ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 شهريور 1401     |     کد : 199388

پرواز با پای دل در پیاده‌روی اربعین

دلدادگی به اباعبدالله الحسین(ع) عشقی است که در قلب مسلمانان و آزادگان ریشه دوانده است...

دلدادگی به اباعبدالله الحسین(ع) عشقی است که در قلب مسلمانان و آزادگان ریشه دوانده است، به طوری که هر سال اقیانوس بی‌کران عاشقانش از کشورهای مختلف جهان با حضور در پیاده روی اربعین به زیارت سرور و سالار شهیدان می‌شتابند.

به گزارش نصر، شرکت زایران اربعین از کشورهای مختلف به خصوص ایران، تبلوری از عظمت شیعه و اتحاد جهان اسلام زیر پرچم عدالت گستر اباعبدالله حسین(ع) است که سال به سال به شدت جوشش و علاقمندی دلدادگان آن افزوده می شود.
این جوشش، خروش و دلدادگی به قدری عظیم است که شاید کنگره اربعین را باشکوهتر از کنگره حج می نمایاند جمعیت میلیونی مسلمانان حتی برخی غیرمسلمانان برای ادای احترام به امام حسین(ع) صحنه های باشکوهی را می آفریند که دلیل جوشش بیشتر برای سال های دیگر می شود.
اخلاص، ایمان، علاقه و عشق به شهدای کربلا هر مشکل و سختی را برای راهپیمایی زایران حسینی آسان کرده است زیرا کبوتر دل آنها را در مسیر راهپیمایی معنوی اربعین به اوج پرواز در می آورد و در این مسیر عراقی ها نیز برای راهپیمایی کنندگان اربعین سنگ تمام می گذارند.
استقبال عراقی ها در شهرها و روستاهای مسیر زایران اربعین مشتاقانه، خالصانه و عاشقانه بوده طوری که تمام امکانات و توان خود را بدون هیچ توقعی در راه خدمت به زایران اباعبدالله حسین(ع) تقدیم می کنند.  
غذا، آب، امکانات استراحتگاهی، حتی پانسمان پاهای تاول زده، شستن پاهای زایران، ماساژ پا، واکس کفش زایران از جمله خدماتی است که مردم عراق در مسیر راهپیمایی زایران اربعین علاوه بر خدمات موکب های ایرانی به آنان ارایه می دهند.
برای راهپیمایی کنندگان گرما، تاول پاها، طولانی بودن مسیر، تشنگی و خستگی بی اثر شده و حتی سالخوردگان با نام حسین (ع) انرژی جوانی گرفته و در بین بهت همگان مسیر راهپیمایی اربعین را با ذکر اباعبدالله می پیمایند و مسیر را برای خودشان هموار می کنند.
کودکان روی دوش پدران، نوزادان روی سینه مادران، جوانان با گام های استوار، سالخوردگان با اکسیر جوانی روایتی از عشق را خلق کرده اند که هیچ راوی، توانایی شرح و روایت آن را ندارند.
برآوردها نشان می دهد امسال نزدیک ۳۰۰ هزار نفر فقط از آذربایجان شرقی به زیارت اربعین حسینی مشرف شدند که نسبت به پارسال از افرایش ۵۰درصدی برخوردار است، ۴۶ موکب و حدود چهار هزار و ۶۰۰ خادم حسینی نیز از شهرهای مختلف این استان به زایران اربعین حسینی در عراق با دل و جان خدمات ارایه می دهند.

زایر جمهوری آذربایجان: پیاده روی اربعین فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگی بین مسلمانان جهان است
زایر اربعین حسینی از جمهوری آذربایجان به خبرنگار ایرنا گفت: امسال به دلیل اینکه مسیر زمینی از طرف جمهوری آذربایجان -ایران به سمت عراق بسته بوده نتوانستیم از طریق مرز زمینی به عراق سفر کنیم بر این اساس از مسیر هوایی به بغداد و از آنجا به نجف سفر کردیم.
الوین که از بیان نام کامل خود به خاطر احتمال فشار برخانواده و خودش اجتناب می کرد، اظهار کرد: پس از رسیدن به نجف و زیارت حرم و بارگاه روحانی حضرت علی علیه السلام به صورت پیاده از نجف به سمت کربلا حرکت می کنیم.
وی افزود: تعداد اندکی که از جمهوری آذربایجان توانستند پا در مسیر اربعین بگذارند تنها به خاطر عشق و علاقه به امام حسین (ع) بوده است.
الوین ادامه داد: خود و خانواده ام در حسرت سفر به کربلا بودیم تا بتوانیم از نزدیک عرض ارادت داشته باشیم حال چه بهتر که تحقق این آرزو در اربعین حسینی محقق شد.
وی همچنین پیاده روی اربعین را فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگی بین مسلمانان جهان دانست و گفت: ما نیز به عنوان مسلمان تبادل فرهنگی خوبی در این راهپیمایی با برادران ایرانی انجام دادیم و از خدمات برادران عراقی هم که نهایت محبت و میهمان نوازی را دارند تشکر می کنیم.
 

زایر نیجریه ای: خوشحالم که با برادران ایرانی، عراقی و برادران شیعه و همین طور برادران اهل سنت راهپیمایی اربعین را انجام می دهیم
 زایر نیجریه ای نیز در خصوص حال و هوای راهپیمایی اربعین به خبرنگار ایرنا گفت: سفر اربعین از آرزوهای بلندم بود طوری که این سفر پر بار برای خودم و خانواده ام حسرت بوده که اکنون به بار نشسته است.
محمد ظهیرالدین اظهار کرد: چه خوب که در اربعین این توفیق قسمت شده تا از برکات معنوی آن بهره مند شویم، اعتقاد داریم پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و پیروی از فرمایشات آنان و زیارت حرم های مطهر ائمه خیر دنیا و آخرت را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: من و دوستانم از کشور نیجریه از راه دوری به کربلا آمده ایم تا عرض ارادت خالصانه به امام حسین علیه السلام، حضرت عباس علیه السلام و امام علی علیه السلام داشته باشیم اکنون نیز در مسیر کربلا هستیم و برای رسیدن به وصال لحظه شماری می کنیم.
ظهیرالدین در حالی که تصویری از شیخ زکزاکی رهبر شیعیان کشور نیجریه را با خود حمل می کرد، گفت: به ایرانیان نیز ارادت خاصی داریم و اکنون خوشحالم که با برادران ایرانی و عراقی و سایر برادران شیعه کشورهای دیگر و همین طور برادران اهل سنت راهپیمایی اربعین را انجام می دهیم و این ذخیره آخرتمان خواهد بود.
زایر تبریزی که امروز از زیارت اربعین بازگشته به خبرنگار ایرنا گفت: عواملی که مسلمانان و هر آزاده ای را به راهپیمایی اربعین می کشاند حقانیت و مظلومیت حسین(ع) است و این به یک عشق ابدی و دلدادگی به شاه کربلا تبدیل شده است.
محمد صغیری ادامه داد: تا قیام قیامت این عشق به حسین جاری خواهد بود و نسل به نسل و سینه به سینه به فرزندان منتقل خواهد شد تا صاحب زمان و منجی عالم فرا برسد.
وی که با دو فرزند، همسر، پدر و مادرش راهی این سفر روحانی و معنوی شده بود، ادامه داد: عشق به امام حسین(ع) سیرابی ندارد و هر چه قدر در بطن حادثه کربلا فرو می روی بیشتر تشنه زیارت و عرض ارادت به اباعبدالله حسین می شوی.
صغیری همچنین از میهمان نوازی عراقی ها و همین طور از خدمات موکب های ایرانی در طول مسیر راهپیمایی اربعین تشکر کرد.
 

چهار هزار و ۶۰۰ خادم حسینی از آذربایجان شرقی در مرزهای تمرچین، مهران و شلمچه مستقر شدند
دبیر ستاد اربعین آذربایجان شرقی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موکب های آذربایجان شرقی با چهار هزار و ۶۰۰ خادم حسینی در مرزهای تمرچین، مهران و شلمچه و داخل خاک عراق مسقر هستند و به زایران اربعین خدمات ارایه می دهند.
جعفر رزمی گفت: ۴۶ موکب آذربایجان شرقی به زایران حسینی خدمات اسکان، غذا(صبحانه، ناهار و شام)، چای، نان، شربت، خدمات پزشکی، استحمام، تامین سرویس بهداشتی ارایه می دهند و این موکب های ایرانی در مرزها تا پایان ماه صفر و در داخل خاک عراق تا سه روز پس از اربعین برپا خواهند بود.
وی یادآور شد: یکصد هزار زایر آذربایجان شرقی از طریق سایت سماح برای زیارت اربعین ثبت نام کرده بودند که بر اساس برآوردها و مشاهدات میدانی پیش بینی می شود نزدیک سه برابر این تعداد در راهپیمایی اربعین شرکت دارند که حداقل ۵۰درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

مردم عراق تمام زندگی و امکانات خود را در اختیار زایران ایرانی قرار داده اند
رزمی با بیان اینکه استقبال عراقی ها از زایران اربعین به خصوص زایران ایرانی بسیار صمیمانه و مشتاقانه بوده است، گفت: مردم عراق استقبال از زایران را به حد اعلای خود رسانده اند طوری که زندگی و امکانات خود را در اختیار زایران ایرانی قرار داده و نهایت میهمان نوازی را دارند.
وی خاطر نشان کرد: در کنگره حج زایران باید پول مضاعفی را جهت اسکان در هتل ها بدهند و از قبل رزرو صورت گرفته باشد اما در کنگره اربعین مردم عراق به طور رایگان تمام امکانات زندگی خود را با صدق دل در اختیار زایران ایرانی و زایران سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی قرار می دهند.
وی ادامه داد: تنها مشکل موجود حمل و نقل و ایاب و ذهاب زایران اربعین در خاک عراق است که به خصوص در مورد قیمت جابه جایی استاندارد یا توافقی وجود نداشته و به رغم کمبود وسایط حمل و نقل قیمت ها نیز ثابت نیستند.
رزمی همچنین توصیه کرد: زایران اربعین بازگشت خود را به روز آخر نگذارند چون راهپیمایی اربعین به تدریج انجام شده و خیل جمعیت جمع شده طبیعی است که به یکباره بازگشت این جمعیت مشکل ساز می شود.
وی همچنین ادامه داد: مردم آذربایجان شرقی نیز مسافرت های غیرضرور خود را به بعد از روز یکشنبه موکول کنند چون بیشتر ظرفیت ناوگان حمل ونقل استان ها سرگرم بازگرداندن زایران اربعین حسینی به شهرهای خودشان خواهند بود.

جهت تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی با مسوولان گمرکی مرزهای مهران، تمرچین و خسروی هماهنگی های لازم انجام شده است
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیر کل گمرک تبریز نیز در این ارتباط به خبرنگار گفت: در گمرک تبریز تشریفات رویه های گمرکی صادرات قطعی اقلام مصرفی و غیرمصرفی مورد نیاز موکب ها از جمله ملزومات پذیرایی و اسکان ۴۶ موکب خدمت رسان و خروج موقت ۱۲۳ خودروحامل بار سبک و سنگین، کامیون و خودروهای ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شد تا زائران اربعین حسینی کمبودی نداشته باشند.
لیلی اورنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حتی جهت تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی با مسوولان گمرکی مرزهای مهران، تمرچین و خسروی هماهنگی های لازم انجام شده است.
وی همچنین یادآور شد: با هدف تسریع و تسهیل در امور موکب های اعزامی از استان، جلسات متعدد هماهنگی بین حوزه نظارت گمرکات استان و مسئولین ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین نشست توجیهی آموزشی برای مسئولین مواکب استان در گمرک تبریز برگزار شد.
اورنگی گفت: اعزام ارزیاب جهت ارزیابی در محل شهرستان های میانه و بناب به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیل از دیگر برنامه های تسهیلگری گمرک در این ایام بود.

پیمان پاکزاد
 خبرگزاری ایرنا


نوشته شده در   جمعه 25 شهريور 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode