ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مهر 1400     |     کد : 196863

زائران اربعین چگونه زمینه‌ساز ظهور مهدی(عج) باشند؟

یک کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه حضرت مهدی(عج) در هنگام ظهور خود را به‌وسیله امام حسین(ع) به جهانیان معرفی می‌کند، بیان کرد:

 یک کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه حضرت مهدی(عج) در هنگام ظهور خود را به‌وسیله امام حسین(ع) به جهانیان معرفی می‌کند، بیان کرد: به هر میزانی که امام حسین(ع) به جامعه جهانی بهتر شناخته شود شناسایی امام زمان(عج) و پیروی از ایشان نیز بهتر انجام خواهد گرفت.

زائران پیاده‌روی اربعین چگونه می‌توانند زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی باشند؟ارتباط میان حضرت مهدی(عج) و امام حسین(ع) ارتباطی محکم و جدایی‌ناپذیر است، حضرت مهدی(عج) تکمیل‌کننده قیام امام حسین(ع) است، امام از مکه به سمت کوفه حرکت کرد تا حکومتی عادلانه را تشکیل دهد و اسلام را در سراسر گیتی منتشر کند، اما با عهدشکنی عظیم کوفیان، او را در کربلا به شهادت رساندند و این سفر برای اقامه عدل به زعامت ایشان نیمه‌تمام باقی ماند.

در روایات داریم که امام زمان(عج) از مکه ظهور کرده و به کوفه می‌رسند و مسجد کوفه را محل حکومت خود قرار می‌دهند، از این رو امام زمان(عج) تکمیل‌کننده سفر امام حسین(ع) خواهند بود.

در پیاده‌روی اربعین مردم با شور و شوق بسیاری به زیارت امام حسین(ع) می‌شتابند آنچه حائز اهمیت است این است که این اجتماع حسینی چگونه می‌تواند شرایط ظهور حضرت حجت(عج) را فراهم کند از این‌رو با یک کارشناس حوزه مهدویت به گفت‌وگو می‌پردازیم.

حجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در روایات داریم که وقتی حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کند به خانه خدا تکیه خواهد داد و آیه‌ای از قرآن را تلاوت می‌کند و خود را بقیه‌الله می‌نامد و سپس می‌فرماید من فرزند کسی هستم که لب‌تشنه به شهادت رسیده است، به این ترتیب خود را به وسیله امام حسین(ع) به جهانیان معرفی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به هر میزانی که دنیا امام حسین(ع) را شناخته باشد معرفی امام زمان(عج) و شناسایی ایشان به دنیا نیز راحت‌تر خواهد بود، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که امام حسین(ع) به دنیا شناسانده می‌شود همان پیاده‌روی اربعین است، وقتی مردم دنیا می‌بینند که در این پیاده‌روی ده‌ها میلیون نفر شرکت می‌کنند کنجکاو خواهند شد تا به سمت تحقیق و کسب معرفت نسبت به امام حسین(ع) پیش بروند چنان‌که می‌بینیم در این پیاده‌روی از ادیان مختلف و از کشورهای مختلف زائر وجود دارد. بنابراین، این حضور گسترده موجب می‌شود مردم با مکتب امام حسین(ع) و معارف ایشان بیشتر آشنا شوند.
توجه به مکان‌های منتصب به امام زمان(عج)

این کارشناس حوزه مهدویت اظهار کرد: در جریان این پیاده‌روی عظیم، زائران می‌توانند اقدامات متعددی برای زمینه‌سازی ظهور و بالا بردن معارف مهدوی انجام دهند که یکی از این اقدامات مهم، توجه به مکان‌های منتصب به امام زمان(عج) است. مسجد کوفه، مسجد سهله و سرداب مقدس در سامرا از جمله مکان‌های منتصب به امام زمان(عج) هستند که زائران پیاده‌روی اربعین با توجه ویژه به این مکان‌ها و انجام فعالیت‌های معرفتی و فرهنگی در این مکان‌ها می‌توانند معارف مهدوی را بالا برده و زمینه‌ساز ظهور حضرت باشند. یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد شروع پیاده‌روی از این مکان‌های منتصب به امام زمان(عج) است.
نام‌گذاری موکب‌ها با نام حضرت مهدی(عج)

استاد حوزه علمیه ملایر گفت: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که زائران می‌توانند انجام دهند نام‌گذاری موکب‌ها با نام حضرت مهدی(عج) و با هدف آشنایی بیشتر با امام زمان(عج) و انجام فعالیت‌های فرهنگی مشابه است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر فرق انحرافی مهدویت همچون فرقه ضاله احمدالحسن در میان موکب‌ها راه یافته است، افزود: باید زائران اربعین با اقدامات فرهنگی عرصه را به بروز و ظهور این فرقه‌ها تنگ کرده و با آن‌ها مبارزه کنند. همچنین زائران اربعین می‌توانند با پخش کتاب و جزوه‌هایی درباره معارف مهدوی در میان یکدیگر در زمان‌های استراحت زائران به فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازند.
استفاده از پرچم‌ها و نمادهای مهدویت

شیری یکی دیگر از اقدامات فرهنگی برای آشنایی مردم با امام زمان(عج) را استفاده از پرچم‌ها و نمادهای مربوط به امام زمان(عج) دانست و اظهار کرد: این کار موجب می‌شود مردم به یاد امام زمان(عج) بیفتند و دل‌ها به سمت ایشان تمایل پیدا کند.

این کارشناس حوزه مهدویت اظهار کرد: برنامه‌ها به سمتی سوق پیدا کند که معارف مهدوی و مراسم‌ مختلف مربوط به مهدویت را بتوانیم در کشور عراق هم پیاده‌سازی کنیم، چراکه مردم عراق به علت خفقان در دوران حکومت صدام مستضعف ذهنی شده‌اند و آشنایی زیادی با مهدویت ندارند.

وی گفت: برگزاری سه‌شنبه‌های مهدوی، برگزاری دعای ندبه، دعای عهد، دعای سلامتی امام زمان(عج) و اعتکاف در مسجد کوفه و... از جمله برنامه‌هایی است که باعث می‌شود دل‌ها به سمت امام زمان(عج) سوق پیدا کند و زمینه‌سازی ظهور انجام بگیرد.


نوشته شده در   شنبه 3 مهر 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode