ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 30 فروردين 1403
پنجشنبه 30 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 آذر 1400     |     کد : 197450

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: فخامت اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی است و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: فخامت اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی است و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در آئین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد در تبریز اظهار داشت: استاد محمد عابد در عرصه عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری ساحربیان بود و از کودکی حافظ قرآن و آگاه به معارف اهل بیت (ع) بود.

وی افزود: پدر استاد عابد مرحوم مولانا یتیم خود از پهلوانان شعر آئینی بود و جناب عابد از دوران کودکی پا به پای پدرش که معروف به فضل و تقوا بود رشد نمود و با هوش سرشارش آنچه نیاز بود از مکتب پدر آموخت و اولین استادش پدرش بود.

امام جمعه تبریز: افزود: شعر زنده یاد عابد به اذعان اغلب شعرشناسان، شعر فاخر و دیوانی است و همین است آنچه در شعر عابد بیش از همه رخ می‌نماید، ترکیبات عربی و قرآنی این اشعار است که بیانگر ملأ بودن این شاعر مرثیه سرا است و اشعار مستحکم وی یادآور سبک و شیوه بزرگانی چون فضولی و حجه‌الاسلام نیر است.

حجت الاسلام آل‌هاشم تصریح کرد: همنشینی با بزرگانی چون علامه جعفری و دکتر مرتضوی و آیت الله میرزاجواد سلطان القرایی و مراوده‌های علمی و ادبی با این بزرگان بن مایه شعر عابد را فراهم کرد.

وی، ارتباط استاد عابد با علما و مداحان اهل بیت (ع) را از نقاط قوت حیات ادبی وی برشمرد و گفت: از آسیب‌های ادبیات نوحه و مرثیه کمبود ارتباط شعرای این حوزه با علما و مداحان است اما استاد عابد با علم به این نکته این مشکل را حل کرد و وقتی وی با مداحان به عنوان رساننده پیام شاعر به عموم مردم ارتباط برقرار کرده و تأثیر شعر مدح و مرثیه را ارتقا ی بخشید و شعر فاخر خود را در اختیار مداحان قرار داد، نتیجه اش درخشش بزرگانی چون زنده یادحاج فیروز زیرک کار و زنده یاد حاج بیوک آقا اسایش و حاج مقصود پوررادی در عرصه مداحی و بزرگانی جون حاج صمد قاسمپور و عباس داداش زاده در عرصه شعر آئینی شد.

امام جمعه تبریز گفت: اگر از شعر استاد بگذریم و به شخصیت خود استاد برسیم وی از اساتیدی است که در حلقه یاران و شاگردانش به پرورش شعرایی همت گماشت که هر یک از این شاعران از چهره‌های قابل اتکا در حوزه شعر آئینی هستند.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 16 آذر 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode