ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 ارديبهشت 1401     |     کد : 198623

مرحله تراز تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به پایان رسید

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" در پایان مرحله تراز خود توانست تصاویر واضحی را از کیهان ثبت کند.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" در پایان مرحله تراز خود توانست تصاویر واضحی را از کیهان ثبت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی "جیمز وب"(James Webb) پس از این که نشان داد می‌تواند با هر چهار تجهیزات علمی خود، تصاویری واضح و با بزرگنمایی خوب بگیرد، مرحله تراز خود را به پایان رساند.

نقطه عطفی که ناسا اکنون با ثبت چند تصویر جدید از منظر جیمز وب به نمایش گذاشته است، به گروه مسئول مأموریت امکان می‌دهد تا راه‌اندازی تجهیزات علمی این تلسکوپ را به ‌درستی ادامه دهند. بنابراین تلسکوپ جیمز وب پس از چندین ماه تنظیم آینه و تجهیزات، به مرحله‌ی جدیدی از روند آماده‌سازی وارد خواهد شد. این کار تقریبا دو ماه زمان می‌برد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، جیمز وب همچنان در مسیر پایان روند آماده‌سازی خود باقی می‌ماند.

"اسکات اکتون"(Scott Acton)، دانشمند شرکت "بال ایرواسپیس"(Ball Aerospace) درباره‌ی پایان تراز تلسکوپ جیمز وب گفت: این تصاویر، روش دیدن جهان را برای من عمیقا تغییر داده‌اند. ما توسط سمفونی خلقت احاطه شده‌ایم و کهکشان‌ها در همه جا حضور دارند. امیدوارم همه مردم جهان بتوانند آنها را ببینند.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری از زمان پرتاب در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، دوران شلوغی را سپری کرده است. جیمز وب ابتدا ناچار بود به اعماق فضا سفر کند؛ فرآیندی که تقریبا یک ماه طول کشید و پس از آن نیز یک فرآیند تراز پیچیده و هفت مرحله‌ای داشت. تلسکوپ جیمز وب برای عبور از هر نقطه عطف، تا اندازه زیادی طبق برنامه پیش رفته و تنها به برخی اصلاحات جزئی در این مسیر نیاز داشته است.

هفته‌ی پیش، مسئولان جیمز وب گزارش دادند که ۱۸ بخش شش ضلعی آینه‌ اصلی آن تقریبا به ‌طور کامل خنک شده‌اند و به دمایی رسیده‌اند که برای دیدن اجرام در نور فروسرخ مورد نیاز است. اکنون به‌ نظر می‌رسد که آینه‌ها آماده باشند زیرا نور کاملا متمرکزی را به هر یک تجهیزات می‌فرستند و آنها هم به نوبه‌ خود، تصاویر واضحی را ارائه می‌دهند.

مقامات ناسا خاطرنشان کردند که عملکرد نوری تلسکوپ همچنان بهتر از خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های تیم مهندسی است. این بدان معناست که تنها مانع برای دیدن جزئیات دقیق، اندازه‌ی تلسکوپ است؛ نه مشکل در عملکرد آن. از این مرحله به بعد، تراز آینه فقط به تنظیمات جزئی نیاز دارد.

مرحله‌ی بعدی کار شامل راه‌اندازی تجهیزات علمی، همراه با تنظیم تلسکوپ خواهد بود. برای راه‌اندازی باید لنزها، فیلترها و سایر تجهیزات دیگر در پیکربندی‌های گوناگون به ‌درستی کار کنند تا از انجام گرفتن دقیق وظایف علمی اطمینان حاصل شود.

برای عملیات تنظیم کردن هم فهرستی از نقاط عطف وجود دارد که جیمز وب پیش از عملیاتی شدن به طور کامل، باید به آنها دست یابد. ناسا در مورد این موضوع گفت: به تلسکوپ دستور داده می‌شود تا نواحی گوناگونی را در آسمان هدف بگیرد که در آنجا، برای تأیید پایداری گرمایی باید مقدار کلی تابش خورشیدی، هنگام تغییر اهداف متفاوت باشد.


نوشته شده در   شنبه 10 ارديبهشت 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode