ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 ارديبهشت 1401     |     کد : 198675

رئیس‌جمهور در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

قیمت نان، دارو و بنزین افزایش نمی‎یابد/ کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دهک‎های مختلف

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، با بیان اینکه اقدام دولت در مسئله ارز ترجیحی مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است، گفت: قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه افزایش نمی‎یابد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، با بیان اینکه اقدام دولت در مسئله ارز ترجیحی مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است، گفت: قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه افزایش نمی‎یابد.

به گزارش خبرنگا ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان شامگاه دوشنبه ۱۹ اردیبهشت، در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفت: مسئله ابتدایی دولت در ابتدای شروع به کار مسئله کرونا بود که در آن زمان روزانه ۷۰۰ خانوار داغدار می‌شدند. دولت با مشکلاتی مانند تأمین واکسن و تزریق واکسن روبه‌رو بود که به لطف خدای متعال و مشارکت مردم و با دیپلماسی قوی توانستیم واردات واکسن را انجام دهیم و آمار فوتی‌ها را تک‌رقمی کردیم و الحمدالله توانستیم دانشگاه‌ها و مدارس را بازگشایی کنیم و هم اینکه کسب و کارها را دوباره دایر سازیم.

وی افزود: همچنین علاوه بر واردات واکسن، شرکت‌هایی وجود دارند که تولید واکسن را در کشور انجام می‌دهند و امروز ایران به یک کشور موفق در واکسیناسیون شهرت دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله مهم دیگر برای دولت مسئله ذخایر کالاهای اساسی است، گفت: به مردم می‌گویم مشکلی در ذخایر کالاهای اساسی نداریم و نگرانی در این مورد وجود ندارد و اما در مورد ذخایر ریالی و ارزی هم باید بگویم که نسبت به ذخایر ارزی و ریالی نگرانی وجود ندارد و زمانی که درباره پرداخت حقوق و دستمزدها نگرانی وجود داشت اما امروز این نگرانی دیگر وجود ندارد و حقوق و دستمزدها به موقع پرداخت می‌شود و همچنین مشکلی هم در فروش نفت نداریم.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در حال حاضر میزان فروش نفت به رقمی بالغ بر دو برابر روزهای آغازین فعالیت دولت افزایش یافته است، اضهار کرد: دیگر در زمینه فروش نفت نگرانی نداریم. همچنین در این مدت که دولت سیزدهم روی کار آمده حجم تجارت خارجی به‌ویژه حجم تجارت خارجی با کشورهای همسایه به طرز قابل توجهی افزایش یافته و به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه دولت با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بود، اظهار کرد: همه در ابتدا ‌می‌گفتند با این کسری بودجه می‌خواهید چه کاری بکنید، اما کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را بدون استقراض از بانک مرکزی پشت سر گذاشتیم. همچنین پیش‌بینی می‌کردند تورم در دولت سیزدهم به ۶۰ درصد برسد اما به ۳۶ درصد رسید.

وی ارز ترجیحی را یکی از مسائل جدی کشور عنوان کرد و گفت: ارز ترجیحی یکی از مسائل جدی کشور است که کارشناسان بسیاری نسبت به مشکل‌آفرین بودن آن هشدار داده‌اند و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده می‌شد. دولت باید ارز ترجیحی را حذف می‌کرد و نگرانی عمده ما هم ثبات بازار کالاهای اساسی است و در نهایت دولت بررسی‌هایی انجام داد که در آخر به این نتیجه رسیدیم ۶ تا ۷ کالا از ارز ترجیحی محروم شوند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تبعات و پیامدهای منفی ارز ترجیحی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید ارز ترجیحی اولاً، تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات را به دنبال دارد؛ دوماً کاهش بهره‌وری در اقتصاد را به دنبال دارد و سوماً موجب رانت و فساد و تبعیض در کشور می‌شود. کارشناسان و اقتصاددانان بسیاری درباره این موضوع به دولت سیزدهم هشدار داده بودند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به فسادهای مرتبط با ارز ترجیحی یادآور شد: قبل از حضور من در دولت، پرونده‌های بسیاری را در دستگاه قضایی بر عهده داشتم و در آن دوران شاهد موارد بسیاری بودم که با پول ارز ترجیحی واردات بی‌رویه انجام می‌دادند یا کالاهای دیگری را به جای آنچه که باید وارد کنند، وارد می‌کردند یا ارز ترجیحی را در بازار آزاد به نرخ آزاد به فروش می‌رسانند و لذا به علت این قبیل مسائل جدی که موجب تبعیض، فساد و رانت‌خواری شده بود مشکلات جدی برای کشور به بار آمد. در چنین شرایطی باید فکری برای ارز ترجیحی می‌کردیم و حتماً ضروری بود نسبت به ارز ترجیحی اصلاحاتی صورت می‌گرفت، لذا دولت سیزدهم از همان ابتدا با مسئله ارز ترجیحی و چگونگی برخورد با آن مواجه بود.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۸ میلیارد دلار در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای مصارف ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرد که در همان ابتدا این مبلغ تمام شد، به این معنی که مبلغ مذکور در دولت دوازدهم و پیش از آغاز دولت سیزدهم تمام شده بود، گفت: در جلسه سران قوا این موضوع را مطرح کردیم و ما لایحه‌ دوفوریتی را به مجلس ارائه کردیم که رأی نیاورد و باید در این باره تصمیمی می‌گرفتیم. نهایتاً تصمیم بر این شد که به همان شکل قبل ادامه دهیم، چراکه زیرساخت‌های لازم آماده نبود.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان این مطلب که برای اقدام در این زمینه ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شد و حتما به یک اجماع در کشور و اقناع‌سازی افکار عمومی نیاز داشتیم تا شتاب‌زده عمل نکنیم، عنوان کرد: برخی به دولت می‌گویند چرا برای اقدام در زمینه اصلاح ارز ترجیحی عجله می‌کنید و می‌گویند مثل سایر دولت‌ها که در ابتدای کار با این مسائل کنار آمدند، شما هم این موضوع را به آینده موکول کنید. ما در این باره شتاب‌زده عمل نمی‌کنیم و عجله نداریم، چون موضوع حذف ارز ترجیحی مدت‌هاست که در دستورکار دولت است و در جلسات مختلف نخبگانی کاملاً این موضوع بررسی شده و به یکی از مسائل بحث‌انگیز در رسانه‌ها، محافل دانشگاهی و غیره تبدیل شده است.

وی با بیان این مطلب که نباید از تصمیم سخت مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها فرار کرد، افزود: بلکه باید به ابعاد مختلف آن پرداخت. امروز همه بر سر اینکه باید مشکلات ارز ترجیحی به نحوی حل شود و دو نرخی یا چند نرخی بودن قیمت ارز تمام شود اتفاق نظر دارند، اما در مسائلی همچون زمان و روش‌های اقدام در این زمینه ممکن است اختلاف نظر وجود دارد که اشکالی هم ندارد اما نهایتاً باید در یک‌ نقطه با اتفاق نظر به سوی اقدام حرکت کرد.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است که برای دولت ارز ترجیحی قرار داده نشده، آنچه در نظر گرفته این است که ارز به صورت ETS، یعنی ارز نیمایی باشد. زنجیره‌ای که در پرداخت ارز ترجیحی وجود داشت این بود که ارز به واردکننده داده می‌شد و تصمیم بر آن شد که این ارز با توجه به اینکه رانت، فساد و تبعیض مشهودی به همراه داشت به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود تا خود مردم سفره خود را مدیریت کنند. واژه «حذف ارز ترجیحی» باید اصلاح شود. این اقدام در واقع نوعی توزیع عادلانه یارانه است نه حذف، یعنی همین مبلغ از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل می‌شود که به نفع مصرف‌کننده است.

وی درباره مبلغ یارانه دهک‌های مختلف گفت: طبق نتیجه کارشناسی سازمان برنامه و بودجه، بنا بر میزان مصرف سرانه کالاهای اساسی، پیشنهاد شد برای همه دهک‌های ده‌گانه تقسیم‌بندی صورت گرفته شود که به موجب آن برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم به بعد هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شود. در مورد نان و دارو نیز تمام آحاد مردم از اینها به صورت قیمت یارانه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

رئیس جمهور درباره افزایش قیمت نان گفت: نان سنتی به دست همه مردم خواهد رسید و یارانه آن پرداخت خواهد شد و افزایش قیمتی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام رئیسی اطمینان داد که قیمت دارو هم افزایش پیدا نمی‌کند و در همین رابطه عنوان کرد: دارو به شکل بیمه‌ای و با فراهم شدن و تکمیل شدن زیرساخت‌ها به مردم ارائه خواهد شد و یارانه‌ای که واردکننده‌ها دریافت می‌کنند به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و بیمه‌ها دارو را با قیمت امروز به مردم می‌رسانند.

به گفته وی بنزین هم هیچگونه افزایش قیمتی نخواهد داشت و این یک موضوع قطعی است.

رئیس جمهور درباره نحوه توزیع یارانه‌‎ها افزود: آنچه اهمیت دارد این است که این حمایت به عنوان کمکِ معیشتی یک تا دو ماهه خواهد بود تا زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ‌های الکترونیک آماده شود و هر زمان کالابرگ الکترونیک آماده شد، تناسب این میزان کمک معیشتی با مردم در میان گذاشته خواهد شد. ما در ابتدای سال تصمیم داریم نسبت به برخی از کالاهای اساسی تغییر  قیمت داشته باشیم که نیاز به حمایت از مردم دارد. پرداخت این کالابرگ‌های الکترونیک هم مبتنی بر قانون است و به عدالت نزدیک‌تر است و می‌تواند گرانی به همراه نداشته باشد. در حال حاضر برای حمایت مالی از مردم و برای اینکه مردم در این میدان تنها نمانند و مشکلی برای خانواده‌های نیازمند ایجاد نشود این اقدام از سوی دولت صورت خواهد گرفت، البته در قانون مجلس جبران تغییر قیمت ارز از ترجیحی به نیمایی در نظر گرفته شده است، یعنی واردکننده کالایی اساسی که پیش از این با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقلام اساسی را وارد می‌کرده پس از این تغییر باید با ارز ۲۳ هزار تومانی باید این کار را انجام دهد. طبیعتاً جبران این اختلاف در قانون پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه اقدام دولت مبتنی بر قانون است و البته شرایط اقتصادی جهانی و منطقه نیز باید در نظر گرفته شود که در این رابطه باید به نحوی تدبیر کنیم که اقدام ما حالت واکنش و انفعالی نداشته باشد، بلکه به صورت فعال به این زمینه وارد شویم، متذکر شد: من شخصاً با کارشناسان بسیار اقتصادی، بازاری‌ها و بخش‌های مختلف مربوطه نشست‌های زیادی داشته‌ام که برخی از آن‌ها در رسانه‌ها منعکس شده و برخی هم منعکس نشده‌اند، اما همواره جایگاه ویژه برای نظرات کارشناسی قائل شده‌ایم. دولت تلاش می‌کند ضمن اجرای قانون به مردم به ویژه قشر ضعیف و نیازمندان فشاری وارد نشود.

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره زمان واریز مبلغ کمک معیشتی به حساب مردم گفت: واریز می‌شود! ما دولت صادق‌الوعد هستیم و مردم مطمئن باشند که قبل از اعمال افزایش‌ها، کمک معیشتی به مردم پرداخت خواهد شد، البته در مورد نحوه برداشت، به این صورت است که اعتبار دو ماهه در نظر گرفته می‌شود اما ماه اول در موعد خود و ماه دوم در زمان خود قابل برداشت خواهد بود. اعتبار این میزان به حساب مردم واریز می‌شود اما نحوه و زمان برداشت این مبلغ از سوی دولت و ستاد تنظیم بازار اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس‌جمهور با تأکید دوباره بر این موضوع که تلاش دولت بر اجرایی شدن انتقال نحوه اختصاص یارانه به حلقه آخر است، درباره قیمت‌گذاری کالاها گفت: قیمت کالاها نیز از سوی ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام خواهد شد.  قیمت کالاها به‌گونه‌ای نخواهد بود که هر کسی در هر جایی بتواند هر کالایی را با هر قیمتی واگذار کند و بفروشد. این اجازه داده نخواهد شد و سازمان حمایت از مصرف‌کننده موظف به اعلام قیمت‌ها خواهد بود و بخش‌های نظارتی موظف به بازرسی و کنترل هستند.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین درباره نحوه ثبت شکایات و اعتراضات به شیوه دولت بیان کرد: ممکن است دهک‌بندی‌ها اعتراضاتی را به همراه داشته باشند، لذا زمینه هرگونه اعتراض و شکایت اعم از اعتراض به دهک‌بندی‌ها یا حذف نام مردم از دهک‌بندی و غیره از طریق سامانه‌های مورد نظر فراهم است و پیگیری‌ها به صورت شبانه‌روزی از سوی وزارت رفاه انجام خواهد شد.

وی افزود: برخی به ما نصیحت کردند که چرا در ابتدای کار خودتان را وارد این حرف و حدیث‌ها کردید؟ دلسوزان نظر بدهند که در زمان مواجهه با مشکل چه باید کرد؟ باید آن را حل کرد یا در آن مشکل سوخت و ساخت؟ عزیزان ما بدانند به هیچ‌وجه اجازه نخواهم داد برای اینکه اسم و رسم ما در میان مردم باقی بماند، در این شرایط و وضعیت باقی بمانیم. مردم مشکل دارند و یارانه‌ها جلوی چشم مردم دارد هدر می‌رود و فساد و تبعیض مقابل چشم مردم دارد رقم می‌خورد. این مسائل را چه کسی باید حل کند؟ دولت در این رابطه مسئولیت دارد و باید مسئولیت‌پذیر باشد. در گذشته رئیس قوه قضائیه و در جایگاه مطالبه‌گری بودم و امروز خود را در جایگاه پاسخگویی قرار دادم. می‌فهمیدم دیروز مطالبه‌گر بودم و امروز پاسخگو و می‌فهمیدم امروز با چه مشکلاتی مواجه خواهم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقالات آن روزها در روزنامه‌ها و دیدگاه‌های صاحب‌نظران را بخوانید که فلانی دارد دولتی را تحویل می‌گیرد که بدهکار است، متذکر شد: در این جایگاه باید پاسخگوی جان، مال و سلامتی مردم باشیم و من با علم به میدان آمدم. بعضی‌ها در راه درست جان و مال دادند و اگر لازم باشد حاضر هستم برای اینکه سفره مردم آسیب نبیند و رانت‌خواران سفره مردم را چپاول نکنند آبروی خود را در میان بگذارم. امروز با یکی از منتقدان دولت مواجه شدم و به او گفتم تمام نقدها و نوشته‌هایت را خواندم اما وضعیت را برایت ترسیم می‌کنم و شما بگو چه راهی دارید و ما چه کنیم.

وی با تأکید بر این مطلب که دولت مصمم به اصلاح اقتصادی است و این تازه اول راه است، گفت: حل مسئله ارز ترجیحی آخر کار نیست و ما افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی ۸ درصدی و افزایش بهره‌وری در کشور را در دستور کار داریم.

رئیس قوه مجریه اعلام کرد: آنچه به عنوان کمک معیشتی یا یارانه نان هست در مبلغی که ذکر شد دیده نشده است و جداگانه به مردم پرداخت خواهد شد و طبیعتاً این مبلغ افزایش پیدا می‌کند. دوستان ما در مورد نان مشغول هستند تا سریع‌تر بخش‌های زیرساختی را آماده کنند تا نان با همین قیمت فعلی در اختیار مردم قرار گیرد و افزایش قیمت پس از محاسبه به فروشنده پرداخت شود و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور به موضوع رایگان شدن بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: همواره یکی از آرزوهای دولت‌های گذشته و مردم بیمه همگانی بوده است و امروز با این پنج میلیون که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند جهش جدی‌ای در بیمه سلامت انجام شده است. ما در تلاش هستیم که هیچ ایرانی‌ای نباشد که بیمه نداشته باشد و اگر بیماری در بیمارستان بیمه نیست همان‌جا بیمه شود و هیچ کس بدون بیمه نباشد. همچنین تلاش این است که داروها به سهولت از بیمه‌ها دریافت شود و مشکلی در تهیه دارو وجود نداشته باشد و داروهایی هم که کمیاب هستند و با مشکل بودجه مواجه هستند به نحوی بودجه‌اش تأمین شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی در پایان گفت: از مردم به خاطر اعتمادی که به دولت دارند تشکر می‌کنم و امیدوارم اعتماد مردم با عمل به وعده‌ها روز به روز افزون شود. بنا داریم به آنچه وعده داده‌ایم عمل کنیم و دولت با خلف وعده نبوده بلکه صادق‌الوعد است.


نوشته شده در   سه شنبه 20 ارديبهشت 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode