ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 آذر 1400     |     کد : 197355

کارشناس مذهبی مطرح کرد:

کودکان پرخاشگر؛ نتیجه اختلافات زوجین/ دنیای کودک را درک کنیم

کارشناس مسائل مذهبی پرخاشگری فرزندان را نتیجه اختلاف و تشنج بین والدین دانست و گفت: محیط عاری از اختلاف شرط تربیت صحیح است و والدین باید دنیای کودکان را درک کنند.

 کارشناس مسائل مذهبی پرخاشگری فرزندان را نتیجه اختلاف و تشنج بین والدین دانست و گفت: محیط عاری از اختلاف شرط تربیت صحیح است و والدین باید دنیای کودکان را درک کنند.

حجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستانحجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با کشمکش و اختلافات خانوادگی و تأثیر مخرب آن بر روی فرزندان، گفت: قبل از هر چیز لازم است زوجین با هدف خود از پیمان مقدس ازدواج و تشکیل خانواده آشنا باشند چراکه آشنایی با اهداف ازدواج می‎تواند زوجین را در داشتن یک زندگی مستحکم یاری دهد.

وی با بیان اینکه بهترین تعبیر از ازدواج را خدای متعال در آیه ۲۱ سوره روم با این مضمون «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‌‏هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميان‌تان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏‌انديشند قطعاً نشانه‏‌هايى است» بیان کرده است، افزود: زندگی مشترک به‌نوعی همبستگی عمیق روحی، عاطفی، اقتصادی و اجتماعی را بین زوجین برقرار می‌کند که از آن تعبیر به پیوند همسری یا زناشویی می‌‏شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیوند زناشویی در زندگی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است و به‌نوعی موجودیت دو انسان را از جهات مختلف به هم پیوند می‎دهد، به اهیمت مقوله ازدواج از نگاه احادیث و روایات اشاره کرد و ادامه داد: نبی مکرم اسلام در حدیثی فرموده است: «بیشترین اهل جهنم انسان‌های بی‌همسر هستند» و پیامبر همچنین فرموده است: «کسی‌که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است» و نیز فرموده است: «در‌های رحمت آسمانی در چهار وقت گشوده می‌شود: موقع بارش باران، زمانی‌که فرزند به چهره پدر و مادرش می‌نگرد، هنگام گشوده شدن در کعبه، هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی».(بحار الانوار، ج. ۱۰۳، ص. ۲۲۱)

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بنیان نهادن خانواده از هر بنیانی مهمتر است چراکه تشکیل خانواده مایه سکون و آرامش زوجین و پدید آمدن دوستی‎های خالص و صمیمانه می‌‏شود و جلوی بی‌بندوباری و هرج و مرج را می‎گیرد، گفت: زن و مرد در پیمان مقدس ازدواج با حفظ استقلال نسبی شخصیت طرف مقابل می‎توانند به تفاهم برسند و در جهت رشد و تعالی همدیگر اقدام ‎کنند.

امیری با بیان اینکه احترام به شخصیت طرف مقابل ضامن دوام و بقای زندگی زناشویی است و زوجین باید به این نکته توجه داشته باشند که انتخاب همسر مساوی با انتخاب کلفت و خدمتکار نیست، اظهار کرد: ازدواج‌هایی که از روی احساسات سطحی و زودگذر بنا نهاده شود موجب اثرات ناگواری بر کانون خانواده و فرزندان خواهد شد و این ازدواج منجر به سرشکستگی اجتماعی زوجین خواهد شد که می‎طلبد جوانان دقت لازم را داشته باشند ازدواج آنها از روی ترحم، احساسات زودگذر، تفنن و سرگرمی، فریب دادن، دستیابی به ثروت، فخرفروشی و خودنمایی نباشد چراکه چنین ازدواج‌هایی نمی‎تواند موفق باشد.

این کارشناس مذهبی با مروری بر اهداف ازدواج ازجمله رسیدن به سکون و آرامش درونی، احساس استقلال، شکوفایی عواطف و احساسات، حفظ نوع و نسب، جلوگیری از انحرافات اخلاقی، رسیدن به تمامیت شخصیت و تکامل روحی و روانی، اشاره کرد و ادامه داد: ازدواج نیازهای عاطفی زوجین را تأمین و میل و انگیزه زندگی را در آنها تقویت می‎کند کمااینکه نبی مکرم اسلام ازدواج را کامل‌کننده دین معرفی کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه شاهد هستیم اختلافات زوجین در خانواده آسیب شدیدی را به فرزندان وارد کرده است در صورتی‌که فرزند برای تربیت شدن به محیطی عاری از تشنج و درگیری نیاز دارد، افزود: کشمکش و جر و بحث والدین یک نوع کودک‌آزاری است و ضربه روحی و روانی شدیدی به کودک می‎زند و باعث می‎شود در چنین خانواده‌هایی کودکانی پرخاشگر بار بیایند.

وی با بیان اینکه کودکان امانت‌ خدا در دست والدین هستند و والدین باید نهایت توجه خود در تربیت آنها را به‌کار بگیرند، اظهار کرد: بحث و مشاجره والدین اغلب اوقات به‌خاطر موضوعاتی است که با دنیای کودکان متفاوت است چراکه دنیای کودک دنیایی پُر از عشق و عاطفه است و بحث و جدل والدین با دنیای کودک متفاوت است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه کودک به‌دلیل عدم درک حرف‌هایی که در مشاجره و درگیری لفظی پدر و مادر رد و بدل می‌شود دچار احساس ناامنی و اضطراب می‏‌شود، گفت: اختلاف زوجین که به توهین، تهمت، فحش و ناسزا و کتک‌کاری منجر می‌‏شود کودکان، نوجوانان و جوانان را از کانون خانواده گریزان کرده و آنها را به‌سمت محیطی آرام و جذب دوستانی آرامش‌بخش سوق می‎دهد، دوستانی که شاید در اصل برای او دشمن باشند چه‌بسا چنین کودکان، نوجوانان و جوانانی برای گریز از محیط متشنج خانواده به سمت دوستان غیر هم‌جنس سوق یابند.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه خانواده باید محل صلح، صفا، عشق، صمیمیت، بروز و شکوفایی استعدادها باشد و در این خانواده زوجین نسبت به هم محبت و عشق داشته باشند، اضافه کرد: اگر کانون خانواده توسط والدین گرم و آرام باشد هیچ فرزندی به سمت پیدا کردن عشق و محبت‌های کذایی خارج از خانه نخواهد رفت.

وی با توصیه به والدین که محیط خانه را برای کودک محیط امن و تؤام با آرامش قرار دهند، اظهار کرد: کودکان باید احساس کنند برای پدر و مادرشان عزیز هستند کمااینکه یک زن باید برای همسرش مادر و خواهر نیز باشد و یک شوهر نیز برای همسرش علاوه‌بر شوهر بودن برادر و پدر هم باشد و جای خالی پدر و‌ برادر را برای همسرش پر کند.

وی با بیان اینکه عصبانیت نوعی دیوانگی است و زوجین باید سعی کنند جلوی عصبانیت خود را بگیرند، گفت: وقتی اختلافی بین زوجین ایجاد می‏‌شود سعی کنند در محیط تنهایی و در نبود فرزندان آن مشکلات را با هم در میان بگذارند و مشکلات خود را به بیرون منتقل نکنند و از بحث و جدل  جلوی چشم فرزندان‌شان پرهیز کنند کمااینکه لازمه داشتن یک زندگی زناشویی موفق این است که زوجین آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

 


نوشته شده در   جمعه 5 آذر 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode