ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 مهر 1401     |     کد : 199461

رئیس‌جمهور در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

امنیت جان و مال مردم خط قرمز جمهوری اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با تأکید بر اینکه باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، گفت: امنیت جان و مال مردم خط قرمز جمهوری اسلامی است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با تأکید بر اینکه باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، گفت: امنیت جان و مال مردم خط قرمز جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، چهارشنبه‌شب، ۶ مهر، در هفتمین گفت‌وگوی تلویزیونی زنده خود با مردم به حضور میلیونی زائران و عزاداران اباعبدالله حسین(ع) و امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در ایام اربعین حسینی حدود سه‌و‌نیم میلیون نفر از ایران عازم کربلا شدند و مجموعاً بیش از ۲۰ میلیون نفر از زائران امام حسین(ع) ادای احترام کردند و رویدادی بزرگ را رقم زدند. آنچه در مشهد الرضا رخ داد حضور بیش از چهار‌ونیم میلیون نفر زائر از ایران و سایر نقاط جهان بود و این نشان از عشق مردم به اهل بیت(ع) دارد و دولت هم وظیفه داشت که به نحو مطلوب به مردم خدمت‌رسانی کند، البته خود مردم میزبان بودند و از مردم عراق تشکر می‌‌کنم به خاطر پذیرایی خوبشان و همچنین از مردم مشهد هم نهایت قدردانی را دارم. ما باید خداوند متعال را به خاطر داشتن چنین مردمی شکرگزار باشیم.

وی با اشاره به حضور ایران در ازبکستان و عضویت قطعی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای عنوان کرد: عضویت در شانگهای برای ما مهم بود. این سازمان بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است و کشورهایی عضو آن هستند که از لحاظ اقتصادی و تجاری شرایطشان قابل توجه است و عضویت ایران در آن می‌تواند حائز اهمیت باشد.

رئیس جمهور به دیدارهایش با رؤسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای اشاره کرد و گفت: در حاشیه اجلاس شانگهای دیدارهای جداگانه‌ای داشتم که با رئیس جمهور چین دیداری انجام دادم و همکاری‌های اقتصادی ۲۵ ساله، مسئله انرژی، مسائل پولی و بانکی و مشارکت چینی‌ها در پروژه‌های مهم و اساسی را مورد بررسی قرار دادیم و تأکید کردیم که به صورت جد این همکاری‌ها به‌ویژه در پروژه‌های ریلی این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره دیدارش با ولادیمر پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای اظهار کرد: از زمانی که به مسکو سفر کردم روابط تجاری ما با روسیه ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و در اجلاس شانگهای هم درباره کریدور شمال-جنوب یعنی کریدور سرخس و چابهار به گفت‌وگو نشستیم.

وی به دیدارش با رئیس جمهور هند هم اشاره کرد و افزود: با هندی‌ها درباره سواحل مکران و سرمایه‌گذاری هند در این بخش گفت‌وگو‌هایی داشتیم و با آقای مودی درباره اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند منشأ اثر باشد بحث و گفت‌وگو کردیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در مجموع با همه کشورها، به‌ویژه با کشورهای آسیای مرکزی مباحثی که مطرح شد مثبت و سازنده بود. به‌عنوان مثال از اولین سفر من به تاجیکستان تا به امروز روابط تجاری ما با این کشور حدود ۶ برابر افزایش پیدا کرده است. همکاری‌های گسترده‌ای را با کشورهای آسیای مرکزی داریم و همه اینها همان سیاست‌های همسایگی است که دنبال می‌کنیم و کشورهای همسایه این را پذیرفته‌اند و متوجه شده‌‌اند. درواقع اعتماد متقابلی میان ایران و کشورهای عضو شانگهای به وجود آمده و در حال حاضر ما باید تلاش کنیم که این اعتماد را ارتقا ببخشیم تا به نوعی به همکاری عینی و عملی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه تبدیل شود، پس سیاست همسایگی توانسته کاملاً پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: علاوه بر اینها در حاشیه اجلاس شانگهای با سران ۱۰ کشور دیگر هم دیدار داشتم و در همه این دیدارها بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری تأکید داشتیم

وی درباره سفر نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سال گذشته به دلیل کرونا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکردم اما به صورت وبیناری ارتباط داشتم و سخنرانی خود را انجام دادم و مواضع جمهوری اسلامی بیان شد، اما امسال که مسئله کرونا را به آن شکل نداشتیم به نیویورک سفر کردم و این سفر اولین سفر بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود.

رئیس قوه مجریه در این رابطه ادامه داد: باید در نیویورک صدای ملت ایران می‌بودم و به همین دلیل مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران و مواضع بحق ملت ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت ایران را در نطق و سخنرانی خودم بیان ‌کردم و صدای ملت بودم.

رئیسی اضافه کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل آنچه که مردم عزیز مشاهده کردند مواضع بحق جمهوری اسلامی در مسئله هسته‌ای و مظلومیت و اقتدار ملت ایران بود. همچنین درباره ضرورت اجتناب از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه در عالم و ضرورت اجتناب از استانداردهای دوگانه در مسائلی مانند حقوق بشر، تروریسم، مسائل هسته‌ای سخن گفتم که به واسطه این موارد ملت‌ها را تحت فشارقرار می‌دهند.

وی با اشاره به حضورش اجلاس یونسکو در حوزه آموزش گفت: در اجلاس یونسکو مواضع تعلیم و تربیتی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردم و در این نشست به اختصار درباره توجه به اسناد داخلی مانند سند بنیادین آموزش و پرورش و تعامل با همه کشورها و استفاده از تجربیات آنها در این موارد صحبت شد اما در عین حال هدف این بود که آنها بدانند ما هم سند، مبانی و اصولی در حوزه آموزش و پرورش داریم. از سوی دیگر اعلام آمادگی کردیم حاضر هستیم با همه کسانی که در این حوزه صاحب‌نظر هستند نشست و تعامل داشته باشیم.

رئیس جمهور به دیدارهای دوجانبه خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در حاشیه این اجلاس ۱۰ دیدار دوجانبه انجام دادم که یکی از این دیدارها با دبیرکل سازمان ملل بود و همچنین با سران برخی کشورهای اروپا دیداری داشتم. همچنین با رهبران ادیان و مدیران رسانه‌ها و مؤسسات پژوهشی آمریکایی که پشتیبان نظری اقدامات دولت‌های آمریکایی هستند، نشستی داشتم.  

رئیسی درباره نشست خود با اعضای مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی آمریکا عنوان کرد: در نشست با مسئولان مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی آمریکا که در این مورد تلاش کردم اجازه نقد یا بررسی مواضع جمهوری اسلامی از سوی این افراد را داده باشم و پاسخ آنان را هم دادم و یک فضای فکری آزاد را برای بررسی مواضع خودمان داشتیم.

وی درباره نشست خود با امانوئل مکرون گفت: در نشستی که مکرون داشتم مباحث هسته‌ای مطرح شد و مواضع جمهوری اسلامی ایران دوباره مرور شد و اعلام کردیم توافق عادلانه و خوب کاملاً قابل دستیابی است و تأکید کردیم که باید توافق خوب و عادلانه صورت بگیرد. نکته محوری این نشست حول محور خروج آمریکا از توافق و عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان بود و خود مکرون قبول داشت که اروپا به تعهداتش عمل نکرده است و من به او گفتم که این بار باید پایبندی به تعهدات را محور قرار دهیم و مواضع ما به نحوی بود که مکرون گفت با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها صحبت خواهد کرد و مواضع ایران را برای آنها بیان خواهم کرد و نتیجه آن را به ما اعلام می‌کند.

رئیس جمهور گفت: به طور کلی بر تضمین‌هایی تأکید کردیم که طرف مقابل باید به ما بدهد، چون یک بار شاهد بودیم اینها از برجام خارج شدند و به تعهداتشان عمل نکردند و دیگر نمی‌خواهیم بار دیگر خودمان را گرفتار کنیم. از یک طرف گفتم شما با مذاکره می‌کنید و از طرف دیگر به شورای حکام قطعنامه پیشنهاد می‌دهید و این دو با هم سازگار نیست.

رئیسی ادامه داد: نکته‌ای که به آقای مکرون تأکید کردم این بود که شما به عنوان اروپا چقدر از آمریکا دنباله‌روی می‌کنید؟ برای او در این رابطه مثالی زدم و گفتم فرانسوی‌ها می‌گویند عمر ساختمانی که در آن می‌نشینیم از عمر آمریکا بیشتر است و به او گفتم فرانسه قدمت طولانی دارد و چرا از آمریکا دنباله‌روی می‌کنید؟ البته مکرون گفت موضع ما مستقل است که بنده هم مواردی را درباره دنباله‌روی اروپا از آمریکا بیان کردم.

وی درباره بحث مذاکرات هسته‌ای در جریان سفر به نیویورک گفت: ایران در آخرین پاسخ خود بر دریافت تضمین اعتمادآور تاکید دارد. از نظر ما مسائل مطرح شده بین ایران و آژانس سیاسی است و خواسته ما این است که مسائل پادمانی و مشکل تحریم‌ها رفع شود تا مردم ایران از منافع اقتصادی برجام برخوردار شوند.

رئیس‌جمهور همچنین درباره در دست گرفتن تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی و بالا بردن تصویر او در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد: نکته‌ای که می‌خواستم یادآوری کنم این بود که مؤسس داعش، آمریکایی‌ها بودند و قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و این فرد به دست آمریکایی‌ها و رئیس جمهور سابق این کشور به شهادت رسید. می‌خواستم بگویم که به غلط مدعی حقوق بشر هستید، کسی که مبارزه با تروریسم بود را به شهادت رساندید. دوم آنکه مظلومیت مردم ایران و شهید سلیمانی را نشان دهم و سوم هم پیگیری عادلانه عاملان این اقدام تروریستی را خواستار شدم.

وی با بیان اینکه فراخوان‌هایی که از سوی ضدانقلاب برای زمان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود داشت هیچکدام تأثیری نداشت و کارشان بی‌اثر و بی‌رمق بود، گفت: ما برای بازگشت به محل استقرار پیاده در خیابان حرکت کردیم اما این اجتماعات علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار بی‌رمق و بی‌تاثیر برگزار شده بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نشست خود با خبرنگاران آمریکایی، موضوع هسته‌ای را محور عمده سوالات بیان کرد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با ایرانیان مقیم نیویورک داشتم هم یک خانم پزشک به پیشرفت‌هایی که طبق آمارها و برخلاف تحریم‌ها وجود داشت اشاره کرد که نشان می‌دهد ما برخلاف تحریم‌ها در حوزه‌های اقتصادی دچار توقف و ایستادگی نشدیم. این تحریم‌ها زحمت‌هایی برای ما ایجاد کرده اما ما را متوقف نکرده است و این موضوعی است که غرب هم آن را فهمیده است. ما هم سفره مردم را به مذاکرات گره نزدیم و کشور را معطل این موضوع نکردیم.

مسئله فوت خانم مهسا امینی محور بخش بعدی این گفت‌وگو بود که رئیس‌جمهور با بیان اینکه من در سفر به سمرقند متوجه موضوع حادثه پیش آمده شدم و وزارت کشور را مامور بررسی موضوع کردم گفت: اما وقتی که برگشتم خبر فوت ایشان را به من دادند که من با خانواده ایشان تماس گرفتم و ابزار همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من، که برای هر ایرانی متأثر کننده است و کسی نیست که متأثر نشود. در تماس تلفنی گفتم که حتماً این موضوع پیگیری می‌شود که اگر قصوری باشد حتماً پیگیری خواهد شد و خانواده آن مرحومه نیز گفتند که این تماس برای ما قوت قلب بود. همچنین در دولت و مجلس این موضوع پیگیری شد و پزشکی قانونی هم آن را پیگیری کرد. در این موضوع آنچه که وظیفه مدیریتی ما در دولت است این است که آن را پیگیری کنیم و من هم به عنوان یک مسئول قصدم در این قضیه شفافیت و اجرای عدالت است و منتظر هستیم که نظر قطعی از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.

رئیس جمهوری یادآور شد: برخی نهادها در زمینه علت فوت گزارش‌هایی داده‌اند اما گزارش نهایی از سوی پزشکی قانونی هنوز اعلام نشده است و حتماً در این زمینه قوه قضاییه باید نظر حقوقی بدهد اما ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

رئیسی اظهار کرد: وقتی نسبت به روش اجرای قانون، پیشنهادات و انتقاداتی مطرح است نظرم این است که ما نسبت به روش اجرای قانون یا نحوه اجرای یک تصمیم، نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌های مختلف، چه موافق و چه مخالف را بشنویم که هیچگونه اشکالی هم ندارد و نباید از آن وحشت داشت. توجه مسئولان مربوطه به این دیدگاه‌ها و نیز توجه‌شان برای اصلاح امور مثبت باشد. البته این روشی که برای اجرای قانون وجود دارد برای یکی دوسال اخیر نیست و ۱۵ سال است که همین روش اجرا می‌شود اما چه اشکال دارد که اگر در این رابطه و برای اجرای قانون نظرات و دیدگاه‌های اصلاحی وجود دارد، استفاده شود؟

رئیس‌جمهور اظهار کرد:  مقام معظم رهبری زمانی درباره کرسی‌های آزاداندیشی سخن گفتند. چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو و نقد و اعتراض نسبت به یک تصمیم، مراکزی را قرار دهیم که در این مراکز، نقد و گفت‌وگو و اعتراض مطرح شود. من معتقدم شنیدن برخی نقدها و سخنان و حتی اگر اعتراضاتی به تصمیمات وجود داشته باشد به ارتقای کار کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود. اعتراض، نقد و سخن مخالفی اگر وجود دارد که هیچ اشکالی ندارد، باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح امور کمک می‌کند اما اغتشاش و بهم ریختن امنیت کشور و تعدی به مال و جان مردم به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا قابل قبول نیست. کسانی که مدافع امنیت کشور هستند از نیروی انتظامی، بسیج و سپاه، شیرین‌ترین سرمایه که جانشان باشد کف دست گذاشه‌اند تا از جان و مال و امنیت مردم دفاع کنند. ما اینها را جدا از مردم نمی‌دانیم بلکه آنان را حافظ جان و مال مردم می‌دانیم.

وی با بیان اینکه خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است، افزود: به هیچ عنوان نمی‌شود به جان و مال مردم اجازه تعدی داد که افرادی با اغتشاش امنیت جامعه را مختل کنند و هیچ کدام از آحاد ملت چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی یادآور شد: امروز کشوری که خود کودکان بومی آن کشور را زنده به گور کرده، مدافع حقوق بشر شده و افرادی را دعوت می‌کند که به خیابان بیایند و ایجاد اغتشاش کنند. کشوری که خودش در ۲۸ هفته ۸۱ زن به دست پلیس آن کشته شده‌اند و نه رئیس جمهوری که حتی یک کارشناس هم در یک خانه نمی‌رود بپرسد آیا حقوق این زن ضایع شده و چرا جانش را از دست داده است؟ آمریکایی که هرساله از سال ۲۰۱۵ بیش از هزار نفر به دست پلیسش کشته می‌شود، حالا شده است مدعی حقوق بشر و مردم را دعوت می‌کند و می‌خواهد عده‌ای افراد فریب‌خورده را در اینجا تحریک کند تا امنیت مردم به خطر بیفتد.

وی یادآور شد: رسانه‌های آنان رسماً ایجاد ناامنی و ساخت مواد منفجره را تعلیم می‌دهند. کجای دنیا این را می‌پذیرد؟ آنچه که امروز مهم است این است که دشمنان چهل‌ساله جمهوری اسلامی که از ابتدا می‌گفتند تا شش ماه دیگر ولی ۸۰ یا ۹۰ شش‌ماهه گذشت و جمهوری اسلامی همچنان هست و ببینید دشمنان آن کجا هستند؟ر

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ما تحریم و آشوب‌ را دو روی یک سکه می‌دانیم، گفت: کسی آشوب در کشور را نمی‌پذیرد. اغتشاش خط قرمز ماست اما حقیقتا مردم، ضدانقلاب و معاندان را که می‌خواستند در کشور بلوا درست کنند ناکام گذاشتند. مثل فتنه‌هایی که قبلاً هم با بهانه‌هایی همچون انتخابات می‌خواستند راه بیندازند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مسئله اغتشاش از طرف هیچ‌کس و با هیچ سلیقه‌ای پذیرفتنی نیست، گفت: مسئله مرحومه امینی همه ما را متأثر کرد و همه ما با هر سلیقه سیاسی و با هر گویشی بر پیگیری شفاف و عادلانه درباره آن تاکید دارند. همه مردم متفقند که هرگونه اغتشاش و آشوب، به امنیت همه آسیب می‌زند و به تهدید جان و مال مردم می‌انجامد. همه معتقدند که امروز دشمنان جمهوری اسلامی می‌خواهند بر این موج سوار شوند و ناامنی در کشور درست کنند. همه هم بر این معتقدند که هم گفت‌وگو، هم نقد و هم اعتراض در هر موردی ممکن است وجود داشته باشد و این موضوعی است که به سلامت و بهبود امور کمک می‌کند.

وی افزود: امروز دشمن دنبال این است که کشور ما دچار توقف شود و ما به دنبال رونق تولید در کشور هستیم. امروز همه بدانند که آنچه دشمن را ناامید می‌کند بانشاط بودن و در حوزه کاری مشارکت کردن است. این معنایش بی‌توجهی به مسائل نیست و حساس بودن روی برخی مسائل اصلأ ناپسند نیست و شنیدن سخنی که حتی مخالف باشد و نقد و اعتراض باشد اشکالی ندارد و باید آستانه تحمل را بالا برد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جامعه ما فهیم است و نسبت به مسائل حساس است که در جهت پیشرفت و تعالی کشور است و دشمن را هم ناامید می‌کند، تاکید کرد: خواست ملت این است که کسانی که در این اغتشاش ناامنی ایجاد کردند و به جان و مال مردم صدمه زدند باید به عدالت سپرده شوند. البته کسانی که تحت تأثیر قرار گرفتند و بی‌اطلاع بودند بحث دیگری دارند اما کسانی که در اغتشاشات سهیم بودند باید به صورت قاطع با آنان برخورد شود که خواست مردم است.

رئیس جمهور همچمنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تغییر نحوه اجرا قانون نیز گفت: در هر موضوعی بحث نسبت به تصمیمات یا عدم تصمیم‌گیری و ارائه نظرات مخالف و موافق کاملاً امکان‌پذیر است. مسئولان هم باید آستانه تحمل خود را برای شنیدن سخن مخالف بالا ببرند. هرگونه گفت‌وگو در این رابطه برای اصلاح روش‌ها هیچ اشکالی ندارد و مسئولان بهترین روش را باید برای اجرای قانون انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه آنچه قابل تغییر نیست ارزش‌ها است نه روشها، تصریح کرد: اما بیان کردن نظر غیر از اغتشاش است. ما باید باز گذاشتن فضا برای نقد و گفت‌وگو و اعتراض را داشته باشیم اما حتماً باید از اغتشاش پرهیز کنیم و گرنه اعتراض در جامعه هیچ اشکالی ندارد و حتی به بهبود امور هم می‌تواند در مواردی منجر شود.

وی یادآور شد: دشمن می‌خواهد فوتبالیست را مقابل فوتبالیست، دانشجو را مقابل دانشجو قرار دهد و انسجام ما را هدف قرار دهد. نباید اجازه داد که این امر رخ دهد که هنرمند در برابر هنرمند، رسانه در برابر رسانه و طلبه در برابر دانشجو قرار گیرد. ما باید به هوش باشیم و از مردم هم تشکر می‌کنیم که در اجتماعات عظیم میلیونی در تهران و شهرستانها حاضر شدند. برخی از کشته‌سازی‌هایی که دشمن انجام می‌دهد هم در راستای همین برهم زدن اتحاد و انسجام ملت است.


نوشته شده در   پنجشنبه 7 مهر 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode