ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 ارديبهشت 1400     |     کد : 195748

رئیس موسسه «کنترل سلاح آمریکا» در گفتگو با مهر:

تصمیم بایدن برای رفع تحریم‌ها خبر جدیدی نیست

رئیس موسسه کنترل سلاح آمریکا گفت: هیاهوی برخی رسانه‌ها برای رفع تحریم‌های ایران از سوی دولت بایدن، خبر جدیدی نیست و طرف‌های برجام باید به صورت مشترک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش کنند.

رئیس موسسه کنترل سلاح آمریکا گفت: هیاهوی برخی رسانه‌ها برای رفع تحریم‌های ایران از سوی دولت بایدن، خبر جدیدی نیست و طرف‌های برجام باید به صورت مشترک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل- عبدالحمید بیاتی: با اینکه برخی از شخصیت‌های غربی و آمریکایی به دنبال القای فضایی مثبت از مذاکره هستند اما عملاً آنچه که در مذاکرات در حال رخ دادن است چیز دیگری را نشان می‌دهد به ویژه اینکه برخی از شخصیت‌های غربی آشکارا نسبت به نتیجه نرسیدن یا دست‌کم عملی نشدن توافقات اعتراف دارند.

این در حالی است که نباید این موضوع را فراموش کرد که اروپایی‌ها بعد از خروج ترامپ از برجام نسبت به عمل کردن به تعهدات خود در برجام وعده دادند. وعده‌هایی که نه تنها هیچگاه عملی نشد بلکه با رفتن ترامپ از قدرت سراغی از آنها نیست و اروپایی‌ها وارد یک مرحله فشار حداکثری شده‌اند.

این نکته بسیار آشکار شده است که غربی‌ها به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات یا ادامه روند گفتمانی به نام مذاکره برای مذاکره هستند اما «داریل کیمبال» در گفتگو با مهر همچنان اصرار دارد که این موضوع اتلاف وقت نیست و فقط جزئیات است که زمان را طولانی کرده است خود همین موضوع نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از جزئیات و تکلیف آن مشخص نشده است.

با این حال رئیس مؤسسه کنترل سلاح آمریکا این موضوع را انکار نمی‌کند که اخباری که به عنوان لغو تحریم از سوی تیم بایدن مطرح می‌شود بیشتر یک هیاهوی رسانه‌ای است.

این محقق آمریکایی در پاسخ به این پرسش که چرا طرف‌های غربی به دنبال طولانی و فرسایشی کردن مذاکرات هستند گفت: هیچ کسی خواهان اتلاف وقت و یا شکست روندی که می‌تواند برجام را احیا کند نیست. بحث بر سر جزئیات و توالی اقداماتی که می‌تواند موجب بازگشت آمریکا و ایران به تعهداتشان در برجام شود اهمیت ویژه‌ای دارد.

کیمبال: نکته مهم در مورد تحریم‌ها آن است که طرفین به یک برداشت مشترک از این برسند که کدامیک از تحریم‌های اعمال شده در زمان ترامپ ربطی به برجام نداشته و فقط برای دشوار کردن بازگشت به این توافق وضع شده‌اند
وی در ادامه گفت: حقیقت آن است که برجام توافق پیچیده‌ای است و گفتگو بر سر احیای آن نیز پیچیده است. بخشی از این پیچیدگی به این دلیل است که دولت آمریکا در زمان ترامپ در خصوص برجام دست به اقداماتی زده که بازگشت از آنها ساده نیست و در مقابل ایران نیز اقداماتی را انجام داده که بازگشت از آنها نیز ساده نیست و نکته دیگر اینکه اعتماد در مذاکرات کم است.

رئیس مؤسسه «کنترل سلاح آمریکا» در ادامه گفت: اینکه بین ایران و آمریکا در مذاکرات وین گفتگوی مستقیمی انجام نمی‌شود نیز یکی دیگر از دلایل طولانی شدن مذاکرات است زیرا مکانیسم مذاکرات غیر مستقیم آنگونه که در وین اجرا می‌شود زمان بر است. با این وجود من با گفته برخی مقامات که می‌گویند در مذاکرات پیشرفت حاصل شده موافقم و اگر موضوع و مشکل خاصی پیش نیاید می‌توانیم ظرف دو تا سه هفته آینده شاهد به نتیجه رسیدن گفتگوها باشیم.

پرسش بعدی مطرح شده از کیمبال درباره گزارش هفته گذشته آسوشیتدپرس در خصوص آمادگی دولت آمریکا برای رفع تحریم‌های مرتبط با برجام بود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام نمادین است یا آنکه بایدن حقیقتاً تحریم‌های ایران را لغو می‌کند گفت: اینکه دولت بایدن آماده رفع تحریم‌ها بر اساس طرح «انطباق بر انطباق» است خبر جدیدی نیست و انجام این کار تا حدی به معنای چشم پوشی از تحریم‌های هسته‌ای مشخص شده در برجام و همینطور بسیاری دیگر از تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ است که برای جلوگیری از بازگشت به برجام اعمال شده بود.

نکته مهم در مورد تحریم‌ها آن است که طرفین به یک برداشت مشترک از این برسند که کدامیک از تحریم‌های اعمال شده در زمان ترامپ ربطی به برجام نداشته و فقط برای دشوار کردن بازگشت به این توافق وضع شده‌اند. به نظر من در این صورت تحریم‌هایی که از سوی دولت بایدن لغو می‌شوند برای ایرانی‌ها به ویژه مردم عادی قابل توجه خواهد بود.

کیمبال در پاسخ به پرسشی در این رابطه که بایدن با فشار رژیم صهیونیستی، جمهوریخواهان تندرو و برخی از اعراب حاشیه خلیج فارس در خصوص مخالفت با احیای برجام چگونه برخورد خواهد کرد گفت:
اینکه دولت بایدن آماده رفع تحریم‌ها بر اساس طرح «انطباق بر انطباق» است خبر جدیدی نیست
در حقیقت، برجام در آمریکا مخالفینی را دارد که آنها خواستار ادامه سیاست شکست خورده ترامپ در خصوص خروج از برجام هستند اما این مخالفین قدرتی در کنگره برای وتو کردن و یا به شکست کشاندن اقدامات بایدن در خصوص ایران ندارند. منتقدین آمریکایی برجام و سایر منتقدان جایگزین معتبری برای گام اساسی و عقل سلیم برای احیای برجام و سپس بررسی راه حل‌های مربوط به رفع نگرانی‌های امنیتی ارائه نکرده‌اند.

رئیس مؤسسه «کنترل سلاح آمریکا» در پاسخ به پرسشی در خصوص موضع طرف‌های اروپایی برجام و اینکه چرا در زمان ریاست جمهوری ترامپ اقدام قابل لمسی برای احیای این توافق بین‌المللی انجام نداده‌اند گفت: این کشورها باید به این درک برسند که شکست در مذاکرات احیای برجام منجر به شدت گرفتن تنش‌ها و بدتر شدن شرایط می‌شود. نکته دیگر اینکه همه طرف‌های برجام شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین باید به صورت مشترک از تلاش‌ها برای رسیدن به توافق برای احیای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 13 ارديبهشت 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode