ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 دي 1400     |     کد : 197657

کروناویروس برای انسان چه خوابی دیده است؟

اگرچه بخش قابل توجهی از مردم جهان اکنون واکسینه شده‌اند، اما تهدید ظهور سویه‌های گوناگون همچنان وجود دارد و این مشکل احتمالا ادامه خواهد داشت.

اگرچه بخش قابل توجهی از مردم جهان اکنون واکسینه شده‌اند، اما تهدید ظهور سویه‌های گوناگون همچنان وجود دارد و این مشکل احتمالا ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، ما تکامل کروناویروس را در عمل مشاهده کرده‌ایم زیرا سویه‌های گوناگون آن، یکی پس از دیگری ظهور می‌کنند و موج‌های بیشتری از ابتلا را در سراسر جهان به راه می‌اندازند. دلایل بسیاری وجود دارد که باور داشته باشیم این مشکل در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت و هیچ تضمینی وجود ندارد که سویه‌های پیش رو، کمتر خطرناک باشند.

بقای کروناویروس در این است که تا حد امکان، افراد بیشتری را آلوده کند. سویه‌هایی که در شیوع یافتن بهتر هستند، با سایر سویه‌ها رقابت خواهند کرد. بخش کلیدی این رقابت، قابلیت انتقال است. هنگامی که انتشار ویروس اصلی آغاز شد، هر فرد آلوده به طور متوسط، دو یا سه نفر دیگر را مبتلا می‌کرد. سویه دلتا اکنون می‌تواند شش یا هفت نفر را مبتلا کند و به نظر می‌رسد که سویه اُمیکرون حتی مسری‌تر باشد.

هنوز به طور کامل مشخص نشده است که این ویروس چگونه عفونی‌تر می‌شود اما در مورد سویه دلتا می‌توان گفت که عفونی‌تر شدن ممکن است به این دلیل باشد که ویروس در تکثیر خود بهتر عمل می‌کند. این بدان معناست که افراد مبتلا به سویه دلتا، میزان بیشتری از ویروس را منتشر می‌کنند.

با وجود این، مبتلا کردن انسان‌ها دیگر به آسانی سابق نیست زیرا بیشتر مردم جهان در حال حاضر به خاطر واکسیناسیون یا ابتلای پیشین، درجاتی از مصونیت را دارند. بنابراین، سویه‌هایی مانند اُمیکرون برای فرار کردن از این ایمنی، معمولا به واسطه بروز تغییراتی در پروتئین خوشه‌ای که هدف اصلی پادتن‌های ما است، در حال تکامل هستند.

برای عفونی‌تر شدن ویروس، محدودیتی وجود دارد اما ممکن است محدودیتی در توانایی آن برای فرار کردن از واکنش ایمنی بدن ما وجود نداشته باشد. همان گونه که در مورد ویروس‌های آنفلوانزای انسانی اتفاق می‌افتد، ممکن است شاهد ظهور مداوم سویه‌های جدیدی باشیم که به اندازه کافی از واکنش ایمنی فاصله می‌گیرند تا موج‌های پی در پی ابتلا را ایجاد کنند.

این امکان وجود دارد که با گذشت زمان، خانواده‌های ویروسی گوناگون باقی بمانند و از هم جدا شوند. این موضوع ممکن است نیاز به ترکیب کردن واکسن‌های گوناگون در یک دوز را به همراه داشته باشد؛ همان گونه که در مورد واکسن آنفلوانزا انجام می‌شود.

اغلب ادعا می‌شود که ویروس های جدید برای ایجاد کردن نشانه‌های خفیف‌تر، تکامل خواهند یافت اما از آنجا که "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" (SARS-CoV-2) درست پیش از ظاهر شدن نشانه‌ها بسیار عفونی می‌شود، فشار انتخابی کمی برای انجام دادن این کار وجود دارد. آبله نیز در گذشته بسیار کشنده بود و امکان داشت با گذشت زمان بدتر شود. آنفلوانزا هنوز هم سالانه آمار مرگ و میر بالایی دارد.

یک نگرانی دیگر این است که ویروس ممکن است در چندین حیوان دیگر در حال گردش باشد و سویه‌های جدیدی را تولید کند که می‌توانند به انسان منتقل شوند.

اگرچه این امکان وجود دارد که سویه‌های آینده به بروز بیماری شدیدتر در افرادی منجر شوند که ایمنی ندارند اما بیشتر مردم جهان اکنون تا اندازه‌ای مصونیت دارند. این مصونیت احتمالا به محافظت کردن در برابر بیماری شدید ادامه می‌دهد؛ حتی اگر نتواند از ابتلا جلوگیری کند.

از سوی دیگر، می‌توان انتظار داشت که این مصونیت به مرور زمان از بین برود. حتی اگر پیشتر دوز تقویت‌کننده واکسن تزریق شده باشد، می‌توان در سال ۲۰۲۲ نیز یک یا دو دوز دیگر دریافت کرد تا از بدن در برابر سویه‌های جدید محافظت شود.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 11 دي 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode