ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 اسفند 1400     |     کد : 198105

رمالی؛ تیشه‌ای که ریشه خانواده‌ها را می‌زند

سه سال پیش با کلی ذوق و شوق ازدواج کردند، کلی هزینه صرف شروع دوران نامزدی و عمل زیبایی چهره، سفرهای آنچنانی و خرید جهیزیه لوکس، منزل و...

ایسنا/همدان سه سال پیش با کلی ذوق و شوق ازدواج کردند، کلی هزینه صرف شروع دوران نامزدی و عمل زیبایی چهره، سفرهای آنچنانی و خرید جهیزیه لوکس، منزل و... شد، انگشت نمای فامیل و دوست و اَشنا شده بودند و همه جا از عشق و علاقه این دو نفر صحبت به میان بود.

به گزارش ایسنا؛ چقدر خانواده داماد، عروس جدیدشان را به رخ بقیه می‌کشیدند و از او تعریف و تمجید می‌کردند، مراسم عروسی در دو تالار مجزا با صرف کلی هزینه برگزار شد و رفتند سر خانه و زندگی شان .. اما حالا بعد از گذشت سه سال دیگر نه از آن خانه و زندگی خبری است و نه عشق و علاقه... همه چیز در حصار نفرت، تهمت، ناسزا و کشمکش گرفتار شده، عروس خانواده مهریه‌اش را به اجرا گذاشته و طلاق می‌خواهد، پسر یک سالی است که از خانه فراری شده و در خانه اقوام روزگار می‌گذراند و تمام اموالش را به نام مادر و خواهرهایش زده تا مبادا مهریه زنش را پرداخت کند.

رمالی؛ تیشه‌ای که ریشه خانواده‌ها را می‌زند

این همه ماجرا نیست؛ زندگی زناشویی و حتی خصوصی ترین مسائل این دو نفر حالا نقل فضای مجازی شده و در اینستاگرام، تلگرام و... دست به دست می‌چرخد... همه چیز از تمایل دختر به دعانویسی و رفتن نزد یک "رمال" آغاز شد به امید به اینکه شوهرش را از مادر و خواهرهایش دور کند...

شاید شما هم شنیده باشید که برخی از افراد آنقدر به دعانویسی ایمان و اعتقاد دارند که شبانه روز در حال مراجعه به دعانویس‌ها هستند، دعانویسی، استخاره، سحر و جادو و از این قبیل مباحث، صحبت‌هایی است که در میان بسیاری از افراد مانند نقل و نبات است و برخی به آن آنقدر ایمان دارند که گاهی خداوند بزرگ را یادشان می‌رود و دست به دامان افرادی به عنوان دعانویس می‌شوند و برخی در نقطه مقابل اصلا چنین چیزهایی را باور نداشته و تنها به راز و نیاز به پروردگار خود می‌پردازند.

رمالی؛ تیشه‌ای که ریشه خانواده‌ها را می‌زند

در واقع نا آگاهی مردم، زمینه ‌ساز رونق بازار کذب دعانویسان و رمالان است؛ خیلی‌ها معتقدند اختلاف با همسرشان طبیعی نیست و از سحر و جادوی بدخواهان نشأت می‌گیرد. اما آیا از نگاه قرآن این نوع طلسم کردن واقعیت دارد؟

برای پاسخ دادن به برخی سوالات کلیدی در زمینه رمالی و تأثیر منفی آن در زندگی افراد، گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین روح الله نجفی مقدم، مدیر تبلیغات اسلامی ملایر و کارشناس علوم دینی داشتیم که درپی می‌آید:

در زندگی روزمره مردم دیده می‌شود که با وجود اطلاع‌رسانی‌های دینی که در جامعه انجام می‌شود، هنوز هم عده‌ای برای حل مشکلات خود به سراغ دعانویسان می‌روند! دلیل این اتفاق چیست و چرا عده‌ای چشمه زلال دعاهای اصیل و مستند منتسب به اهل بیت علیهم‌السلام و قرآن کریم را رها می‌کنند و سراغ مرداب دعانویسان می‌روند؟

زمانی که انسان در مشکلات و مصیبت‌های خودش غرق می شود برای رفع آن به هر دری می‌زند و به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود؛ بنابراین اینکه برخی افراد برای حل مشکلات خود به دعا نویسان متوسل می‌شوند، از روی ناچاری و مستاصل شدن است.

اصل دعانویسی در اسلام چیست؟ و آیا سحر، جادو، طلسم و جن گیری حقیقت دارد؟

حقیقت دارد؛ اصل دعا، در روایات و سیره اهل بیت(ع) بوده و توصیه و تاکید شده است، اما این دعا باید همراه با تضرع و انتزاع به ربوبیت و خدای یکتا باشد. دعا نویسی هم در روایات هم سیره معصومین دیده می شود و شخص پیغمبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دعا نویسی را در شرایطی خاص و با توصیه‌های لازم انجام می‌دادند، اما این دعا نویسی شرایط و فنون خاص خود را دارد که فقط اهل فن و کسانی که نسبت به روایات و دعاها تسلط خاصی دارند، می ‌توانند دعانویسی را داشته باشند.

آیا استخاره برای انجام احکام شرعی جایز است؟ و در چه مواردی توصیه به استخاره شده و برای این کار نزد چه اشخاصی باید رفت؟

استخاره یکی از مسلمات شیعه و سیره های اهل بیت علیهم السلام است و شرایط خاصی را برای استخاره در کتب شیعه و منابع شیعی مکتوب شده است. " استخاره" به معنای " طلب خیر کردن" است و در آن سه نکته مطرح می شود؛ نخست آنکه انسان وقتی می خواهد کاری انجام دهد قبل از هر چیز باید با عقل و منطق آن را بسنجد، سپس اگر آدمی نتوانست با عقل، منطق و فکر کردن کار را به نتیجه برساند با مشورت عقلا، بزرگان و متخصصین کار را پیش ببرد و اگر با این دو طریق هم نتوانست کار را پیش ببرد و بر سر دوراهی قرار گرفت، اینجاست که باید با عنایت به خداوند متعال و طلب راهنمایی از خداوند متعال استخاره را انجام دهد.

دعای بازکردن بخت، شگرد کلاهبرداران بوده و از این طریق مبالغ هنگفتی به جیب می زنند و از سوی دیگر زمینه سوء استفاده از دختران جوان فراهم شده است، در این زمینه توضیح بفرمائید؟

اینکه دختران و پسران، با دعا کردن و رمالی بخت خود را باز کنند و زندگی خود را رقم بزنند، توهم و خرافاتی بیش نیست، این روش یکی از روش‌های زمان جاهلیت بوده و نتیجه آن بدبینی نسبت به اسلام و دعا و تضرع است.

چرا چنین گرایش منفی‌ای به وجود می‌آید؟ وقتی حقیقت قرآن و دعا مقابل مردم است، چرا بیراهه می روند؟ عامل یا عواملی که زمینه انحراف از منابع اصیل دعا به سمت دعانویسی و رمالی را ایجاد کرده، چیست؟

تبلیغ‌های خوش آب و رنگ و وعده‌های شیرین از طرف دعانویسان عامل اصلی رونق گرفتن بازار دعانویسی شده است و بسیاری از افرادی که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند تشخیص و تحلیل تبلیغ دروغین را با اصل قرآن و روایات نداشته که دچار گمراهی شدید می‌شوند و در صورت نتیجه نگرفتن به حساب قرآن و اهل بیت گذاشته می‌شود.

رمالی؛ تیشه‌ای که ریشه خانواده‌ها را می‌زند

دیده شده تنها عامه مردم و افراد کم سواد به سمت دعانویسی نرفته و این امر و خرافه پرستی در بین افراد تحصیل کرده و متمول جامعه رواج بسیار دارد و حتی مبالغ میلیاردی در این راستا هزینه می‌کنند، چقدر متولیان فرهنگی و مذهبی ما کم کاری کرده‌اند که به درجه رسیده‌ایم؟

اینکه حتی تحصیل کرده‌ها و کسانی که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحصیل کرده‌اند به این دعانویسان اعتماد می‌کنند، نشان از ضعف علمی در حوزه دین و اطلاعات ناقص از معارف دینی و اسلامی دارد. مراکز دینی و فرهنگی ما رسالت مهمی را بر دوش دارند باید نسبت به متون آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تجدید نظر کرده و حضور کارشناسان مذهبی در دانشگاه‌ها، مدارس آموزش و پرورش لازم و ضروری است.

موضوعاتی از این دست مانند شمشیر دو لبه هستند که در معرفی و استفاده از آن‌ها باید دقت شود، همان اندازه که در دین اسلام توصیه به دعا شده است، در معرفی دعا و کارشناس این حوزه باید دقت شود، چه کنیم که سوداگران در این حوزه را بتوان کنترل کرد؟

آگاهی مردم و ارتقای بینش دینی و مذهبی مردم بهترین روش بر جمع شدن بساط نویسی و رمالان و جادوگران است؛ اگر مردم با آگاهی کامل و تصمیمات خود و اقدامات لازم بر اساس بینش دینی و مذهبی صورت گیرد، عمده مشکلات در این عرصه برطرف می شود.

رمالی؛ تیشه‌ای که ریشه خانواده‌ها را می‌زند

می‌دانیم که در ادعیه موجود به درمان بیماری‌ها و حل مشکلات اشاره شده است، این نوع ادعیه چگونه باید میان مردم رواج پیدا کند تا راه خرافات و وهن دین بسته شود؟

موضوع طب اسلامی، موضوعی انکار ناپذیر است و روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام داریم که در آن استفاده از خوراکی ها و خواص آنها را بیان کردند، راه اندازی مرکز طب اسلامی و آموزش افراد متخصص در این امر می تواند نسبت به استفاده مردم از طب اسلامی رونق بیشتری داده شود.

زندگی‌های فراوانی بر اثر همین دعانویسی اشتباه و مغرضانه توسط افراد نا آگاه و فاسد، به تلخی و جدایی کشیده شده است، نمونه یا دارید ذکر بفرمائید؟

بله افراد زیادی سراغ داریم که نسبت به اعتماد به دعانویسان اقدام کرده و به نتیجه نرسیده و نسبت به قرآن، اهل بیت و دین مبین اسلام بدبین یا دل سرد شده اند؛ چند نمونه ای هست که پسری به فالگیر مراجعه کرده و دعایی نوشته که آیا با فلان دختر ازدواج می کند یا نه و جواب مثبت شده است، اما بعد از چندین سال آن دختر با یک فرد دیگری ازدواج کرد و آن پسر به اهداف خود نرسید و همین موضوع، اتفاقات ناگوار فراوانی را رقم زد.

رمالی؛ تیشه‌ای که ریشه خانواده‌ها را می‌زند

اصل اساسی در رفع گرفتاری، مشکلات و حفظ و دوام محبت و مودت بین زن و شوهر در زندگی خانوادگی چیست تا افراد ضمن آموزش های لازم از هرگونه گرایش به خرافه پرستی و اعمال گناه آلود پرهیز کنند؟

اصل اساسی در زندگی‌ها، سبک زندگی مردم است؛ عامل اصلی اختلاف زوجین در زندگی "سبک زندگی" و نوع فرهنگ معاشرت زوجین است که باعث شده بسیاری از اختلافات حل نشود. شیوه زندگی، آموزش و شناخت کامل قبل از ازدواج هم توسط مراکز مشاوره و هم توسط پدر و مادر عامل اصلی در کاهش اختلافات زوجین می‌تواند باشد.

توصیه نهایی و کارشناسی شما در این راستا چه بوده و وظیفه  متولیان امر، دستگاه‌های انتظامی در برخورد با کلاهبرداران و سودجویان چیست؟

سه توصیه نسبت به کاهش این معضل عرض می کنم؛ در گام نخست نیروهای امنیتی و انتظامی نسبت به جمع‌آوری این نوع افراد و مراکز اقدام کنند تا زمینه رونق و گسترش دعا نویسی، رمالی و جن گیری گرفته شود.

از سوی دیگر مراکز فرهنگی و دینی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، اوقاف و امور خیریه، رسانه ملی و همچنین فضای مجازی نسبت به آگاهی مردم از خرافات بودن و توهمی بودن دعاها توسط رمال‌ها و تاثیرگذاری آیات قرآن روایات و احادیث معتبر به مردم جوانان و نوجوانان می‌توانند کمک بسزایی در حل این معضل داشته باشد. همچنین ضروری است شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ارائه متون و محتوای غنی در دانشگاه و مدارس آموزش و پرورش اقدام کند.

به گزارش ایسنا؛ هرچند دعا و توسل در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است اما دعانویسان از متون اسلامی استفاده نمی کنند و همانگونه که اشاره شد در بیشتر موارد افراد را از توسل و تضرع در برابر پروردگار منع کرده و مسیر صحیح دعا را از زندگی مردم خارج می کنند و گاهی نگارش ادعیه توسط افراد مغرض، فاسد و ناپاک، ممکن است نتیجه معکوس و جبران ناپذیری برجای بگذارد.

بنابراین ضروری است مسئولان و متولیان فرهنگی و دینی در این راستا در کنار برخورد قاطع با متخلفان، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کافی کنند تا مردم با گرفتارشدن در دام سودجویان، بازنده دنیا و آخرت خود نباشند.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 1 اسفند 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode