ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 آبان 1401     |     کد : 199665

هیچ نشانه‌ای از حیات بیگانه در نزدیکی منبع سیگنال "Wow" نیست

پژوهشگران بار دیگر منشاء سیگنال مشهور Wow را بررسی کردند و چیزی مبنی بر اینکه از یک حیات فرازمینی هوشمند آمده باشد، نیافتند.

پژوهشگران بار دیگر منشاء سیگنال مشهور Wow را بررسی کردند و چیزی مبنی بر اینکه از یک حیات فرازمینی هوشمند آمده باشد، نیافتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پژوهشگران از یک جفت تلسکوپ برای بررسی منطقه‌ای استفاده کردند که ۴۵ سال پیش از آن یک سیگنال دریافت شده که ادعا می‌شد از جانب بیگانگان آمده است.

در حالی که پژوهش‌ها روی این سیگنال مشهور به سیگنال "Wow" به چیز مشخصی که نشان دهنده منشاء فرازمینی آن باشد نرسید، گروه پژوهشی می‌گوید این همکاری نویدبخش انجام جستجوهای دیگر برای حیات بیگانه هوشمند در خارج از زمین بوده است.

وائل فرح(Wael Farah) از اعضای این گروه پژوهشی می‌گوید این پژوهش حتی شامل بررسی داده‌های فضاپیمای نقشه‌برداری آسمان موسوم به گایا(Gaia) برای یافتن ستاره‌های خورشیدمانند بیشتری در ناحیه این سیگنال می‌شود.

فرح می‌گوید: این پژوهش نه تنها شامل منطقه پرحاشیه سیگنال Wow می‌شود، بلکه به مناطقی در آسمان که چگالی ستاره‌ها در آنها زیاد است، مانند مرکز کهکشانی و دیسک کهکشانی گسترش می‌یابد.

منطقه مورد نظر در اطراف ستاره‌ای شبیه به خورشید واقع در فاصله ۱۸۰۰ سال نوری از ما در صورت فلکی کمان(Sagittarius) است که در پژوهش‌های منتشر شده در ماه مه به عنوان منطقه احتمالی این سیگنال شناسایی شد.

کارن پرز(Karen Perez)، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کلمبیا در مورد این پژوهش‌ها می‌گوید: این اولین بار است که یک جستجوی هدفمند برای سیگنال Wow انجام شده است. این برنامه توسط Breakthrough Listen که برنامه‌ای از جانب موسسه جستجوی هوش فرازمینی(SETI) است، طرح‌ریزی شد.

سیگنال Wow یک سیگنال موج کوتاه است که توسط دکتر جری اِهمَن در تاریخ ۱۵ اوت ۱۹۷۷، زمانی که در حال کار بر روی پروژه جستجوی هوش فرازمینی در رصدخانه رادیویی دانشگاه اوهایو معروف به "گوش بزرگ"(Big Ear) در دانشگاه ایالتی اوهایو بود، کشف شد. طول کامل دریافت این سیگنال ۷۲ ثانیه بود و دیگر هیچ گاه تکرار نشد. این سیگنال توانست توجه زیادی را در رسانه‌ها به خود جلب کند.

در ۵۰ سال گذشته، پیرامون ۱۰۰ برنامه جستجو برای هوش فرازمینی اجرا شده و همگی بی‌نتیجه بوده‌اند. با این وجود، دریافت این سیگنال موجب امید دانشمندان در ادامه تلاش‌ها برای یافتن هوش فضایی شده است.

در ژوئن ۲۰۱۷، یک دانشمند گفت که منبع این سیگنال، عبور دو دنباله‌دار از نزدیکی زمین بوده ‌است، اما این فرضیه با انتقادهای زیادی مواجه شد.

همانطور که گفته شد، سیگنال Wow یک سیگنال رادیویی است که در سال ۱۹۷۷ از فضا دریافت شد، اما برخلاف الگوی منظم آن در یک بازه زمانی کوتاه، هیچ کس در ۴۵ سال پس از آن هیچ مدرک مشخصی از تکرار این سیگنال پیدا نکرده است.

گفتنی است که نام این سیگنال از کلمه Wow گرفته شده است که یک پژوهشگر روی چاپی که این سیگنال را نشان می‌داد، دورش خط کشید.

کارن پرز می‌گوید، این جستجو باعث شد تا اولین همکاری بین دو تلسکوپ با بودجه SETI انجام شود که شامل تلسکوپ گرین بانک(Green Bank) و آرایه تلسکوپ آلن(Allen) بود. این تلسکوپ‌ها رصدهای خود را در روز ۲۱ مه با هم انجام دادند. تلسکوپ گرین بانک دو رصد ۳۰ دقیقه‌ای و تلسکوپ آلن شش رصد پنج دقیقه‌ای انجام دادند. پژوهشگران گفتند که مشاهدات این تلسکوپ‌ها تقریباً ۱۰ دقیقه با هم همپوشانی داشتند.

فرح که در تاسیسات تلسکوپ آلن کار می‌کند، می‌گوید که میدان دید وسیع این تلسکوپ و سایر قابلیت‌ها مانند قرار دادن پرتوهای جستجوی بیشتر در آسمان به ما منابع بسیار بیشتری برای شناسایی و مطالعه همزمان با این ابزار می‌دهد. به عبارت دیگر، ستاره‌های کاندید بیشتری از جایی که سیگنال منشأ می‌گیرد، می‌توانند در جستجوهای آینده منطقه ظاهر شوند.

این پژوهش در مجله Research Notes of the American Astronomical Society منتشر شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 18 آبان 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode