ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 بهمن 1400     |     کد : 197981

شش روش کاربردی برای خانه‌تکانی ذهن و کاهش استرس

اگر فهرست کارهای شما پایان‌ناپذیر به نظر می‌رسد،

اگر فهرست کارهای شما پایان‌ناپذیر به نظر می‌رسد، به‌راحتی می‌توانید در تعداد زیادی از کارهای مختلف که احساس می‌کنید مجبور به انجام آنها هستید، غرق شوید. واقعیت این است که مغز ما برای این کار ساخته نشده و حتی در صورت انجام این کار در بلندمدت آسیب‌های بسیاری خواهد دید.

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «تعریف فرهنگ لغت از خانه‌تکانی، حذف اقلام غیر ضروری از یک فضای نامرتب یا شلوغ است. این فرآیند را می‌توان برای اقلام فیزیکی ملموس در خانه یا محل کار شما مانند کتاب، مبلمان و لباس اعمال کرد. بی‌نظمی را می‌توان در مورد چیزهای غیر فیزیکی مانند افکار منفی، نگرانی‌ها و مسئولیت‌ها که دائما ذهن شما را درگیر می‌کند نیز به کار برد. یک تقویم مملو از تعهدات بیش از حد، یا افرادی که خواسته‌های غیرضروری از زمان و توجه شما دارند، می‌تواند طاقت‌فرسا و باعث اضطراب شود. به چند روش ساده برای خانه‌تکانی ذهن و کاهش استرس اشاره می‌کنیم.

به‌هم‌ریختگی ذهنی

بسیاری از ما از داشتن مشغله ذهنی زیاد رنج می‌بریم. فکر به گذشته، آینده، شغل، درس، درآمد، ازدواج و ... ذهن شما را پریشان می‌کند و طبیعتا منجر به کاهش تمرکز و کارآیی شما می‌شود. در نتیجه ممکن است از خواب آشفته رنج ببرید که به نوبه خود با خستگی بیشتر مشکل را تشدید می‌کند. چند تکنیک ساده وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش استرس ذهن پریشان و ناآرام استفاده کنید. اینها به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید و منجر به خواب و بهره‌وری بهتر می‌شود.

۱. خلوت‌کردن فضای فیزیکی

خانه یا فضای کاری که به‌هم‌ریخته باشد، منجر به ذهن درهم‌ریخته می‌شود. محیط درهم و برهم به طور مداوم به مغز شما می‌گوید که کارهایی برای انجام‌دادن وجود دارد؛ سازماندهی، تمیزکردن، مرتب‌کردن. مغز احساس می‌کند توسط این محرک‌ها بمباران می‌شود و باعث استرس و اضطراب می‌شود. یک محیط زندگی نامرتب و منظم اثر روانی آرامبخش دارد.

۲. انجام‌ندادن چند کار همزمان و اولویت‌بندی آنها

اگر فهرست کارهای شما پایان‌ناپذیر به نظر می‌رسد، به‌راحتی می‌توانید در تعداد زیادی از کارهای مختلف که احساس می‌کنید مجبور به انجام آنها هستید، غرق شوید. واقعیت این است که مغز ما برای این کار ساخته نشده و حتی در صورت انجام این کار در بلندمدت آسیب‌های بسیاری خواهد دید. وقتی چیزهای زیادی توجه شما را جلب می‌کند، نمی‌توانید به روشنی در مورد یک کار فکر کنید. می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که سعی کنید چندین چیز را همزمان انجام دهید یا کارهای کوچک اما غیر ضروری را کنار بگذارید تا فهرست‌تان کوتاه‌تر به نظر برسد. با انجام این کار شما با اولویت‌های اصلی خود دست‌وپنجه نرم نمی‌کنید و همچنان احساس می‌کنید خسته هستید.

با لیست کارهای خود بی‌رحم باشید و توقع‌تان را از خودتان پایین بیاورید. هر روز کارهایی را که باید در آن روز انجام شود انتخاب کنید. روی فهرست کوتاهی از مهم‌ترین وظایف خود تمرکز و سعی کنید مطمئن شوید که فقط این اولویت‌ها هستند که ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند.

۳. قاطع باشید و از نه گفتن احساس ناراحتی نکنید

اگر تعداد قرارها و تعهدات در تقویم شما بسیار زیاد است، در نظر بگیرید که آیا همه آنها کاملا ضروری هستند یا می‌توان برخی از آنها را به تعویق انداخت، واگذار یا به طور کلی لغو کرد. خود را ملزم به شرکت در رویدادهای اجتماعی نکنید زیرا احساس می‌کنید که باید انجام دهید و مجبورید. کارهایی را انتخاب کنید که ارزش وقت و انرژی شما را داشته باشد.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که سلامت روانی شما را تقویت می‌کنند. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که از نظر شخصی یا حرفه‌ای برای شما مفیدند و اگر می‌توانید بقیه را کنار بگذارید. شاید گرفتن این تصمیمات یا گفتگوهای دشوار با رئیس خود در مورد انتظارات کاری غیر واقعی برای شما آسان نباشد. مطلب نه‌گفتن بدون عذاب وجدان می‌تواند به شما کمک کند.

۴. سدکردن سیل روزانه اطلاعات

حجم انبوه اطلاعاتی که هر روز از منابع متعددی در معرض آن قرار می‌گیریم، ذهن را به خود مشغول می‌کند. مغز ما توسط اخبار، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، تلویزیون، پیام‌های متنی، ایمیل‌ها، گشت‌وگذار در اینترنت بمباران می‌شود. برای کاهش استرس و تنش در مورد مدت زمانی که صرف خواندن یا تماشای اخبار، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تماشای تلویزیون یا مرور بی‌هدف در اینترنت می‌کنید، منظم باشید.

برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید و به آن پایبند باشید. برای این کار در اکثر گوشی‌ها قسمتی برای تنظیم ساعت مشخص برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. با آن می‌توانید حدودی را برای خودتان مشخص کنید. در مورد منابع اطلاعاتی که برای خواندن یا تعامل با آنها انتخاب می‌کنید مجددا فکر کنید. اگر قرارگرفتن منظم در معرض این منابع اطلاعاتی بر سلامت روان شما تأثیر منفی می‌گذارد، کمی از آنها فاصله بگیرید.

۵. بخشی از کارها را به ابزارها بسپارید

اگر تمام کارها را خودتان به خاطر بسپارید و به یاد آورید فشار زیادی به ذهن خود وارد کرده‌اید. در عوض می‌توان بخشی از کارها را به کمک تکنولوژی یا ابزارهای ساده انجام داد. امروزه ابزارهای زیادی برای مدیریت کارها وجود دارد؛ از ابزارهای ساده قدیمی مثل دفترچه یادداشت تا اپلیکیشن‌های برنامه‌ریز و یادآور. برای کاهش بار ذهنی می‌توانید قسمتی از کارها را فهرست و یادداشت کنید. یا می‌توانید از یادآور گوشی استفاده کنید. دفترچه‌های برنامه‌ریزی و planner در این راستا کمک‌کننده هستند.

۶. زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

آرامش نه‌تنها برای یک بدن خسته بلکه برای یک ذهن شلوغ و کاهش استرس نیز ترمیم‌کننده است. تعدادی از فعالیت‌ها و تکنیک‌ها وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید که به پاکسازی ذهن شما از افکار تهاجمی و درهم‌ریختگی ذهنی کمک می‌کند. مدیتیشن و مایندفول‌نویسی احتمالا قدرتمندترین ابزار برای کمک به بازیابی وضوح ذهنی هستند. این شامل یادگیری تمرکز بر لحظه حال، روی تنفس و احساسات بدن شماست.

نتیجه‌گیری

همان قدر که به دستاوردهای زندگی اهمیت می‌دهیم، باید برای ذهن و جسم خودمان هم ارزش قائل شویم. در هر صورت همه این دستاوردها به کمک ذهن و بدن ما حاصل شده، وجود شما از دستاوردهایتان فراتر است و شما با آنها توصیف نمی‌شوید. به‌هم‌ریختگی ذهنی بیش از حد می‌تواند تأثیر منفی بر زندگی شما به شکل اضطراب، اختلال خواب و احساس غرق‌شدن داشته باشد. استفاده از تکنیک‌های موجود در این صفحه به شما کمک می‌کند تا ذهن و زندگی خود را از نگرانی‌ها و افکار غیر ضروری و ناخواسته خالی، کاهش استرس را تجربه و حس آرامش روانی را بازیابی کنید.

منبع: وبسایت جعبه ابزار ذهنی


نوشته شده در   يکشنبه 17 بهمن 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode