مسئله وحی را فلسفه تعیین می‌کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می‌کند، مهم‌تر از همه رابطه بین انسان و جهان که خدا تعیین کرده را هم فلسفه تعیین می‌کند؛ اما فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به زنده بودن اعضا و جوارح انسان گفت: دستی که خلاف کرد، رشوه داد یا رشوه گرفت وقتی وارد محکمه الهی شد در روز سوال و جواب وقتی خدا به وسیله پیامبران و ماموران الهی سوال می‌کند که چه کردی تا می‌رود انکار کند، این دست شهادت می‌دهد.

استاد فلسفه حوزه افزود: اگر چنین دیدگاهی برای انسان شکل گرفت که دست زنده است و چیز می‌فهمد و حفظ می‌کند و در این حفظ امین است و در محکمه سخنگوی خداست، جمادات می‌فهمند، زمین شهادت می‌دهد، دست و پا شهادت می‌دهند، چنین انسانی بیراهه نمی‌رود و راه کسی را نمی‌بندد.


برچسب ها
نوشته شده در   جمعه 11 آذر 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode