ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 شهريور 1401     |     کد : 199363

عروج از محراب؛

شهید مدنی، خورشید فروزان آسمان علم و عمل

امروز بیستم شهریورماه سالروز شهادت اسوه تقوا، پرهیزگاری و ولایتمداری، آیت الله سید اسدالله مدنی آذرشهری در محراب نماز جمعه تبریز است.

 امروز بیستم شهریورماه سالروز شهادت اسوه تقوا، پرهیزگاری و ولایتمداری، آیت الله سید اسدالله مدنی آذرشهری در محراب نماز جمعه تبریز است.

شهید مدنی، دومین شهید محرابشهادت همان دُرّ گرانبهایی‌ است که خونبهایش را خدا مقرر کرده تا نصیب بندگان خاص و مخلص شود و چه والا شهادتی است، شهادت در محراب که عالمی ربانی به نافله ایستاده و در میان عبادتی ملکوتی به دیدار حق می‌شتابد. امروز سالروز شهادت عالمی است که دنیای علم و عمل را به هم آمیخت و دور از هیاهوها به میدان و میانه‌ مردم آمد؛ آن عالم ربانی که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از شهادتش هنوز هم نامش در افق نامداران می‌درخشد و نسل جوان از برکاتش بهره می‌گیرند.

چهل و یک سال پیش در چنین روزی آیت الله مدنی، نماینده امام خمینی در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز توسط منافقان کوردل ترور شد تا افتخار عنوان دومین شهید محراب انقلاب را به خود اختصاص دهد.

این‌چنین بود که آیت‌الله سید اسدالله مدنی که پس از شهادت نخستین امام جمعه تبریز، آیت‌الله قاضی طباطبایی به عنوان نماینده امام و امام جمعه تبریز منصوب شده بود، با شهادت جانسوز خود «دومین شهید محراب» لقب گرفت.

شهید مدنی از همان عنفوان جوانی به دنبال کسب اخلاق و معنویت بود و ساده‌زیستی نیز جزوی از ویژگی‌های بارز ایشان بود، به گونه‌ای که تا زمان شهادت با مردم و درمیان مردم و همانند مردم زندگی کرد؛ آن شهید والامقام، همواره کارهایشان را با اخلاص عجین می‌کرد و در امورات نیز هیچ چیز و هیچکس جز خداوند متعال، توجهش را جلب نمی‌کرد.

به یقین که اخلاق و کردار آن عالم ربانی در تمامی عرصه‌های زندگی‌اش، آیینه تمام نمای اخلاق اسلامی بود؛ شهیدمدنی در ولایت‌پذیری نیز مطیع امر امام راحل(ره) بود و در تبیین مقام علمی و سیاسی امام می‌کوشید؛ وی در تدوین قانون اساسی نیز در کنار بزرگانی چون آیت الله بهشتی، آیت الله دستغیب، آیت الله صدوقی و سایر بزرگان تلاش کرد.

حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به جایگاه والای علمی و عرفانی آیت‌الله مدنی، اظهار کرد: شهید مدنی در تمامی عرصه‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور موثری داشت و در دوران جنگ نیز با لباس رزم به میان رزمندگان اسلام می‌رفت و روحیه‌ مضاعفی در جبهه‌ها ایجاد می‌کرد؛ ایشان در سنگر امامت جمعه نیز علم و عمل را توام کرده و در راستای رسیدگی به امور ضعفا و مستمندان، همواره تلاش می‌کرد.

وی اخلاص در عمل را نیز از دیگر ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی عنوان کرد و گفت: همین اخلاق و اعمال مبارک بود که از ایشان «شهیدمدنی» ساخت تا نسل امروزی هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، از خیر و برکت وجودی‌ آن عالم ربانی بهره‌مند شود.

اسکندری، با تاکید بر اینکه شهید مدنی با قصد قربت در تمامی کارها قدم برمی‌داشت، افزود: زحمات ارزشمند شهید در راستای حل معضلات و مشکلات اجتماعی نیز قابل تقدیر بوده و ایشان در هر نقطه و شهری که بودند منشا خیر و برکات بسیاری شدند که آثار آن هنوز هم پابرجاست.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه شهید مدنی علم و عمل را با هم عجین کرده بود و امروز مشی ایشان مانند چراغی فروزان می‌درخشد، ادامه داد: در راستای بزرگداشت مقام شامخ شهید مدنی و تبیین اندیشه‌های تابناک ایشان، ۴۱ سال است که همزمان با سالروز شهادتشان، مجلس بزرگداشتی در تبریز با همت هیات امنای مسجد شهید مدنی و همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و دستگاه‌های مرتبط، با نظارت نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال نیز ویژه برنامه‌ای با هدف غنابخشی به این برنامه تدارک دیده‌ایم تا اهداف، دیدگاه و اخلاص شهید مدنی را به عموم مردم و به ویژه نسل جوان و دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها معرفی کنیم تا با مشی گهربار این شهید بزرگوار آشنا شوند.

برگزاری مراسم گرامیداشت شهیدمدنی در تبریز

وی با بیان اینکه مجلس بزرگداشت شهید مدنی همزمان با سالروز شهادت ایشان، روز یکشنبه ۲۰ شهریورماه در مسجد آیت الله شهید مدنی تبریز برگزار می‌شود، گفت: این مراسم از ساعت۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برگزار شده و آیت الله خاتمی، امام جمعه زنجان در این مجلس سخنرانی کرده و ابعاد مختلف شخصیتی شهید مدنی تبیین خواهد شد.

اسکندری، با بیان اینکه اخلاص در عمل باعث شد تا شهیدمدنی به آرزوی قلبی خود که شهادت در راه خدا بود، برسد، گفت: آن شهید بزرگوار همواره می‌گفت که دعایم کنید در راه خدا به شهادت برسم که همین‌گونه نیز شد و در محراب نماز جمعه، جامه شهادت را بر تن کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهید مدنی در اوج درگیری‌های ضد انقلاب و منافقین، با هدایت‌های پدرانه خود ملت همیشه در صحنه آذربایجان‌شرقی را راهنمایی می‌کرد.

اسکندری، با بیان اینکه علما برای مردم همانند خورشیدی میان آسمان هستند که برکت وجودشان همواره جاری می‌شود، افزود: وظیفه داریم راه و رسم شهدا را پیروی کرده و نسل جوان را با مشی ربانی‌ و آثار و اهداف علمای بزرگوار اسلام آشنا کنیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، در خاتمه به آثار و برکات شهید مدنی بعد از شهادت نیز اشاره کرد و گفت: امروز مسجد آیت الله شهید مدنی تبریز محفل جوانان بوده و نسل جوان را مسجد محور کرده است؛ همچنین کانون فرهنگی تبلیغی شهید مدنی در تهران و مجموعه‌هایی در همدان نیز اقدامات موثری در راستای جذب جوانان انجام می‌دهد و ما نیز وظیفه داریم تا آثار و اهداف ایشان را در جامعه تبیین کنیم.

شهید مدنی یک انقلابی تمام عیار بود

حجت‌الاسلام سیدجلال موسوی شربیانی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: شهید مدنی یکی از شخصیت‌های بارز انقلابی بود که از آغازین روزهای نهضت امام خمینی(ره)، حرکات انقلابی خود را شروع کرده و در تمامی عرصه‌ها حضور موثر و فعال داشت.

وی با بیان اینکه شهید مدنی از لحاظ علمی دارای درجه اجتهاد بود، اضافه کرد: این عالم ربانی از شاگردان مبرز شخصیت‌های بزرگ حوزی بود که منشاء خیر و برکت بسیاری شد.

شربیانی، با تاکید بر اینکه شهید مدنی به شدت انقلابی بوده و با عزمی راسخ‌ در مسیر آرمان‌ها و اهداف خود حرکت می‌کرد، افزود: آن شهید بزرگوار در مقابل کجی‌ها و ناراستی‌ها از هیچ قدرتی هراس نداشته و با جدیت و استحکام در برابر رژیم طاغوت ایستادگی کرد و هرچند در این مسیر، متحمل سختی‌های فراوان شده و دستگیر، زندانی و تبعید شد، اما هیچگاه از آرمان‌های انقلابی خود عقب‌نشینی نکرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه شهید مدنی با شهید نواب صفوی و فداییان اسلام نیز همکاری داشته و خود را فدایی اسلام می‌دانست و در این مسیر، هیچ مصلحتی را برنمی‌تافت، افزود: شهید مدنی یک انقلابی تمام عیار بود و زمانی که مقرر بود تانک‌های رژیم پهلوی به همدان هجوم آورده و حرکت‌های انقلابی را سرکوب کند، ایشان کفن‌پوشان در جلوی تظاهرکنندگان به پیش رفته و در مقابل تانک‌ها ایستاده و آنان را به عقب راندند.

وی با تاکید بر اینکه شهید مدنی بعد از پیروزی انقلاب نیز در کنار امام راحل، رهبری و بزرگان انقلاب قرار گرفت و اقدامات موثری انجام داد، افزود: این شهید بزرگوار همواره در جهت محرومیت زدایی گام برداشته و در مبارزه با بهاییت و بابیت و انحرافات آن دوران با عزمی راسخ ایستادگی کرد؛ در جهت خدمت رسانی به مردم محروم و فقرای منطقه تلاش و فعالیت‌های بسیاری چون ساخت مدرسه، راه و... انجام داده و دور از هیاهو و تبلیغ، هرکجا نیاز بود آستین بالا میزد و پیش می‌رفت.

وی با بیان اینکه شهید مدنی تواما در جهت محرومیت زدایی فکری و فرهنگی و محرومیت زدایی و فقر تلاش‌های بسیاری انجام داد، اضافه کرد: شهید مدنی از لحاظ عرفانی نیز به درجات بسیار بالایی رسیده بود و طبق آرزوی قلبی خود، در راه خدا و در محراب نماز جمعه به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

بخش از پیام امام خمینی(ره)

در بخشی از پیام امام خمینی(ره) به دنبال شهادت شهید مدنی نیز آمده است: «شهید مدنی با شهادت مظلومانه خود ضد انقلاب و منافقین ضد اسلام را بکلی منزوی کرد. این چهره نورانی اسلامی، عمری را در تهذیب نفس و خدمت به اسلام و تربیت مسلمانان و مجاهده در راه حق علیه باطل گذراند و از چهره های کم نظیری بود که به حد وافر از علم و عمل و تقوا و تعهد و زهد و خودسازی برخوردار بود. به شهادت رساندن چنین شخصیتی به تمام معنی اسلامی، همراه با تنی چند از فرزندان اسلام و یاران با وفای انقلاب اسلامی در میعادگاه نماز جمعه و در حضور جماعت مسلمین، جز عناد با اسلام و کمر بستن به محو آثار شریعت و تعطیل جمعه و نماز مسلمین توجیهی ندارد.»

گزارش از مهری هاشم زاده- خبرنگار ایکنا شعبه آذربایجان شرقی


نوشته شده در   يکشنبه 20 شهريور 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode