ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 بهمن 1400     |     کد : 197849

تراشه مغزی "نورالینک" در شرف آغاز آزمایشات بالینی

شرکت "نورالینک"(Neuralink) متعلق به "ایلان ماسک" یک قدم به کاشت تراشه در مغز انسان نزدیک شد و به زودی آزمایشات بالینی خود را شروع می‌کند.

شرکت "نورالینک"(Neuralink) متعلق به "ایلان ماسک" یک قدم به کاشت تراشه در مغز انسان نزدیک شد و به زودی آزمایشات بالینی خود را شروع می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت "نورالینک" متعلق به "ایلان ماسک"، شرکتی است که مدعی کاشت تراشه‌های رایانه‌ای در مغز انسان است و به تازگی گامی حیاتی در جهت آن برداشته است.

این شرکت که تراشه‌های قابل کاشت در مغز تولید می‌کند، به طور رسمی یک مدیر کارآزمایی بالینی را استخدام می‌کند، به این معنی که آماده است تا نسل بعدی رابط‌های مغز و رایانه(BCIs) را آزمایش کند.

البته تصور اینکه کارها در طول این آزمایش‌ها به طرز وحشتناکی اشتباه پیش برود، هولناک است، اما از سوی دیگر، اگر این تراشه‌ها کار کنند، این اتفاق می‌تواند آغاز عصر جدیدی برای قربانیان بی‌شماری که از اختلالات عصبی، آسیب‌های مغزی، معلولیت و موارد دیگر رنج می‌برند، باشد.

هر کسی که به سمت مدیر آزمایشات بالینی این شرکت برسد، آزمایش‌های انسانی مورد انتظار این استارتاپ را برای آزمایش این فناوری پزشکی آینده‌نگرانه مدیریت خواهد کرد.

این شرکت قبلاً این تراشه را روی میمون‌ها آزمایش کرد و گزارش داد که میمون‌ها با استفاده از تراشه‌های BCI در سرشان(یعنی با افکار میمونی خود) قادر به انجام بازی‌های ویدیویی شده‌اند.

بر اساس اعلام این شرکت مستقر در فرمونت کالیفرنیا، مدیر آینده بخش آزمایشات بالینی در "نورالینک" با برخی از نوآورترین پزشکان و مهندسان برتر به همراه اولین داوطلبان آزمایشات بالینی همکاری نزدیکی خواهد داشت. ضمن اینکه باید تیمی را که مسئول فعالیت‌های تحقیقاتی بالینی است، تشکیل دهد تا مقررات سختگیرانه این آزمایشات را رعایت کنند. نیازی به گفتن نیست که این یک کار بسیار پر فشار و دشوار خواهد بود.

اکنون ما باید به "ایلان ماسک" نگاه کنیم تا بدانیم این اتفاق چقدر می‌تواند نزدیک باشد. در ماه دسامبر ۲۰۲۱، وی به وال استریت ژورنال گفت که "نورالینک" قصد دارد تراشه خود را قبل از پایان سال ۲۰۲۲ در مغز انسان بکارد. در حال حاضر به ماه دوم سال ۲۰۲۲ نزدیک می‌شویم و سابقه "ماسک" نشان داده که نسبت به ضرب الاجل‌ها بیش از حد خوش‌بین است، چرا که او در سال ۲۰۱۹ در یک سخنرانی زنده درباره این فناوری گفت که تا سال ۲۰۲۰ در مغز انسان فعال خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد.

اولین آزمایش انسانی این تراشه پزشکی باید به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده برسد و آزمایش امکان‌سنجی را پشت سر بگذارد. پس از آن، روند بررسی و تایید بیشتر با سازمان غذا و دارو ادامه خواهد یافت و این یک لحظه حیاتی برای این فناوری خواهد بود.

در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که این دستگاه دقیقاً در چه مرحله‌ای است و "نورالینک" و همه شرکت‌های متعلق به "ایلان ماسک" معمولا این نوع جزئیات را مخفی نگه می‌دارند.

البته "نورالینک" تنها شرکتی نیست که علاقه‌مند به توسعه رابط‌های مغز و رایانه است. شرکت دیگری به نام "سینکرون"(Synchron) هم اکنون با تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا، در حال آغاز مطالعه امکان‌سنجی فناوری خود است و در مرحله استخدام داوطلب است.

موانع زیادی بر سر راه "نورالینک" وجود دارد که باید قبل از اینکه بتواند فناوری خود را روی مردم در زندگی واقعی داشته باشد، بر آنها غلبه کند. در حال حاضر برای اولین بار، این شرکت یک مدیر هماهنگ کننده کارآزمایی‌های بالینی را استخدام می‌کند و به دنبال پر کردن موقعیت‌های شغلی دیگر است. اما زمانی که این کار را انجام دهد، دنیای کاملاً جدیدی به روی ما باز خواهد شد، زیرا برخلاف اینکه "ماسک" می‌گوید کاشت این تراشه شبیه به زندگی با گوشی‌های هوشمند کنونی است، کاشت یک تراشه رایانه‌ای در مغز افراد به هر حال عبور از یک مرز بی‌سابقه است که خوب یا بد بودن آن به قضاوت متخصصان و مردم است.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 3 بهمن 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode