ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 10 فروردين 1403
جمعه 10 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400     |     کد : 195768

سقوط برلین به روایت رادیوهای جهان

نبرد برلن نزدیک است پایان یابد. اعلامیه دیروز آلمان [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] پس از تشریح مرگ هیتلر خبر داد ...

رادیو لندن: نبرد برلن نزدیک است پایان یابد. اعلامیه دیروز آلمان [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] پس از تشریح مرگ هیتلر خبر داد که پادگان‌ شهر برلن به دسته‌جات کوچک تقسیم شده است. نیروهای شوروی هم‌اکنون در قسمت کوی ادارات دولتی در برلن نبرد می‌نمایند و قسمتی از خیابان ادارات دولتی به دست نیروهای شوروی افتاده است./ رادیو خاور نزدیک: پیشرفت سربازان ارتش سرخ در شهر برلن پیوسته ادامه دارد. اکنون اعلام شده که بین برلن و مسکو یک خط تلفنی برقرار گردیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سقوط برلین به روایت رادیوهای جهانسرویس تاریخ «انتخاب»؛ روز دوم می ۱۹۴۵ [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] دو روز پس از خودکشی هیتلر در برلین، نیروهای ارتش سرخ این شهر را به طور کامل تصرف کردند. روزنامه اطلاعات فردای آن روز یعنی پنج‌شنبه ۱۳ اردی‌بهشت ۱۳۲۴ این خبر را به نقل از رادیوهای مختلف جهان به این شرح منتشر کرد:

 
بیشتر بخوانید
من شاهد مرگ هیتلر بودم
گزارش تکان دهنده از تجاوز فاتحان برلین به دختران آلمانی + تصاویر

رادیو لندن: اعلامیه دیروز [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] آلمان پس از تمجید از هیتلر نام او را در ضمن نام بزرگان دنیا ذکر کرد. رادیو شمال آلمان هم دیروز خواست ثابت کند که هیتلر در برلن فوت کرده است، لیکن اعلامیه‌ای که دیروز ژنرال آیزن هاور [فرمانده ستاد ارتش آمریکا] انتشار داد بر خلاف آن‌چه آلمان‌ها انتشار می‌دهند می‌گوید. این اعلامیه چنین می‌نویسد:

دریاسالار دونتز [دونتس] در فرمان و بیانیه خود تصریح نموده که هیتلر مانند پهلوانان جنگ فوت کرده است و دریاسالار دونتز را به جانشینی و فرماندهی کل نیروهای آلمانی تعیین کرده است. سپس دریاسالار دونتز مدعی می‌شود که ارتش آلمان پس از هیتلر به او وفادار است. اولین ملاقات بین کنت برنادوت [رئیس سازمان صلیب سرخ سوئد] و هیملر [فرمانده اس اس] روز ۲۴ آوریل [سه‌شنبه ۴ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] ساعت یک بعدازظهر در بندر لوبک [شهر بندری در شمال آلمان] به عمل آمد. هیملر در این ملاقات اقرار نمود که «آلمان دیگر نمی‌تواند کاری بکند زیرا هیتلر سخت مریض است و شاید تاکنون مرده باشد یا در شرف مردن است. به هر صورت تا ۴۸ ساعت دیگر زنده نخواهد بود.» ژنرال شیلینبورگ که در این ملاقات حضور داشت اظهار نمود: «هیتلر به خون‌دماغ سختی گرفتار شده و مغزش متلاشی گردیده است» لذا بیانیه دریاسالار دونتز با اظهارات این دو مرد سیاسی آلمان کاملا مغایرت دارد و منظور از بیانیه و امریه دریاسالار دونتز ایجاد اختلاف بین دولتین آمریکا و انگلستان و دولت شوروی می‌باشد. ولی دریاسالار دونتز در این منظور به طور حتم شکست خواهد خورد، زیرا آمریکا و انگلستان نه فقط از راه سیاسی با اتحاد جماهیر شوروی مربوط می‌باشند بلکه پیوستگی کاملی هم بین دو فرماندهی متفقین و شوروی وجود دارد و این‌گونه بازی‌های سیاسی هیچ‌گونه تاثیری در روابط متفقین نخواهد داشت.

دیروز [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] از جمله اشخاصی که به دست متفقین اسیر شده فریچه معاون دکتر گوبلز و فیلد مارشال [ژنرال پنج ستاره] اشنپبرل فرمانده کل نیروهای هوایی آلمان بوده که نقشه حمله‌های هوایی سخت را بر علیه انگلستان تنظیم نموده بود...

سقوط برلین به روایت رادیوهای جهان

فریچه در ضمن اظهارات خود اقرار کرد که «هیتلر در نبرد جنگی کشته نشده است بلکه او و گوبلز هنگامی که دانستند آلمان دیگر نمی‌تواند کاری بکند خودکشی کردند.»

فیلد مارشال روندشتت هم که به دست ارتش هفتم آمریکایی اسیر شده بود اظهار داشت که «مقاومت آلمان دیگر بی‌فایده است.»

دیروز در لندن دو دستور از طرف دولت انگلستان انشار یافت که دال بر نزدیکی خاتمه جنگ در اروپا می‌باشد: دستور اول متعلق به متوقف ساختن اقدامات لازم بر ضد حمله‌های هوایی است و دستور دوم نیز اجازه‌ای است که وزارت بهداری انگلستان به زن‌ها و بچه‌ها داده تا به لندن بازگشت نمایند زیرا اکنون دیگر خطری متوجه نیست که خارج ماندن این اشخاص را ملزم سازد.

نبرد برلن نزدیک است پایان یابد. اعلامیه دیروز آلمان [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] پس از تشریح مرگ هیتلر خبر داد که پادگان‌ شهر برلن به دسته‌جات کوچک تقسیم شده است.

نیروهای شوروی هم‌اکنون در قسمت کوی ادارات دولتی در برلن نبرد می‌نمایند و قسمتی از خیابان ادارات دولتی به دست نیروهای شوروی افتاده است.

دیشب [شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] مارشال استالین فرمانی صادر کرده و در آن اعلام داشته که کلیه شهر برلن اکنون در دست نیروهای شوروی افتاده است و باقی‌مانده پادگان آلمان که از برلن دفاع می‌نمودند، با فرمانده خود ژنرال ویدلینگ [وایدلینگ] و ستاد ارتش او کاملا تسلیم شدند.

این فرمان خطاب به مارشال کنیف [کُنِف] و ژوکف بوده است. به علاوه ۷۰۰ هزار آلمانی هم دیروز به دست نیروهای شوروی اسیر شدند و به بدین وسیله کار نبرد برلن خاتمه یافت.

در عملیات جنگی برلن ۱۲۰ ژنرال شوروی شرکت داشته‌اند. این شهر پس از ۱۱ روز نبرد به دست روس‌ها سقوط کرد.

 

اشغال برلن به دست ارتش سرخ

مسکو – به قرار اظهار خبرگزاری شوروی فرمان مارشال استالین چنین می‌گوید که قوای مارشال ژوکف با همکاری نیروهای جبهه دوم اوکراینی تحت فرماندهی مارشال کونیف [کُنِف] پس از نبردهای خونین در کوچه‌های برلن روز دوم ماه مه [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] پایتخت آلمان را اشغال کردند و به کار هزیمت [شکست] قوای حریف در برلن پایان دادند. بدین ترتیب برلن یعنی مرکز امپریالیسم آلمان و تهاجم دشمن اشغال شد. روز دوم ماه مه پادگان برلن که هنوز از این شهر دفاع می‌کرد با ژنرال ویدلینگ [وایدلینگ] فرمانده آن و ستاد نیرویش جملگی تسلیم شدند. روز دوم مه قوای ما بیش از هفتاد هزار آلمانی را اسیر کردند. در میان اسیران مزبور ژنرال‌هایی که در پادگان برلن انجام وظیفه می‌کردند و به آنان ماموریت‌های مخصوص دفاع پایتخت محول گردیده بود یافت می‌شوند...

در جنوب خاوری برلن سپاهیان جبهه اول روسیه سفید و اوکراینی قوای محصور دشمن را معدوم ساختند...

 

 بین برلن و مسکو یک خط تلفنی برقرار گردیده

رادیو خاور نزدیک – کنت برنادوت پس از بازگشت به استکهلم اظهار داشت که با هیملر ملاقاتی نکرده است. ظاهرا مشارالیه با دریاسالار دونتز ملاقات و مذاکره نموده است. بعضی اخبار حاکی است که آلمان‌ها آماده عقب‌نشینی کامل از خاک دانمارک شده‌اند. گشتاپوی آلمان هم از دانمارک خارج شده است.

دیروز [چهارشنبه ۱۲ اردی‌بهشت ۱۳۲۴] روزنامه‌نگاران از ترومن رئیس‌جمهور آمریکا سوال کردند که «آیا مذاکرات تسلیم آلمان قطع شده است یا نه؟» مشارالیه در جواب اظهار داشت که در این باره نمی‌تواند چیزی بگوید زیرا هیتلر هیچ‌گونه پاسخی به یادداشت دولتین انگلستان و آمریکا درباره این‌که باید تقاضای تسلیم بدون قید و شرط آلمان به دولت شوروی هم داده شود نداده است.

مستر گرو معاون وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشته است که «هیتلر به وسیله وزارت خارجه سوئد هفته گذشته درخواست نمود با ژنرال آیزنهاور ملاقات کند. موقعی که هیتلر تقاضای تسلیم بدون قید و شرط آلمان را برای ترومن و مستر چرچیل فرستاد این دو زمام‌دار عین تقاضا را برای مارشال استالین ارسال داشتند. ترومن به هیملر نیز خبر داد که تقاضای تسلیم بدون قید و شرط آلمان موقعی قبول می‌شود که برای هر سه دولت انگلستان، شوروی و آمریکا فرستاده شود.

پیشرفت سربازان ارتش سرخ در شهر برلن پیوسته ادامه دارد. اکنون اعلام شده که بین برلن و مسکو یک خط تلفنی برقرار گردیده است.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode