ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 28 فروردين 1403
سه شنبه 28 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 دي 1400     |     کد : 197749

چرایی تاکید ایران بر "راستی‌آزمایی" لغو تحریم‌ها و دریافت "تضمین" اجرای توافق

منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند، با وجود گذشت بیش از پنج هفته از شروع مذاکرات احیای برجام در وین،

منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند، با وجود گذشت بیش از پنج هفته از شروع مذاکرات احیای برجام در وین، طرف‌های برجامی و آمریکا نه تنها نسبت به پذیرش پیشنهادات و ایده‌های ایران تعلل و تاخیر دارند بلکه از ارایه ساز و کارها برای تامین نظرات ایران در رابطه با لغو تحریم‌ها، تضمین توافق و راستی آزمایی از اجرای تعهدات طفره رفته‌اند.

به گزارش ایسنا، این رویکرد سه کشور اروپایی و آمریکا در مذاکرات نشان می دهد که این کشورها آنقدر که در موضع گیری ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای شان از محدود بودن زمان صحبت می کنند و نسبت به تهی شدن برجام هشدار می دهند، نگران نیستند و برعکس از طولانی شدن مذاکرات و به این شکل ایجاد فضا برای بهانه گیری های بعدی بدشان نمی آید.

سه کشور اروپایی و آمریکا در چند ماه اخیر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و پیشرفت‌ها در آن ابراز نگرانی کردند و بر این نظرند اگر توسعه سانتریفیوژها و افزایش ذخایر اورانیوم ایران در سطوح مختلف ادامه یابد، برجام برای این کشورها موجودیتش را از دست خواهد داد. از این رو وقتی ایران در ۸ آذر با متونی تغییر یافته نسبت به متن پیشنهادی قبلی به مذاکرات بازگشت، ساز مخالف را کوک کردند و بر طبل محدود بودن زمان کوبیدند و پشت هم ضرب الاجل تعیین کردند؛ هر چند این سر و صداها در نهایت راه به جایی نبرد.

در همین حال، مقامات ایرانی نزدیک به مذاکرات، در هفته های اخیر بارها اعلام کردند، با وجود ابراز نگرانی فوق از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا، این کشورها هیچ اقدام و گام قابل توجه و موثری در راستای رفع ابهامات و پاسخ به خواست‌های به حق ایران در رابطه با برداشته شدن تحریم‌ها و ارایه تضمین مطرح نکرده‌اند. از این رو اگر طرف‌های مقابل به واقع بر دستیابی به توافق جدی هستند یا راهکارهای مشخص و عملیاتی ارایه شده از سوی ایران را بپذیرند یا خود نسبت به دغدغه ها و نگرانی های ایران پیشنهاد و راهکار عملی ارایه کنند در غیر این صورت سه کشور اروپایی و آمریکا مسئول به نتیجه نرسیدن و طولانی شدن مذاکرات خواهند بود.

طبیعی است که بعد از عهدشکنی آمریکا و خروج یک جانبه از برجام به نحوی که حتی کشورهای اروپایی و جامعه بین الملل این اقدام را خلاف مقررات بین المللی و تفاهمات دانستند، ایران حق دارد نسبت به راستی آزمایی تعهدات و اجرای آنها در برجام حساس باشد و این روند را با دقت پیگیری کند، چرا که ایران از این منظر خسارات مادی و روانی زیادی را در سه سال گذشته متحمل شده است. اهمیت راستی آزمایی اقدامات آمریکا، تجربه ای است که ایران از دوران اوباما و بعد از اجرایی شدن برجام به دست آورد؛ در آن زمان هم برخی تعهدات برای لغو تحریم ها به درستی اجرا نشد. هم چنین ایران تاکید دارد آمریکا و هم پیمانانش نسبت به اینکه دوباره از برجام یک جانبه خارج نشود تضمین های عملی و قابل قبول دهد و این تجربه ای است که از دوران ترامپ دارد.

مذاکرات در روز دوشنبه به روال روزهای قبل با دیدار هیات ایرانی با نمایندگان سه کشور اروپایی، رییس هیات مذاکره کننده چین و روسیه به طور جداگانه و نیز دیدار باقری و مورا ادامه یافت.

هم چنین در پایان روز دوشنبه اعضای گروه ۱+۴ به اضافه آمریکا و بدون ایران با یکدیگر دیدار کردند. در روزهای گذشته دیدارهایی از این دست به تناوب و در راستای هماهنگی و بررسی متن ها برگزار شده است.

میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات نیز از دیدار دو جانبه خود با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد و گفت: گفت وگوهای دوجانبه ما با هدفی واحد که همان احیای برجام است انجام می شود و بسیار عمل گرایانه است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مذاکرات در سطح سیاسی و رایزنی های دو جانبه و چند جانبه ادامه دارد و به نظر این روند در روزهای آتی نیز جریان خواهد داشت.


نوشته شده در   سه شنبه 21 دي 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode