ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 اسفند 1400     |     کد : 198276

محافظت در برابر کروناویروس با کمک یک اسپری بینی

استفاده از یک ترکیب مورد تایید "سازمان غذا و داروی آمریکا" به صورت اسپری بینی ممکن است به محافظت در برابر کروناویروس کمک کند.

استفاده از یک ترکیب مورد تایید "سازمان غذا و داروی آمریکا" به صورت اسپری بینی ممکن است به محافظت در برابر کروناویروس کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA)، ترکیب موسوم به "ELAH" را به عنوان یک نگهدارنده غذایی ایمن طبقه‌بندی کرده است. این ترکیب، سکونت و تکثیر میکروب را در مخاط دهان متوقف می‌کند.

پژوهشگران آمریکایی در این پروژه، اثرات ویروس‌کشی ELAH را در برابر "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" (SARS-CoV-2) و "کروناویروس انسانی ۲۲۹ئی"(HCoV-229E) در یک اسپری بینی ارزیابی کرده‌اند.

پژوهشگران، ویروس "وزیکولار استوماتیتیس"(VSV) را تولید کردند. سپس، فرمول اسپری بینی ELAH برای درمان سلول‌های "Vero" پس از ابتلا به سویه‌های نوع وحشی وزیکولار استوماتیتیس یا دلتا و همچنین کروناویروس انسانی ۲۲۹ئی استفاده شد.

پژوهشگران علاوه بر ارزیابی اثر آزمایشگاهی اسپری بینی ELAH، از این فرمول برای درمان همسترهای نر و ماده استفاده کردند تا اثر ELAH و اثرات ضد ویروسی آن را در بدن این حیوانات بررسی کنند. سپس، از روش "واکنش زنجیره‌ای پلیمراز کمی"(qRT-PCR) برای تعیین کمیت آران‌ای ویروسی موجود در سواب‌های همسترها پس از درمان استفاده کردند.

سلول‌های Vero آلوده به وزیکولار استوماتیتیس پس از درمان با ELAH، حداکثر توانایی مهار را نشان دادند که تا ۹۰ درصد بود. این مشاهدات نشان می‌دهند که ELAH یا مستقیما به پروتئین خوشه‌ای کروناویروس متصل می‌شود یا با آن تداخل پیدا می‌کند و بدین ترتیب، از اتصال آن به گیرنده "ACE2" موجود در سلول‌های Vero و فرآیند تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند.

پژوهش‌های درون‌جانداری در مورد عملکرد ELAH نشان دادند که عفونت در همسترها گسترش پیدا نکرد. پژوهشگران هنگام ارزیابی اثرات محافظتی درمان با ELAH در همسترهای آلوده به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، کاهش وزن قابل توجهی را در گروه کنترل‌شده طی شش روز پس از درمان گزارش کردند. این در حالی بود که همسترهای تحت درمان با ELAH، وزن از دست رفته را طی هشت روز بعد دوباره به دست آوردند. طی ۱۴ روز پس از درمان همسترهای آلوده با ELAH، کاهش وزن قابل توجهی مشاهده نشد.  

همسترهای آلوده به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که تحت درمان ELAH قرار گرفتند، در مقایسه با گروه کنترل‌شده، علاوه بر محافظت در برابر کاهش وزن، کاهش بار ویروسی را نشان دادند. این یافته‌ها در مجموع نشان می‌دهند که درمان با ELAH، محافظت در برابر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را در همسترها ارائه می‌کند.

ارزیابی بیشتر اثر ELAH روی سلول‌های Vero آلوده به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، پروتئین خوشه‌ای تغییر یافته‌ای را نشان داد که از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کرد و به مهار تکثیر ویروس می‌پرداخت.

تجزیه و تحلیل با "میکروسکوپ الکترونی روبشی"(SEM) با وضوح بالا، کاهش تعداد ویروس‌های شناسایی‌شده روی سطوح سلولی آلوده را نشان داد که با ELAH تحت درمان قرار گرفته بودند.

این پژوهش تأیید می‌کند که اسپری بینی ELAH، هم در شرایط آزمایشگاهی و هم در شرایط درون‌جانداری می‌تواند در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و کروناویروس انسانی ۲۲۹ئی محافظت کند.

این پژوهش، در مجله "Research Square" به چاپ رسید.


برچسب ها
نوشته شده در   پنجشنبه 26 اسفند 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode