ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 دي 1400     |     کد : 197790

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

گستره برخی شهدا هم‌چون حاج قاسم سلیمانی، یک دنیا را به لرزه درمی‌آورد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که گستره برخی شهدا هم‌چون حاج قاسم سلیمانی، یک دنیا را به لرزه درمی‌آورد، افزود:

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که گستره برخی شهدا هم‌چون حاج قاسم سلیمانی، یک دنیا را به لرزه درمی‌آورد، افزود: حاج قاسم بعد از ۴۰ سال مجاهدت در زمان شهادتش، ۲۷ میلیون دلداده به پای تابوتش گریستند. این شهید در جوار حرم امام کاظم (ع) به مقام شهادت رسید و بدنش همانند حضرت ابوالفضل عباس (ع) تکه تکه شده و سپس زائر نجف و کربلا شد. پیکر مبارک حاج قاسم در کربلای ایران و شهر قم نیز تشییع شد و ولی فقیه‌اش در تهران بر سر پیکیرش نماز خواند و گریست و سپس بر اساس وصیتش در جوار شهید حسین یوسف الهی به خاک سپرده شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی در نخستین مراسم پنج شنبه شهدای گمنام مدفن در گلزار شهدای منطقه مایان در امامزاده سید محمد «ع» این روستا، با بیان این‌که اگر امروز دلداده شهدا باشیم و در مسیر شهدا حرکت کنیم، به برکت خون آن‌ها، پایه‌های اقتصادی کشورمان نیز تقویت خواهد شد، گفت: امروز هر کسی، با هر لباس و جایگاهی که دارد باید دل در گرو ولایت داشته باشد. ولایتی که بیش از ۲۰۰ هزار آلاله را تقدیم انقلاب کرده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به حضور نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله در جبهه‌های دوران دفاع مقدس و گذشتن از جان خود در راه خدا، گفت: تمامی مسئولان، نمایندگان مردم، وزرا و دولت مردان باید فردای قیامت پاسخگوی این شهدای ۱۳ ساله باشند که وقتی آن نوجوانان در آن روزها از همه زندگی خود گذشتند، امروز این مسئولان چه کرده‌اند.

وی با بیان این‌که عقل عادی بشر یارای درک مقام شهادت نیست، اظهار کرد: در صحبت و خاطره گویی از شهدا، باید گفت که آن‌ها، افرادی بودند که بالاترین دارایی خود یعنی جانشان را در طبق اخلاص گذاشته و با خدا معامله کردند تا به رضایت پروردگار متعال برسند.

حسینی با اشاره به بیانی از سید مرتضی آوینی مبنی بر این‌که « شهدا رفتند تا بمانند و ما ماندیم تا بمیریم»، گفت: حاج قاسم سلیمانی، عزیزی که در ۱۲ سالگی از روستای قنات ملک برای کارگری به کرمان آمده و در سال ۵۶ با آغاز جریان انقلاب به قافله انقلاب اسلامی پیوست، جز اجر و مزد شهادت برایش تعیین نمی‌شد.

وی افزود: حاج قاسم، ۴۰ سال مجاهدت کرد و جانش را در طبق اخلاص گذاشت و در دفاع از انقلاب اسلامی، زمانی که جوان ۲۰ ساله بود، تیپ ثارالله را تشکیل داد و بعد آن تیپ را به لشکر ثارالله ارتقا داد و حدود ۸ سال آن را فرماندهی کرد. پس از دوران دفاع مقدس، روحش آرام نگرفت و از غرب کشور به شرق کشور منتقل شد و در مقابله با اشرار نیز وظیفه‌اش را به درستی انجام داد. حاج قاسم در سال ۷۶، با نظر مقتدای انقلاب اسلامی، به عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب شد و بعد از طی روزهایی که همواره آرزوی شهادت داشت در ۱۳ دی ۹۸ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

حسینی با اشاره به وصیتنامه حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: حاج قاسم در وصیتنامه خود به صراحت خطاب به پروردگارش قسم می‎خورد که «معبود من، عشق من و معشوق من، دوستت دارم. بارها تو را دیدم و حس کردم، نمی‌توانم از تو جدا بمانم» اما درک این گفته‌ها و درک مقام شهادتش برای ما آسان نیست.

وی با اشاره به  آیه ۱۶۹ سوره آل عمران، گفت: در این آیه آمده که «و لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ، هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار بلکه زنده‏‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌‏شوند.» در واقع شهدا آگاهانه و شاهدانه از دنیا منتقل می‌شوند و آن‌ها بعد از مرگشان، هنوز زنده هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که حاج قاسم سه هفته مانده به زمان شهادتش، وصیت کرده بود که پس از مرگش در جوار قبر شهید یوسف الهی دفن شود، گفت: آن موقع می‌گفتند که در این مکان یک قبر و فضای کوچکی وجود دارد و برای دفن کردن تن حاج قاسم کوچک است، با این حال، کسی خیال نمی‌کرد که پیکر این شهید بزرگوار در زمان شهادتش تکه تکه شود و در همان قبر کوچک به عنوان سرباز ولایت آرام بگیرد.

وی افزود: تمامی این موارد، نشانه‌هایی هستند که انسان به مسیر الهی بازگردد و از خود دور نشود.

وی در ادامه با اشاره به مدفون شدن شهیدی در قبرستان ملک تبریز، اظهار کرد: شهید محمدرضا مهرپاک که دانشجوی ۱۹ ساله رشته پزشکی بود پس از شهادتش در قبرستان ملک تبریز دفن شده است. وقتی آیت الله جوادی آملی وصیتنامه این شهید را دید، عمامه را از سرش برداشته و سر بر خاک گذاشت و گفت که پروردگارا، من ۴۰ سال شاگردی امام (ره) را کردم، چگونه این شهدا به مقام شهادت و نزد تو رسیدند اما ما نرسیدیم.

حسینی ادامه داد: در حوزه علمیه ولیعصر تبریز نیز که در زمان جنگ تحمیلی نزدیک به ۲۰۰ طلبه تحصیل می‌کردند، ۸۰ طلبه از آن‌ها شهید شدند. شهید بیرامی و فتحی دو دوست و همدمی بودند که در این مدرسه درس می‌خواندند، وقتی بیرامی شهید شد و دوستش فتحی پیکرش را دید، رو به پروردگارش گفت که ما همواره با هم بودیم و با هم درس خواندیم و با هم به جبهه رفتیم، روا نیست که دوستم شهید شود و من بمانم. پس از یک ساعت از شهادت بیرامی، خمپاره‌ای به پای شهید فتحی افتاده و او نیز شهید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم که  فرهنگ شهادت، فداکاری و جهاد از بین برود. اگر دیروز، شلمچه و دهلاویه مرز ما بود، امروز این مرزها تا به پشت بام خانه‌هایمان رسیده است. دشمن در خانه‌ها کمین کرده تا فرهنگ ایثار را نابود کند و با استفاده از فضای تاریک مجازی، عطر و بوی معنویت را از قلوب مردم ما بزداید.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس، به برکت جان و خون شهدا بود که یک وجب از کشورمان به دست دشمن نیفتاد و امروز همچنان این قافله شهدا با مدافعان حرم ادامه دارد. شهدای حرم، هم‌چون شهید حججی که سرش از بدنش جدا شد اما عزتش را نفروخت، هم مهاجر و هم مجاهد هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که امروز در کشورمان نیازمند تفکر و فرهنگ شهادت هستیم، اظهار کرد: امروز مادران حاضر نیستند یک تیغ به پای فرزندشان برود، اما آن روزها مادرانی بودند که هر ۹ فرزند خود را تقدیم خداوند متعال کرده و پا به پای فرزندان شهیدشان بودند.

وی در خاتمه با اشاره به فرا رسیدن روز شهادت ام البنین، گفت: ام البنین در کربلا حضور نداشت و تنها خبری به گوشش رسید که هر چهار فرزندش در رکاب مولا حسین (ع) شهید شدند. این مادر پس از آن واقعه، ندا می‌داد که دیگر به من، ام البنین نگویید چرا که من از امروز ام بی بنین هستم .

وی ادامه داد: این مادر، فرزندی هم‌چون حضرت عباس (ع) تربیت کرد که تا پایان عمرش هیچگاه از ادبش دوری نکرد و به خود اجازه نداد که امام حسین (ع) را برادر خطاب کند مگر زمانی که دو دستش را از دست داده بود و بدنش پراز تیر بود، برادرش را صدا کرد و گفت، ادرکنی یا اخی «مرا دریاب برادرم»

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با تذکر به یکی از نمایندگان مردم در سفر به ترکیه و همراهی با جریان انحرافی، این جریان را در تقابل با ولایت مطلقه فقیه دانسته و خطاب به وی، متذکر شد: این کارها عاقبتی ندارد و شما که منتخب مردم هستید، وظیفه نمایندگی به این ملت شهیدپرور را دارید، کاری نکنید که فردای قیامت شرمنده شهدا باشید و به زودی از جریان انحرافی تبری جسته و به آغوش امت و ولایت بازگردید.


نوشته شده در   يکشنبه 26 دي 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode