ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 فروردين 1401     |     کد : 198544

حجت الاسلام علوی تهرانی:

انسان باید در حد محدود به دنبال روزی مادی برود

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از شرایط اجابت دعا، حلال بودن لقمه است. رزق، عطا و بخشش همیشگی است تا بشر از آن برای حیات و ادامه زندگی خود بهره ببرد.

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از شرایط اجابت دعا، حلال بودن لقمه است. رزق، عطا و بخشش همیشگی است تا بشر از آن برای حیات و ادامه زندگی خود بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: یکی از شرایط اجابت دعا، حلال بودن لقمه است. رزق، عطا و بخشش همیشگی است تا بشر از آن برای حیات و ادامه زندگی خود بهره ببرد. روزی صرفاً مسئله خورد و خوراک و پوشاک و مسکن نیست، این موارد پایین‌ترین حد روزی مادی محسوب می‌شوند چون با نیاز حیوانات مشترک است‌.

علوی تهرانی با اشاره به مراتب برتر روزی عنوان کرد: داشتن قلب پاک، انجام فریضه حج، زیارت پیامبر و ائمه معصومین (ع)، پاکدامنی از حرام. اطاعت کردن از خدا. دور بودن از گناه. رسیدن خیر ماه رمضان، شفاعت امام حسین (ع)، خون خواهی امام حسین (ع)، اظهار دشمنی با دشمنان اهل بیت (ع) و حب اهل بیت (ع) از مراتب روزی برتر به شمار می‌روند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اگر خدا محبت اهل بیت مرا به کسی روزی کند، خیر دنیا و آخرت را به او داده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه انسان باید در حد محدود به دنبال روزی مادی برود، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: از رزق تو نیست مگر آنچه را که خوردی و به فنا دادی یا همانی که پوشیدی و کهنه‌اش کردی یا در راه خدا دادی که آن باقی است. روزی اگر در مسیر اطاعت خدا باشد، حرام نمی‌شود. قرآن کریم می‌فرماید آنچه نزد شماست فانی است، و آنچه نزد خداست باقی است.

وی با استناد به حدیثی از امام علی (ع) تصریح کرد: حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: با میانه‌روی روزی، مقدرات به دست می‌آید، خدا روزی را تقسیم کرده است، چه بسا انسان‌هایی که در طلب روزی، خود را به رنج می‌اندازند اما در سختی و تنگدستی هستند، و چه بسا کسانی هستند که در طلب روزی میانه‌روی می‌کنند و مقدر خود را به دست می‌آورند. رسول اکرم فرمودند: حرص آدم‌های حریص، روزی را بیشتر نمی‌کند زحمت را بیشتر می‌کند.

علوی تهرانی با بیان اینکه آخرت را با میزان اعمال انسان می‌دهند، گفت: حضرت امیر (ع) فرمودند: در حالت احتضار مال، خاندان، و اعمال محتضر تمثیل پیدا می‌کند، در آن حالت، وقتی به عملش نگاه می‌کند، می‌گوید من اصلاً به تو میلی نداشتم، الآن احساس می‌کنم تو به گردن من خیلی سنگینی، تو برای من چه کار می‌کنی، عمل انسان می‌گوید تا روز قیامت با تو هستم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حرص در دنیا باعث می‌شود آخرت انسان زمین بماند، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مردم! روزی تقسیم شده است، هر چقدر که تلاش کنید بیشتر از آنچه که مقدر شده به شما داده نمی‌شود، پس میانه روی کنید. میزان سرمایه، زرنگی، عقل و هوش، هیچکدام تأثیری در تقسیم روزی ندارد، روزی بر اساس مصالح الهی تقسیم می‌شود. حضرت حق می‌فرماید: فرزندان آدم! مصالح خود را به من یاد ندهید روزیِ تقسیم شده بر اساس مصالح هست چرا حرص می‌زنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسیر بندگی یعنی ما از خدا درخواست می‌کنیم، این کار را عنایت بفرما، اگر عنایت کرد شکر می‌کنیم، اگر تأخیر کرد صبر می‌کنیم، اگر عطا نکرد راضی می‌شویم. ما باید مسیر بندگی را بلد باشیم و باور کنیم تا زندگی‌مان درست شود.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 30 فروردين 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode