ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 آذر 1400     |     کد : 197448

آیت‌الله سبحانی:

تجلیل از مرحوم عابد تجلیل از شعر متعهد و صدای رسای توحید است

مرجع تقلید شیعیان گفت: تجلیل از مرحوم عابد، تجلیل از شعر متعهد و صدای رسای توحید، ولایت و معنویت است.

مرجع تقلید شیعیان گفت: تجلیل از مرحوم عابد، تجلیل از شعر متعهد و صدای رسای توحید، ولایت و معنویت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عالیقدر تشیع، پیامی را همزمان با آئین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهر کلام اهل بیت عصمت و طهارت (ع) استاد محمد عابد صادر کرد.

در متن این پیام که توسط حجه‌الاسلام بلاغی نماینده آیت الله سبحانی قرائت شد، آمده است:

هنر متعالی فصل مشترک فطرت‌های پاک و آزاده ای است که در زادبوم شرافت و حریت زیسته‌اند و مظاهر ذات و صفات الهی در هستی را به چشم حیرت نگریسته‌اند. در این میان شعر ولایی همان نردبان پایه‌ای است که حضیض خاک را به فراز افلاک معرفت آل الله می‌رساند؛ شعری که از چشمه سار وحیانی و جویبار معرفت ربانی، زلال حکمت نوشیده و از سینای سینه‌ی دلدادگان کمال و معنویت جوشیده باشد، به‌سان ماء معینی است که بهشت انسانیت را طراوتی تازه می‌بخشد و این همان حقیقت کلام درربار حضرت امام جعفر بن محمدالصادق-علیه‌السلام- است که فرمود: من انشد فینا بیتا بنی الله له بیتا فی الجنه (وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۹۷)

صحایف تاریخ درازدامن تشیع گنجوری خزائنی از بدایع فکرت و صنایع حکمت سخن‌سنجان گوهرطرازی را بر ذمه دارد که بیت بیت آثار بیان و بنان ایشان خشت‌خشت بنای حکمت شیعی را طراز بسته و گرمی بازار لعل و گوهر شکسته‌اند و یکی از ایشان در زمانه ما مرحوم محمدعابد تبریزی است که بمناسبت پانزدهمین سالگرد ارتحالش گرد هم آمده‌اید.

تجلیل از مرحوم عابد، تجلیل از شعر متعهد و صدای رسای توحید، ولایت و معنویت است. شاعری سترگ و اندیشمندی نستوه که قلم جز در خدمت آل الله بر صحیفه نراند و بیتی از آثار فراوانش از حلیه‌ی فضائل، مناقب، مراثی و معارف خاندان وحی خالی و عاری نماند. میزان مهارت و استادی این شاعر گزیده‌گوی در حوزه علوم ادبی و بلاغی و آشنایی عمیق وی با علوم قرآنی، تاریخ، سیره، اخبار و احادیث خاندان نبوت و موانست او با نهج‌البلاغه امیربیان حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب -سلام الله علیه- از آثار قلمی اش در دو زبان فارسی و ترکی مشهود است و از همین رهگذر است که بنای مستحکم طبع و قول توحیدی عابد از رخنه غلو و شبهه در مضامین، رسوخ رکاکت و سستی در بیان، ظاهربینی و سطحی‌نگری در اندیشه، تغافل از شأن امامت در عاطفه و خیال و استفاده از اخبار ضعیف و احادیث جعلی و مغایر با سیره و تاریخ پیشوایان معصوم، مصون و محفوظ مانده‌است.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن ادیب اریب و شاعر جواهرکلام اهل‌بیت و طلب رحمت و غفران الهی برای آن عزیز سفرکرده، عموم شعرای جوان آستان باعظمت آل‌الله را به تاسی و پیروی از سیره سلف صالح در استمساک به عروه الوثقای ولایت و دوری از مضامین ساده‌انگارانه و شبهه‌ناک در اشعار خود توصیه نموده و سعادت همگان را در ظل عنایات حضرت ولیعصر - ارواحنا له الفدا- مسئلت می‌نمایم.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 16 آذر 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode