ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 28 خرداد 1400     |     کد : 196127

دبیر ستاد انتخابات استان خبر داد

آمادگی کامل آذربایجان شرقی برای برگزاری انتخابات

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه در آخرین مرحله‌ی قبل از اخذ رأی یعنی ساماندهی شعب قرار داریم، اظهار کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ امکانات زیرساختی، تجهیزات و اقلام لازم برای انتخابات در آمادگی کامل قرار دارد.

ایسنا/آذربایجان شرقی دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه در آخرین مرحله‌ی قبل از اخذ رأی یعنی ساماندهی شعب قرار داریم، اظهار کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ امکانات زیرساختی، تجهیزات و اقلام لازم برای انتخابات در آمادگی کامل قرار دارد.

مرتضی محمدزاده روز پنجشنبه در نشست خبری ستاد انتخابات آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این دوره دغدغه ای به نام کرونا وجود دارد و از چند ماه مانده به انتخابات با همکاران استان و شهرستان‌ها سناریوهای لازم را طراحی کردیم و علی‌رغم اینکه خوشبختانه فعلا میزان ابتلا و شیوع این ویروس در کل کشور از تب و تاب افتاده است، اقداماتی را انجام دادیم و  به اذعان کارشناسان بهداشت حداکثر حفاظت از محل اخذ رأی انجام خواهد شد و همه‌ی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده را برای شعب تامین کردیم.

افزایش ۱۵ درصدی تعداد شعبه های اخذ رأی

وی خاطرنشان کرد: امسال با افزایش شعب، دست شهرستان ها را نیز کاملا بازگذاشته ایم بطوریکه تعداد شعب حدود ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل افزایش یافته است و در سطح ملی نیز علاوه بر این موارد، اقداماتی از قبیل حذف اثر انگشت و استامپ در جهت برگزار کردن انتخابات سالم انجام شده است.

۶۰ هزار نیروی انسانی برگزار کننده انتخابات

محمدزاده در خصوص تعداد نیروی انسانی و شعب اخذ رأی نیز گفت: در این دوره از انتخابات که شامل سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میاندوره ای مجلس شورای اسلامی از حوزه میانه است، بالغ بر ۶۰ هزار نفر نیروی انسانی در شعب استان به انجام ماموریت خواهند پرداخت و در ۳۵۲۱ شعبه نیز احذ رای انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در انتخابات شورای شهر از ۶۹ حوزه انتخابیه ۱۷۶۰ نفر تایید صلاحیت و وارد تبلیغات شدند و در شورای روستا نیز  از ۱۹۰۰ روستا، ۱۰۴۳۰ نفر رقابت خواهند کرد.

وی در خصوص حوزه‌ی انتخابیه تبریز متذکر شد: انتخابات شورای شهر تبریز به‌صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد و در این راستا ۷۰۰ شعبه و ۲۸۰۰ صندوق الکترونیکی را در نظر گرفته ایم.

الکترونیکی ترین انتخابات تمام ادوار برگزار خواهد شد

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه هر دوره‌ی انتخابات نسبت به دوره‌ی قبل الکترونیکی تر شده است، اظهار کرد: در این دوره هیچ فرایندی خارج از سیستم انجام نخواهد شد و درواقع می‌توان گفت الکترونیکی ترین انتخابات را در همه ادوار تجربه خواهیم کرد.

اعلام نتایج از مراجع رسمی

وی ضمن تشکر از زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: از همه‌ی اصحاب زحمتکش رسانه درخواست می‌کنیم که حتما نتایج را از مراجع رسمی منتشر کنند و لازم به ذکر است که طبق قانون نتایج شورا بعد از پایان اخذ رای گیری و بعد از اتمام شمارش و صورتجلسه از طریق فرمانداری ها و بخشداری ها اعلام خواهد شد.

ملاک برتری کاندیدا ها در انتخابات

وی در تشریح ملاک انتخاب نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری ملاک کسب اکثریت مطلق آرا است و اگر این برتری کسب نشد، مرحله‌ی دوم انتخابات در جمعه‌ی بعدی برگزار خواهد شد و در مورد شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز  ملاک برتری نسبی افراد است و چنانکه رای دو نفر برابر باشد، در قدم اول اولویت با ایثارگران خواهد بود، در قدم دوم مدرک تحصیلی بالاتر و در نهایت نیز از طریق قرعه کشی انتخاب خواهد شد.

اختصاص شعبه هایی برای بیماران کرونایی

محمدزاده در پاسخ به سوالی درباره‌ی تمهیدات انجام شده برای بیماران کرونایی گفت: شعبه هایی را در نظرگرفته ایم که به صورت سیار، صندوق ها به این شعبه ها انتقال خواهد یافت و افرادی که در بیمارستان هستند و یا در منازل دوران نقاهت خود را طی می‌کنند، به این شعب که شرایط ویژه ای خواهند داشت، مراجعه کرده و رای خود را خواهند داد که این شعبه ها از طریق فرمانداری ها اعلام خواهد شد.

وی در مورد شعب شهر تبریز برای بیماران کرونایی خاطرنشان کرد: در شهر تبریز ۶ شعبه برای کرونایی ها در نظر گرفته شده است که مرکز آموزشی-درمانی امام رضا(ع) (شعبه‌ی ثابت) ، بیمارستان های بهبود، نورنجات و امام علی(ع) ارتش در قالب شعبه دو، بیمارستان های شفا، امیرالمومنین(ع)، شهید محلاتی و الزهرا(س) در قالب شعبه سه، بیمارستان های شهدا، رازی امام سجاد(ع)، شهریار و  ۲۹ بهمن در قالب شعبه چهار، بیمارستان های علوی و عالی نسب شعبه پنج و بیمارستان های شهید مدنی، شهید قاضی و ولیعصر(عج) شعبه ۶ خواهد بود.

تعداد واجدین شرایط و رای اولی ها

وی در خصوص تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات و رای اولی ها اظهار کرد: ۳۰۴۳۰۰۰ نفر در آذربایجان شرقی واجد شرایط رأی دهی هستند که ۷۰ هزار نفر از این تعداد جزو رای اولی ها محسوب می‌شوند و در شهر تبریز نیز ۱۳۷۰۰۰۰ نفر واجد شرایط و ۱۵ هزار نفر نیز رای اولی هستند.

نحوه شمارش آرا و اعلام نتایج

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در خصوص نحوه‌ی اعلام نتایج انتخابات اظهار کرد: بعد از اتمام زمان اخذ رای، طبق قانون ابتدا آرا مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سپس شورای شهر و در نهایت انتخابات میاندوره ای مجلس شمارش خواهد شد و پیش بینی ما این است که تا ساعت ۱۴ بعد از ظهر شنبه نتایج انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود و نتایج شورای شهر نیز بلافاصله بعد از مشخص شدن توسط فرمانداران و بخشداران اعلام خواهد شد.

ملاک بومی بودن افراد برای دادن رأی

وی در رابطه با نسبت بومی بودن رای دهندگان به حوزه انتخابیه مربوطه یادآورشد: قانون تکلیف کرده است که در حوزه های انتخاباتی زیر ۱۰۰ هزار نفر کسانی می‌توانند رای دهند که خود یا افراد تحت تکفلشان در یک‌سال منتهی به انتخابات در محل حوزه‌ی انتخاباتی ساکن باشند البته امسال بخشنامه ای نیز از طرف هیات نطارت ارسال شد که مالکان زمین های زراعی و ملک ها نیز می توانند در روستای آن زمین رای دهند.

برگزاری انتخابات در فضای باز و یا مکان های دارای سیستم تهویه

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برگزاری انتخابات در فضاهای باز تاکید کرد: دستور داده ایم تا جایی که امکان دارد، چینش وطراحی شعبات نسبت به دوره های قبل متفاوت‌ باشد و اگر امکان انتقال رای گیری به فضای باز وجود ندارد، حتما در محل اخذ و شمارش رای سیستم تهویه هوا وجود داشته باشد.

مکانیزم رسیدگی به تخلفات و شکایات

محمدزاده در ادامه در خصوص مکانیزم رسیدگی به تخلفات احتمالی گفت: مجموعه ای از دستگاه ها از چندماه قبل تخلفات را ثبت و به ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی گزارش می‌کنند و در روز اخذ رای نیز از چند کانال از جمله هیاتهای نظارت ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و بازرسی که هرکدام تکالیف خود را دارند انجام و از انتخابات حفاظت خواهد شد.

وی اضافه کرد: چنانکه داوطلبان و یا رای دهندگان شکایتی داشته باشند باید شکایات مستند خود را تا دو روز بعد از اعلام نتایج به هیأت اجرایی اعلام کنند تا در جلسه مشترک با هیأت نظارت بررسی شود.

وضعیت نامشخص شهر سیس

وی در خصوص شهر ها یا روستاهایی که به حد نصاب لازم برای انتخابات نرسیده است گفت: در ثبت نام و صلاحیت ها همه‌ی ۶۹ شهر استان به حد نصاب لازم از جهت ثبت نام داولطابان رسیده اند و تنها در شهر سیس شبستر فعلا وضعیت نامشخص است چون که یک نفر انصراف داده است و ما در تلاش هستیم تا این فرد را متقاعد به بازگشت کنیم و علاوه بر این مورد، ۴ روستا نیز به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد ثبت نام گنندگان انتخابات برگزار نخواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی ادامه داد: درصورتی که یک‌ روستا شورا نداشته باشد توسط شورای فرادستی که شامل بخشداری ها است اداره خواهد شد.

امنیت دستگاه های اخذ رای الکترونیکی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امنیت دستگاه های الکترونیکی شورای شهر تبریز تاکید کرد: صندوق ها افلاین بوده و به هیچ جا متصل نیست و تنها دستگاه های احراز هویت انلاین خواهد بود.

وی ادامه داد: در مورد بحث تعرفه ها نیز اصلا کمبودی نخواهیم داشت  و چندین برابر تعرفه موجود است و حتی در بدترین شرایط نیز اگر کاغذ دستگاه ها تمام شود، اسامی در حافظه سیستم ثبت شده است.


نوشته شده در   جمعه 28 خرداد 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode