ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 مهر 1400     |     کد : 197026

ساخت یک رآکتور هسته‌ای ارزان و قابل حمل توسط مهندسان سابق "اسپیس‌ایکس"

مهندسانی که قبلا در شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" کار می‌کرده‌اند در حال ساخت یک راکتور هسته‌ای ارزان قیمت و قابل حمل هستند که فناوری جدیدی است که برای زندگی در مریخ طراحی شده است و انرژی هسته‌ای قابل حمل را بر روی زمین فراهم می‌کند.

مهندسانی که قبلا در شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" کار می‌کرده‌اند در حال ساخت یک راکتور هسته‌ای ارزان قیمت و قابل حمل هستند که فناوری جدیدی است که برای زندگی در مریخ طراحی شده است و انرژی هسته‌ای قابل حمل را بر روی زمین فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، انرژی هسته‌ای به صورت میکرو رآکتورهای نسبتاً سبک و مقرون به صرفه در حال تحول و قابل جابجایی شدن است. اکنون تیمی از مهندسان سابق شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) در حال توسعه "اولین منبع انرژی قابل حمل و بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان" هستند که می‌تواند انرژی برق را به مناطق دور افتاده برساند و همچنین امکان نصب سریع واحدهای جدید در مناطق پرجمعیت را فراهم می‌کند.

"سرمایه‌گذار فرشته"(Angel investor) سرمایه‌گذاری است که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا را فراهم می‌کند. بر خلاف یک شریک، سرمایه‌گذار فرشته به ندرت در مدیریت شرکت دخالت می‌کند. پس از اینکه سرمایه‌گذاریِ مرحله کشت ایده به نتیجه رسید و یک کسب‌ و کار شکل گرفت، نوبت به مرحله دوم سرمایه‌گذاری می‌رسد. در این مرحله سرمایه‌گذاران فرشته وارد کسب‌ و کار می‌شوند. میزان سرمایه‌گذاری آنها اغلب به یک تا دو میلیون دلار می‌رسد و این سرمایه‌ها اغلب شخصی است.

این تیم سال گذشته ۱.۲ میلیون دلار از "سرمایه گذاران فرشته" برای استارتاپ خود موسوم به "رادیانت"(Radiant) دریافت کرد تا به توسعه ریز رآکتورهای هسته‌ای قابل حمل خود بپردازد که هم در برنامه‌های تجاری و هم در زمینه نظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ما قبلاً در مورد نیروگاه‌های هسته‌ای شناور مانند ایستگاه‌های تولید شده توسط شرکت دانمارکی "سیبورگ"(Seaborg) شنیده‌ایم. با این حال، فناوری در حال توسعه استارتاپ "رادیانت" ابعاد کاملاً جدیدی از قابلیت جابجایی را برای راکتورهای هسته‌ای به ارمغان می‌آورد.

میکرورآکتور "رادیانت" که هنوز در مرحله نمونه اولیه است، بیش از یک مگاوات خروجی دارد که به گفته این شرکت برای تأمین برق تقریباً ۱۰۰۰ خانه تا هشت سال کافی است و می‌توان آن را به راحتی از طریق هوا، دریا و جاده جابجا کرد، بدین معنی که انرژی مقرون به صرفه را برای جوامعی که دسترسی آسان به انرژی تجدیدپذیر ندارند، به ارمغان می‌آورد و به آنها اجازه می‌دهد تا وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

"داگ برنائور" بنیان‌گذار و مدیرعامل "رادیانت"، مهندس سابق شرکت "اسپیس‌ایکس" است که در زمان حضورش در این شرکت فضایی، روی توسعه منابع انرژی برای مستعمرات آینده در مریخ کار کرده است. وی در طول تحقیقات خود در زمینه ریز رآکتورها برای مریخ، فرصتی را برای ایجاد یک منبع انرژی منعطف و مقرون به صرفه بر روی زمین مشاهده کرد که منجر به تاسیس "رادیانت" با همراهی دو مهندس دیگر از "اسپیس‌ایکس" شد.

"برنائور" در یک مصاحبه گفت: بسیاری از میکرو رآکتورهای در حال توسعه کنونی، ثابت هستند. هنوز هیچ کس یک سیستم تجاری قابل حمل ندارد، بنابراین نوعی مسابقه برای توسعه اولین ریز راکتور هسته‌ای وجود دارد.

"رادیانت" سال گذشته اعلام کرد که به دو اختراع جدید برای فناوری راکتور هسته‌ای قابل حمل خود رسیده است. یکی از این موارد مربوط به یک فناوری است که هزینه و زمان مورد نیاز برای سوخت گیری راکتور را کاهش می‌دهد، در حالی که دیگری، کارایی انتقال حرارت را از هسته راکتور بهبود می‌بخشد.

این میکرو رآکتور از یک سوخت ذره‌ای پیشرفته استفاده می‌کند که ذوب نمی‌شود و قادر به تحمل دمای بالاتر از سوخت‌های هسته‌ای سنتی است. در عین حال، استفاده از مایع خنک کننده هلیومی، خطرات خوردگی و آلودگی مربوط به مایع خنک کننده سنتی را کاهش می‌دهد.

"رادیانت" قصد دارد فناوری میکرو رآکتور قابل حمل خود را در آزمایشگاه ملی آیداهو(INL) آزمایش کند.

"جس گهین" مدیر علوم و فناوری هسته‌ای در INL می‌گوید: در برخی از مناطق جهان، وابستگی به سوخت فسیلی ناگزیر است و انرژی خورشیدی و باد یا در دسترس نیستند یا غیر عملی هستند. بنابراین میکروراکتورهای پاک و ایمن به عنوان بهترین جایگزین برای این مناطق در حال ظهور هستند.

ریزرآکتور "رادیانت" می‌تواند در مکان‌های دور افتاده مانند روستاهای قطبی و اردوگاه‌های نظامی که در غیر این صورت به طور معمول به ژنراتورهای سوخت فسیلی متکی هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

یک ریزراکتور قابل حمل نه تنها برای محیط زیست بهتر است، بلکه کاربردی‌تر نیز هست، زیرا به حمل و نقل مداوم سوخت متکی نیست. در عوض، سوخت پاک مورد استفاده برای ریزرآکتورهای "رادیانت" می‌تواند بیش از چهار سال دوام بیاورد.

اگر همه چیز در آزمایشات "رادیانت" خوب پیش برود، ممکن است به زودی انرژی هسته‌ای قابل حمل وارد بازار شود.


نوشته شده در   يکشنبه 25 مهر 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode