ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 خرداد 1401     |     کد : 198855

قد بلندها کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند!

براساس بزرگ‌ترین مطالعه جهان در مورد ارتباط قد و بیماری‌ها، افراد قد بلند بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی و همچنین عفونت‌های پوستی و استخوانی هستند...

براساس بزرگ‌ترین مطالعه جهان در مورد ارتباط قد و بیماری‌ها، افراد قد بلند بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی و همچنین عفونت‌های پوستی و استخوانی هستند در حالی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا در آن‌ها کمتر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، براساس تحقیقاتی که توسط "سریدهاران راغاوان"(Sridharan Raghavan) از مرکز پزشکی "Rocky Mountain Regional VA" در ایالات متحده آمریکا انجام شده است، قد یک فرد با کاهش و افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها ارتباط دارد.

نتیجه این مطالعات در مجله "PLOS Genetics" منتشر شده است.

قد یکی از عوامل مرتبط با ابتلا به چندین بیماری شایع از جمله بیماری قلبی تا سرطان بوده است. اما دانشمندان تلاش زیادی کرده‌اند تا دریابند آیا این قد بلند یا کوتاه است که افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد یا عواملی که بر قد تاثیر می‌گذارند از جمله وضعیت اجتماعی-اقتصادی‌ یا تغذیه باعث ایجاد بیماری می‌شود.  

در این مطالعه محققان تصمیم گرفتند با بررسی جداگانه ارتباط بیماری‌های مختلف با قد واقعی افراد و همچنین ارتباط بیماری‌ها با قدی که از نظر ژنتیکی برای فرد پیش‌بینی می‌شود، این عوامل ‌مخدوش کننده را حذف کنند.

محققان از داده‌های برنامه "VA Million Veteran" از جمله اطلاعات ژنتیکی و سلامت ۲۰۰ هزار فرد بزرگسال سفید پوست و بیش از ۵۰ هزار فرد بزرگسال سیاهپوست استفاده کردند. در این مطالعه به بررسی بیش از ۱۰۰۰ ویژگی و بیماری پرداخته شده که آن را تبدیل به بزرگ‌ترین مطالعه در مورد قد و بیماری‌ها تا به امروز تبدیل می‌کنند.

نتایج این مطالعه یافته‌های مطالعات کوچک‌تر قبلی را تایید کرد و نشان داد که قد بلند بودن با احتمال بالاتر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و واریس و احتمال پایین ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا ارتباط دارد.

محققان همچنین ارتباط جدیدی بین قد بلند بودن و خطر بالای ابتلا به نوروپاتی محیطی که در اثر آسیب به اعصاب اندام‌ها ایجاد می‌شود و همچنین ابتلا به عفونت‌های پوستی و استخوانی در این افراد کشف کردند.

محققان اکنون بر این باورند که قد افراد ممکن است یک عامل خطر ناشناخته برای چندین بیماری رایج باشد. با این حال آن‌ها خاطرنشان کردند که برای مشخص شدن برخی از این یافته‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است و در مطالعات آینده جمعیت متنوع‌تری بررسی خواهند شد.

"راغاوان" می‌گوید: ما شواهدی پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهد قد بزرگسالان ممکن است بیش از ۱۰۰ ویژگی بالینی را تحت تاثیر قرار دهد از جمله بیماری‌هایی که باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود مانند نوروپاتی محیطی و نارسایی مزمن وریدی. ما نتیجه می‌گیریم که قد ممکن است یک عامل خطر ناشناخته غیر قابل اصلاح برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان باشد.


نوشته شده در   سه شنبه 17 خرداد 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode