ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 تير 1401     |     کد : 198995

توسط نشر نی منتشر شد؛

فلسفه هنر نزد افلاطون و ارسطو؛ از زیبایی متافیزیکی تا زیبایی هنری

کتاب «از زیبایی متافیزیکی تا زیبایی هنری: پژوهشی متن‌ محور درباره‌ی زیبایی و هنر نزد افلاطون و ارسطو» نوشته شمس الملوک مصطفوی توسط نشر نی منتشر شد.

کتاب «از زیبایی متافیزیکی تا زیبایی هنری: پژوهشی متن‌ محور درباره‌ی زیبایی و هنر نزد افلاطون و ارسطو» نوشته شمس الملوک مصطفوی توسط نشر نی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نی کتاب «از زیبایی متافیزیکی تا زیبایی هنری: پژوهشی متن‌ محور درباره‌ی زیبایی و هنر نزد افلاطون و ارسطو» نوشته شمس الملوک مصطفوی را در ۱۹۹ صفحه و بهای ۷۸ هزار تومان منتشر کرد.

شمس‌الملوک مصطفوی نویسنده این‌کتاب، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و کتاب حاضر تلاشی است در جهت روشن‌کردن خط سیر اندیشه‌های افلاطون و ارسطو درباره‌ زیبایی و هنر، با ابتناء بر آثار اصلی آنها. تلاش نگارنده این است که خواننده، علاوه بر آشنایی با این آثار، با دیدگاه‌های این دو فیلسوف بزرگ درباره‌ زیبایی و هنر و نتایج و پیامدهای اندیشه‌ی آنان نیز آشنا شود.

این پژوهش معلوم می‌کند که چگونه زیبایی، که نزد افلاطون شأنی متافیزیکی دارد، در ارسطو از عالم مثال به عالم واقع فرود می‌آید و به ‌نحو استقلالی در اشیاء و امور زیبا، از جمله آثار هنری، جای می‌گیرد و هنر نیز ذیل حکمت درآمده و در خدمت بهبود اوضاع زندگی فردی و جمعی مردمان قرار می‌گیرد. این تغییر البته از تغییرات کلی در مبانی اندیشه‌ی این دو فیلسوف نشأت می‌گیرد. اگرچه عناصر اصلی زیبایی ‌شناسی یونانی، یعنی تناسب و تقارن و اعتدال، نزد هر دوی این فیلسوفانِ بزرگ جایگاه خود را حفظ کرده و نیز غایتِ کلیِ فلسفه‌ هر دوی این اندیشمندان معطوف به «خیر» است.

مبنای کار در بررسی آراء افلاطون رساله‌های «هیپیاس بزرگ»، «مهمانی»، «فایدروس»، «ایون»، «سوفیست»، کتاب‌های دوم و سوم و دهم جمهوری و قوانین، و در ارسطو بوطیقا و کتاب هشتم سیاست بوده، هرچند به تناسبِ موضوعِ مورد بحث، سایر آثار مرتبط نیز مدنظر قرار گرفته است.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 7 تير 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode