ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 مهر 1401     |     کد : 199436

توصیه به صدقه و قرائت زیارت در روز ۲۸ صفر

۲۸ ماه صفر برای امت اسلامی، روز اندوه سنگین رحلت حضرت رسول(ص) و توطئه، جفا و خیانت منتهی به شهادت امام حسن مجتبی(ع) است.

 ۲۸ ماه صفر برای امت اسلامی، روز اندوه سنگین رحلت حضرت رسول(ص) و توطئه، جفا و خیانت منتهی به شهادت امام حسن مجتبی(ع) است. در کنار اعمال مشترک ماه صفر، پرداخت صدقه و زیارت حضرت محمد و امام حسن(ع) در این روز توصیه شده است.

سخت‌ترین روز ماه صفر را با صدقه و زیارت حضرت رسول(ص) متبرک کنیم+ اعمال

به گزارش ایکنا، فردا بیست و هشتمین روز از ماه صفر، مصادف با سالروز رحلت پیامبر مهربانی‌هاست. انسانی آزاده که برای هدایت مردم به مکارم اخلاقی چنان مشتاق بود که وقتی می‌دیدند برخی از مردم هدایت نمی‌شوند، اندوهی عمیق قلب ایشان را فرا می‌گرفت. این اندوه چنان شدید بود که خداوند تبارک و تعالی نگران حال پیامبرش شد و خطاب به ایشان در آیه سوم سوره شعراء فرمود: لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛ (ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند هلاک سازی!».(سوره شعراء آیه۳).

پیامبری که به مردم خوشبین و برای هدایت آنها با زبانی نرم و لیّن در تلاش بود. گفته‌اند در محشر قیامت، وقتی انسان‌ها از قبرها برمی‌خیزند چنان واقعه‌ بزرگ و سختی را تجربه می‌کنند که هر کس تنها و تنها به حال خود می‌اندیشد و در این میان تنها پیامبر است که با اضطراب و نگرانی از احوال امتش برمی‌خیزد و برای بخشیده شدن پیروانش واسطه‌گری می‌کند.

۲۸ ماه صفر مصادف با شهادت امام حسن مجتبی(ع)، است. امامی کریم که در سخت‌ترین دوران پس از رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام علی(ع) و اوج جولان منافقان و توطعه‌گران عهده‌دار آرام کردن جامعه اسلامی و هدایت آن شد و سختی بار نفاق آنها که از اسلام تنها نامی شنیده و به دنبال نانی برای خود بودند را با جانبازی و شهادت داد.

برای این روز اندوهبار برای امت اسلامی، اعمال مستحبی توصیه شده است از جمله:
صدقه دادن

صدقه دادن در ماه صفر به ویژه در روز‌های پایانی این ماه که وفات پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در ادامه سالروز شهادت امام رضا(ع) در آن واقع شده است بسیار سفارش شده است.
خواندن ۱۰ مرتبه دعای یا شَدِیدَ الْقُوَى

خواندن دعای یا شَدِیدَ الْقُوَى در تمام روزهای ماه صفر از توصیه‌های اکید است. در این دعا می‌خوانیم: یا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِین‏‌؛ ای سخت نیرو، و‌ ای سختگیر!‌ای عزیز،‌ای عزیز،‌ای عزیز! خوارند از بزرگی‏ ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را،‌ ای احسان بخش!‌ ای نیکوکار!‌ ای نعمت بخش!‌ ای عطا دِه!‌ ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غم و همچنین نجات دهیم مؤمنان را و صلوات خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‏ اش!
روزه گرفتن

بر روزه گرفتن در روز‌های ابتدایی، میانی و پایانی هر ماه تأکید بسیاری شده؛ بر همین اساس، روزه در ۲۸ ماه صفر نیز که از روز‌های پایانی این است، ارزشمند است.
غسل کردن

از آنجا که یکی از اعمال ۲۸ صفر، خواندن زیارت حضرت رسول(ص) است، مستحب است که قبل از خواندن زیارت حتی از راه دور، غسل انجام شود.
زیارت حضرت رسول(ص) از دور یا نزدیک

زیارت حضرت رسول(ص) در این روز اگر از نزدیک امکان‌پذیر باشد، ثواب زیادی دارد اما زیارت آن حضرت از راه دور نیز امکان‌پذیر است. شیخ مفید و سید بن طاووس گفته‌‏اند که چون در غیر مدینه بخواهى حضرت رسول(ص) را زیارت کنى، غسل کن و شبیه به قبر در پیش روى خود بساز و اسم مبارک آن حضرت را بر آن بنویس و بایست و دل خود را متوجه آن حضرت گردان و زیارت ایشان را بخوان. همچنین به دلیل اینکه رحلت حضرت رسول(ص) بزرگ‌ترین مصیبت در جهان اسلام است، در این روز بر تعطیل شدن بازار‌ها و دوری از انجام هر گونه فعالیت کاری سفارش بسیاری شده است.
زیارت امام حسن مجتبی(ع) از راه دور

زیارت امام حسن مجتبی(ع) در روز شهادت آن حضرت نیز از اعمال مستحبی ۲۸ صفر است. در این زیارت آمده است: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْن َرَسُول ِرَبِ ّالْعالَمینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْن َفاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَة َاللّهِ. اَلسَّلام ُعَلَیْکَ یا اَمینَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یان ُورَ اللّهِ. السَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللّهِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِىُّ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمینُ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِیُ ّالنَّقِىُّ. السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ابا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ.


نوشته شده در   شنبه 2 مهر 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode