ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 دي 1400     |     کد : 197606

نظرات ضد و نقیض محققان درباره اثر واکسن‌ها روی اُمیکرون

در شرایطی که محققان دانشگاه "کالیفرنیا" می‌گویند ...

در شرایطی که محققان دانشگاه "کالیفرنیا" می‌گویند هیچ یک از واکسن‌های کنونی در برابر سویه امیکرون کروناویروس ایمنی ایجاد نمی‌کنند، اما پژوهشگران دانشگاه "آکسفورد" معتقدند دوز یادآور واکسن آسترازنکا که توسط این دانشگاه ساخته شده در برابر امیکرون ایمنی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتوورکز، بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه کلمبیا"(Columbia University) که با همکاری دانشمندان "دانشگاه هنگ کنگ"(HKU) انجام شده است، شواهد بیشتری را ارائه می‌کند که نشان می‌دهند سویه اُمیکرون می‌تواند از محافظت ایمنی واکسن‌ها فرار کند. این پژوهش که نیاز به واکسن‌ها و درمان‌های جدید را نشان می‌دهد، پیش‌بینی می‌کند این سویه کروناویروس چگونه تکامل می‌یابد.

یکی از ویژگی‌های بارز سویه اُمیکرون، تعداد هشدار دهنده تغییرات در پروتئین خوشه‌ای کروناویروس است که می‌تواند تهدیدی برای اثربخشی واکسن‌های کنونی و پادتن‌های درمانی باشد.

کاهش قابل توجه خنثی‌سازی اُمیکرون به وسیله پادتن‌ها و واکسن‌ها

در این پژوهش جدید، توانایی پادتن‌های تولید شده به واسطه واکسیناسیون، برای خنثی کردن سویه اُمیکرون در آزمایشگاه بررسی شد. پادتن‌ها در برابر ویروس‌های زنده و شبه ویروس‌هایی بررسی شدند که برای تقلید از اُمیکرون در آزمایشگاه تولید شده بودند.

پادتن‌های به دست آمده از افرادی که دو بار با یکی از چهار واکسن پرمصرف مدرنا، فایزر، آسترازنکا، جانسون و جانسون واکسینه شده بودند، تاثیر قابل توجهی در خنثی کردن سویه اُمیکرون نداشتند. احتمال خنثی کردن اُمیکرون با پادتن‌های به دست آمده از افرادی که پیشتر آلوده شده بودند نیز کمتر بود.

افرادی که دوز تقویت‌کننده یکی از واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان را دریافت کرده‌اند، احتمالا بهتر محافظت می‌شوند؛ اگرچه حتی پادتن‌های آنها نیز سطح پایینی از فعالیت خنثی‌کننده‌ را در برابر اُمیکرون نشان می‌دهند.

"دیوید هو"(David Ho)، مدیر مرکز پژوهش ایدز "آرون دیاموند"(Aaron Diamond) و از پژوهشگران این پروژه گفت: نتایج جدید نشان می‌دهند افرادی که پیشتر آلوده شده‌اند و افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند نیز در معرض خطر ابتلا به سویه اُمیکرون هستند. حتی تزریق دوز سوم تقویت‌کننده ممکن است به اندازه کافی در برابر ابتلا به اُمیکرون به محافظت نپردازند اما توصیه می‌شود که واکسن را دریافت کنید زیرا با تزریق واکسن، همچنان از ایمنی بدن بهره‌مند خواهید شد.

نتایج این پژوهش، با نتایج سایر پژوهش‌های مربوط به خنثی‌سازی و همچنین داده‌های همه‌گیرشناسی به دست آمده از آفریقای جنوبی و انگلستان مطابقت دارد که نشان می‌دهند اثربخشی دو دوز واکسن، به طور قابل ‌توجهی در برابر سویه اُمیکرون کاهش می‌یابد.

بیشتر پادتن‌های مونوکلونال نمی‌توانند اُمیکرون را خنثی کنند

هنگامی که پادتن‌های مونوکلونال در اوایل دوره ابتلا تجویز می‌شوند، می‌توانند از ابتلای بسیاری از افراد به کووید-۱۹ شدید جلوگیری کنند اما این پژوهش جدید نشان می‌دهد همه درمان‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر آنها در حال توسعه هستند، حتی اگر موثر باشند، تاثیر بسیار کمتری در برابر اُمیکرون دارند.

در پژوهش‌های مربوط به خنثی‌سازی با پادتن‌های مونوکلونال، تنها یکی از آنها فعالیت قابل توجهی را در برابر اُمیکرون حفظ کرد. نوعی از اُمیکرون نسبت به همه پادتن‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده بالینی قرار می‌گیرند، کاملا مقاوم است. پژوهشگران خاطرنشان کردند که اُمیکرون در حال حاضر، کامل‌ترین فرار از خنثی‌سازی است که دانشمندان تاکنون دیده‌اند.

آزمایشگاه هو در این پژوهش، چهار جهش جدید را در اُمیکرون شناسایی کرد که به ویروس کمک می‌کند تا از پادتن فرار کند. شاید این اطلاعات به طراحی روش‌های جدیدی برای مقابله با این سویه جدید کمک کنند.

روش‌های جدید

هو خاطرنشان کرد که دانشمندان باید واکسن‌ها و درمان‌هایی ارائه دهند که بتوانند نحوه تکامل ویروس را بهتر پیش‌بینی کنند.

وی افزود: دور از ذهن نیست که فکر کنیم "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-۲) اکنون تنها یک یا دو جهش با مقاومت کامل در برابر پادتن‌های کنونی، خواه پادتن‌های مونوکلونال که به عنوان درمان استفاده می‌شوند و خواه پادتن‌های تولید شده توسط واکسیناسیون یا ابتلا به سویه‌های پیشین فاصله دارد.

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسیده است.

نظر متفاوت پژوهشگران دانشگاه آکسفورد

این در حالیست که رویترز از بررسی جدیدی خبر داد که در "دانشگاه آکسفورد"(Oxford University) انجام شده است و نشان می‌دهد که سه دوز واکسن آسترازنکا می‌تواند در برابر سویه اُمیکرون موثر باشد.

این پژوهش که در مورد واکسن شرکت آسترازنکا موسوم به "Vaxzevria" انجام شده است، نشان می‌دهد که پس از یک دوره سه دوزی از این واکسن، سطوح خنثی‌کننده در برابر اُمیکرون، مشابه با سطوح مقابل نوع دلتای کروناویروس پس از دو دوز است.

شرکت آسترازنکا اعلام کرده است که پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که این بررسی را انجام دادند، با پژوهشگرانی که روی واکسن این شرکت کار کردند، متفاوت هستند.

"منه پانگالوس"(Mene Pangalos)، رئیس بخش پژوهش و توسعه داروهایی زیستی شرکت آسترازنکا، با اشاره به بخش مهمی از سیستم ایمنی که به مبارزه پاسخ می‌دهد، گفت: هر چه که اُمیکرون را بهتر می‌شناسیم، متوجه می‌شویم که واکنش سلول T، محافظت پایداری را در برابر بیماری‌های شدید و بستری شدن در بیمارستان ایجاد می‌کند.

وی افزود: سطح پادتن علیه اُمیکرون پس از تزریق دوز تقویت‌کننده، بالاتر از سطح پادتن در افرادی بود که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و به طور طبیعی بهبود یافته بودند.

اگرچه داده‌های ابتدایی آسترازنکا مثبت بودند، این شرکت اعلام کرد که با دانشگاه آکسفورد برای تولید واکسنی متناسب با اُمیکرون کار می‌کند و به تلاش‌هایی مشابه تلاش‌های سایر سازندگان واکسن می‌پیوندد.

در پژوهش دانشگاه آکسفورد، نمونه‌های خون افراد مبتلا به کووید-۱۹، افرادی که با دو دوز و یک تقویت‌کننده واکسینه شده بودند و افرادی که پیشتر به سایر انواع نگران‌کننده مبتلا شده بودند، تجزیه و تحلیل شدند. این پژوهش، نمونه‌های به دست آمده از ۴۱ نفر را شامل می‌شد که سه دوز از واکسن Vaxzevria را دریافت کرده بودند.

دانشمندان و دولت‌ها تلاش می‌کنند تا با استفاده از واکسن‌ها و روش‌های درمانی، سیستم دفاعی افراد را در برابر اُمیکرون تقویت کنند زیرا این سویه ممکن است در سطح جهانی غلبه پیدا کند و باعث شده است که محدودیت‌های جدیدی برای مهار ابتلا به آن اعمال شود.

انگلستان در اوایل ماه جاری، از کاربرد دوز تقویت‌کننده‌ حمایت کرد زیرا دریافت که دوز سوم، محافظت در برابر بیماری ناشی از اُمیکرون را به طور قابل توجهی باز می‌گرداند.


نوشته شده در   يکشنبه 5 دي 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode