ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 9 فروردين 1403
پنجشنبه 9 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 26 شهريور 1400     |     کد : 196799

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

تبریز؛ خاستگاه بزرگمردانی است که در آسمان مدح و مرثیه درخشیده اند

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز، خاستگاه و زیستگاه بزرگمردان و سخنورانی است که همچون ستارگان پر نور در آسمان مدح و مرثیه درخشیدند و تردیدی نیست که زنده نگه داشتن آرمان و هدف نهضت کربلا مرهون همت این بزرگمردان است.

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز، خاستگاه و زیستگاه بزرگمردان و سخنورانی است که همچون ستارگان پر نور در آسمان مدح و مرثیه درخشیدند و تردیدی نیست که زنده نگه داشتن آرمان و هدف نهضت کربلا مرهون همت این بزرگمردان است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم پنجشنبه شب در آئین اختتامیه هجدمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در مصلی اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: سخن عشق را از هر زبانی بشنویم شیرین است چرا که عشق مظهر اسرار پنهان است.

وی ادامه داد: ما در شهری افتخار میزبانی از پیرغلامان را داریم که خاستگاه و زیستگاه بزرگمردان و سخنورانی بود که همچون ستارگان پر نور در آسمان مدح و مرثیه می‌درخشیدند و تردیدی نیست که زنده نگه داشتن آرمان و هدف نهضت کربلا مرهون همت این بزرگمردان است.

وی خاطرنشان کرد: این بزرگمردان تبریزی در برهه‌های خاص مانند خفقان دوران رضاخان با عدم تعطیلی روضه خانگی علی‌رغم ارعاب حکومت و با شعله ور شدن غیرت دینی در قیام ۲۹ بهمن، در شکوفایی انقلاب و حماسه سرایی جاودانه‌ی قهرمان کربلا در دفاع مقدس و دفاع از حریم ولایت در شکوفایی نهضت و اهداف والای این واقعه ماندگار تاریخی  نقش ویژه ای داشتند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی افزود: قدمت عزاداری در جهان تشیع به عصر عاشورا برمی‌گردد جایی که بانوان خاندان اهل بیت در صحرای کربلا عزاداری کرده و  به اسرات برده شدند.

وی اضافه کرد: عزاداری در تبریز انواع خاصی دارد که عبارت است از عجم، عرب و زنجیرزنی که این دسته ها به لحاظ زمانی طولانی‌ترین عزاداری را در جهان برپا می‌کنند بطوریکه هرسال از هشتم محرم به مدت پنج روز در بازار تبریز هر روز به مدت ۱۲ ساعت با انجام قرعه کشی و قوانین  خاص خود مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند.

وی در خصوص قدمت تاریخی هیات های تبریزی نیز بیان کرد: تاریخ تاسیس هیات های تبریز به سال ۱۲۰۰ برمی‌گردد و کیفیت و آداب عزاداری ها با پشتوانه علمی و محوریت وقایع تاریخی و مقاتل برگزار می‌شود.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: خلوص و نوع گریه کردن پیرغلامان حسینی تبریز ویژگی خاصی دارد که از قدیم الایام به مادری که فرزند خود را از دست داده است، تشبیه می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه این هیات ها و علم ها به آسانی در اختیار ما قرار نگرفته است، گفت: هیأت های حسینی خاستگاه مبارزه با طاغوت و پشتیبان رزمندگان اسلام بودند که باید قدر این پرچم و هیات ها را بدانیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از خانواده های شهدا و مداحان پیشکوت تبریز و برخی کشورهای مسلمان تجلیل شد و همچنین از تمبر یادبود اجلاس هجدهم و فرش دستباف مزین به آیات قرآن مجید رونمایی شد و در پایان پرچم این اجلاس به استاندار استان کرمانشاه که میزبان نوزدهمین اجلاس خواهد بود، داده شد.


نوشته شده در   جمعه 26 شهريور 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode