ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 7 آبان 1400     |     کد : 197117

جلب اعتماد والدین، لازمه بازگشایی منطقی مدارس

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر چند که در اکثر کشورها، مدارس فعالیت خود را با آموزش‌های حضوری شروع کرده‌اند...

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر چند که در اکثر کشورها، مدارس فعالیت خود را با آموزش‌های حضوری شروع کرده‌اند، اما باید توجه داشت که نباید بدون انجام بررسی‌های تطبیقی صرفا تجارب آنها را در کشور پیاده‌سازی کنیم گفت: بازگشایی مدارس در ایران زمانی منطقی است که شیوع کرونا کاملا تحت کنترل مقامات بهداشتی و مسئول باشد، مدارس آمادگی لازم و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشند و خانواده‌ها همراه سیستم آموزشی بوده و اعتماد به بازگشایی مدارس داشته باشند.

زهرا علی‌اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به آرامی شاهد بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه و کلاس‌های درس در کشورهای مختلف هستیم اظهار کرد: با توجه به دشواری وضعیت و تنوع در سراسر جهان، کشورها در مورد چگونگی و زمان برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس در مراحل مختلفی هستند. این تصمیمات معمولاً توسط دولت، تحت هدایت تخصصی کمیته ملی بیماری‌های واگیر و اغلب در بحث با مقامات محلی اتخاذ می‌شود.

وی افزود: آنها باید سلامت عمومی، مزایا و خطرات برای آموزش و سایر عوامل را در نظر بگیرند. شواهد زیادی درباره تأثیر منفی تعطیلی مدارس بر سلامت جسمی و روانی، تغذیه، ایمنی و یادگیری کودکان وجود دارد. بنابراین، جامعه آموزشی  خواستار این است که مدارس جزو مراکزی باشند که با اعمال اقدامات ایمنی بازگشایی شوند.

علی‌اکبری درباره اینکه آیا بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه بی‌خطر است؟ گفت: با آموزش مجازی، سلامت روان کودکان و نوجوانان به دلیل زندگی پر استرس در خانه، فقر، انزوا و نحوه ادامه تحصیل در خانه (بسیاری از آنها موبایل و یا کامپیوتر مشترکی با خواهر و برادرشان دارند) ، اتصال ناپایدار اینترنت و دور بودن از فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی مدرسه، آسیب می‌بیند، بنابراین تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس می‌تواند فرصت آموزشی و رشد تربیتی مطلوبی را به دانش‌آموزان بدهد.

نگرانی بسیاری از خانواده‌ها درباره بازگشایی مدارس بدون اطمینان از تاییدیه‌های بهداشتی

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: در دوران شیوع کرونا، بازگشت به مدرسه کمی متفاوت‌تر از تجربیات قبلی به نظر می‌رسد و مدارس زمانی باید بازگشایی شوند که برای دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان محیطی امن و سالم  باشند. تجربه یک ماه گذشته سال تحصیلی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که خانواده‌های زیادی از بازگشایی مدارس بدون اطمینان از تاییدیه‌های بهداشتی و سلامتی نگران هستند. لذا به دلیل شرایط در حال تحول، مقامات باید آماده سازگاری و تصمیم‌گیری با توجه به شرایط و درخواست های جامعه باشند. البته با وجود شرایط عدم اطمینان از پیک‌های شیوع بیماری و تجربیات بازگشایی مدارس در کشورهای دیگر این امکان وجود دارد که مدارس برای مدتی بازگشایی شوند و سپس بسته به شرایط محلی، تصمیمی برای تعطیلی مجدد موقت آنها گرفته شود.

وی درباره اقداماتی که مدارس باید برای جلوگیری از انتشار ویروس کووید-۱۹ انجام دهند اظهار کرد: بازگشایی مدارس باید با پاسخ بهداشتی کلی کشور به کووید-۱۹ برای محافظت از دانش‌آموزان، کارکنان، معلمان و خانواده‌های آنها مطابقت داشته باشد. مدیران مدارس به فرصت‌هایی برای بهبود اقدامات بهداشتی از جمله شست‌وشوی دست‌ها، آداب تنفسی (مانند سرفه و عطسه)، اقدامات فاصله‌گذاری فیزیکی، روش‌های تمیز کردن وسایل شخصی و شیوه‌های تهیه غذای ایمن توجه کنند. کارکنان اداری و معلمان نیز باید قبل از حضور در مدرسه و آغاز آموزش‌های حضوری در مورد فاصله‌گذاری فیزیکی، اقدامات بهداشتی مدرسه و تشخیص علائم مشابه آنفولانزا و کرونا آموزش ببینند.

علی‌اکبری افزود: علاوه بر برنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برای محافظت از دانش‌آموزان، کارکنان، معلمان و خانواده‌های آنها و جلوگیری از انتشار ویروس، مدارس باید آماده باشند تا در صورت مثبت شدن آزمایش کرونا یا نشان دادن علائم کووید-۱۹ در مدرسه، اقدامات سریعی انجام دهند. مدارس همچنین باید پیوند مستقیمی با امکانات آزمایشی داشته باشند تا در صورت حضور فردی که تست کرونای وی مثبت شده بود، اعلان‌های فوری را دریافت کنند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش همچنین با اشاره به دشواری پیروی از فاصله گذاری فیزیکی و سایر اقدامات برای جلوگیری از انتشار ویروس از سوی کودکان گفت: معلمان و والدین نقش مهمی در اطمینان از درک، یادگیری و پیروی کودکان از قوانین جدید در مدارس دارند. مربیان پیش‌دبستانی و کلاس‌های دوره اول ابتدایی باید تلاش ویژه‌ای از طریق یادگیری مبتنی بر بازی انجام دهند تا بتوانند به کودکان خردسال کمک کنند تا با روش‌های جدید یادگیری در مدارس سازگار شوند.

وی افزود: مدارس همچنین باید این قوانین جدید را به وضوح با والدین در میان بگذارند تا آنها آگاه شوند و همچنین از فرزندان خود در اجرای این قوانین جدید و ایجاد عاداتی که برای محافظت از سلامت آنها مهم است حمایت کنند. در این میان والدین نیز نقش و مسئولیت مهمی دارند. به عنوان مثال اگر کودک آنها علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد او را به مدرسه نفرستند و توصیه‌های مربوط به آزمایش و قرنطینه را دنبال کنند.  

علی‌اکبری با بیان اینکه در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با تاسّی از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، بررسی شرایط و امکانات مدارس، تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌های لازم و طراحی الگوی آموزشی جامع  تصمیماتی برای بازگشایی مدارس گرفته است اظهار کرد: اما شرایط حال جامعه و کافی نبودن تجهیزات و فضای آموزشی مناسب در مدارس دغدغه‌هایی را  برای والدین از سلامتی فرزندانشان به همراه داشته است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: هر چند که در اکثر کشورها، مدارس فعالیت خود را با آموزش های حضوری شروع کرده اند، اما باید توجه داشت که نباید بدون انجام بررسی‌های تطبیقی صرفا تجارب آنها را در کشور پیاده‌سازی کنیم. بازگشایی مدارس در ایران زمانی منطقی است که شیوع کرونا کاملا تحت کنترل مقامات بهداشتی و مسئول باشد، مدارس آمادگی لازم و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشند و خانواده‌ها همراه سیستم آموزشی بوده و اعتماد به بازگشایی مدارس داشته باشند.


نوشته شده در   جمعه 7 آبان 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode