ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 شهريور 1401     |     کد : 199377

در واکنش به بیانیه اخیر ۳ کشور اروپایی علیه ایران

فلاحت‌پیشه: اروپایی‌ها مجری سیاست آمریکا بوده و هستند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: سه کشور اروپایی و کلیت اتحادیه اروپا مجری سیاست آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای و برجام بوده و هستند و الان هم به شکلی عریان با سیاست آمریکا همراهی می‌کنند.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: سه کشور اروپایی و کلیت اتحادیه اروپا مجری سیاست آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای و برجام بوده و هستند و الان هم به شکلی عریان با سیاست آمریکا همراهی می‌کنند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانیه روز شنبه تروئیکای اروپا که در آن ایران را متهم کرده که برجام را به خطر انداخته است اظهار کرد: اروپایی‌ها از ابتدا طرف تاثیرگذاری در مذاکرات نبودند و نقش میانجی داشتند. طرف‌های اروپایی اعم از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی یا حتی روسیه و چین ایران را به مذاکرات وارد کردند چون با آمریکا مستقیم وارد مذاکرات نمی‌شد. اما این کشورها همواره همسو و همراه با آمریکا بوده‌اند و از سیاست‌های آمریکا در مذاکرات پیروی می‌کردند.

وی گفت: از زمان جنگ اوکراین عملا فشار زیادی به کشورهای اروپایی از زاویه بحران انرژی وارد شده است که این فشار بی‌سابقه بوده است. به دلیل همین بحران و فشار ناشی از جنگ اوکراین بود که در مذاکرات هسته‌ای کمی جدی‌تر شدند اما اینها همان کشورهایی هستند که نتوانستند آب باریکه اینستکس را راه‌اندازی کنند.

این نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: اروپایی‌ها هیچ وقت نمی‌توانند به آمریکا فشار وارد کنند که توافق را بپذیرد از این رو فشار را همیشه بر ایران وارد می‌کنند. آنها مجری سیاست آمریکا بوده و هستند و سعی دارند سیاست فشار عریان آمریکا به ایران را اجرا کنند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اینکه مذاکرات تا بعد از آبان ماه به خاطر انتخابات کنگره آمریکا و پارلمان اسراییل به تعویق افتاده است، گفت: به نظر می‌آید احیای برجام حداقل به طور موقت از دستور کار ایران و آمریکا خارج شده است. طنز تلخ این است که مخالفان برجام در ایران و آمریکا و اسراییل خواستار این تاخیر هستند،‌ اما تاخیر هر چه بیشتر به معنای دور شدن از توافق است.

وی با بیان این‌که بیانیه سه کشور اروپایی‌ بیشتر دغدغه آمریکا را در برمی‌گیرد، گفت: طرف اروپایی بیشتر منتقل‌کننده سیاست آمریکا در مذاکرات برجام بوده است و اساسا سیاست شان تقابل با آمریکا نیست و مقابله عملی هم نمی‌کنند. طبیعی است آنها ایران را مقصر جلوه دهند چرا که منافعشان با آمریکا گره خورده است و اساسا سیاست آمریکا را هم در این روند پیش می‌برند.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: اروپا در عمل هیچ کاری برای حفظ برجام نتوانسته انجام دهد و الان هم در بحران انرژی که با آن رو به روست، به ساز و کارهای انرژی آمریکا نیازمند است. سهم رو به کاهش صادرات انرژی ایران در بازار در اندازه‌ای نیست که بتواند مشکل اروپا را حل کند اما اروپا به ساز و کارهایی که در این چارچوب با لغو تحریم‌ها علیه ایران فراهم می‌شود، نیاز دارد.


نوشته شده در   سه شنبه 22 شهريور 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode